סוף עידן הנטבוק

בענף סבורים כי הצמיחה בשוק ה-PC השנה לא תכלול את הנטבוק, שהושק רק לפני שנה וחצי

שוק המחשוב האישי עובר כבר שנתיים מהפכה שקטה. הצרכן הפרטי, שרוצה להוציא כמה מאות דולרים ולקבל התקן מחשוב מתקדם ופונקציונלי, שיספיק לשנתיים-שלוש, עומד היום בפני יותר מסוג אחד של בחירה. ההתלבטות כבר אינה רק בין מחשבים של יצרניות חומרה שונות, כמו HP, IBM, דל ואחרות - אלא גם בין דסקטופ, מחשב נייד, נטבוק ומגוון התקנים אחרים שמתחילים לתפוס נפח בשוק.

עבור רוב הצרכנים, ההבדלים הפונקציונליים בין האופציות השונות אינם רבים.

חברת המחקר IDC פרסמה השבוע תחזיות לגבי הצפוי בשוק המחשוב של 2010. התחזיות אינן כוללות הפתעות גדולות, ובכלל, רוח הדברים די דומה למגמות שעולות מהתחזיות שפרסמו רוב חברות המחקר בחודשים האחרונים. בין השאר צופה IDC גידול דרמטי באופן שבו משפיעים ההתקנים הניידים על הצמיחה בענף המחשוב האישי, התאזנות בשיעור הירידה במחירים, וסוגים שונים של מחשבים חדשים שיפרצו לשוק השנה.

לפני שבועיים פרסמה גרטנר סקירה דומה, שצופה כי 90% מהצמיחה בשוק המחשוב האישי השנה (20% במונחי כמות) תונע על-ידי התקני מחשוב ניידים. אלו היו אחראים על 55% ממספר יחידות המחשוב האישי שנמכרו ב-2009, והסתכמו בסך-הכל ב-306 מיליון יחידות.

הערכה אחת של IDC מעניינת במיוחד. בחברת המחקר טוענים כי סגמנט המחשבים מסוג Mininotebook, או נטבוק, שנחשבים למחשבים ניידים קלים וזולים יחסית, יתרום השנה שיעור צמיחה נמוך, של כמה אחוזים בלבד, וכמעט לא יורגש בחגיגת הצמיחה הצפויה. הרקע לתחזית הוא הקושי לבדל בין סגמנט זה לבין התקני מחשוב אחרים, זולים יותר ופונקציונליים באותה רמה.

IDC לא הפתיעה בהערכה הזו, ובסך-הכל חזרה על מגמות שנחזו מאמצע 2009. המפתיע הוא לגלות עד כמה התקצרה תוחלת החיים של ההייפ בעולם המחשוב האישי. רק לפני שנה וחצי היו הנטבוקים "הדבר החדש", שכבש את עולם המחשוב הנייד ואיים לשנות סדרי עולם. בסופו של דבר, הם הגיעו בתוך כשנה לכ-10% משוק המחשבים ב-2009, עם שיעור צמיחה פנומנלי. והנה בתחילת 2010, יש להתקנים מסוג זה יורשים, יותר זולים ופונקציונליים.

מה זה אומר על היצרניות שמנסות לשרוד לטווח הארוך בשוק הזה? ועד כמה מהמוצרים המלהיבים שאנחנו רואים כרגע יהיו איתנו בעוד שנתיים? מחשבי הלוח (כגון ה-iPad) ישלימו שינוי בתעשיית המחשוב האישי, כאשר יהוו את נקודת הממשק בין המחשב לטלפון. אבל, בין ההשלכות השליליות שלהם תהיה מחיקתם של חלק מהמוצרים שמושקים כרגע בהתלהבות רבה.

למרבה האירוניה, דווקא מי שאיחר להצטרף לחגיגת הנטבוק, כמו דל, צפוי להיות מי שיצליח להציג קו מוצרים בשל ויציב יותר לטווח הארוך.