חגיגת ה-HD רק התחילה וכבר עוברים להייפ הבא - התלת מימד

יבואני פנסוניק, סוני וסמסונג הודיעו על תאריכי השקה מתוכננים של מסכי תלת-מימד בישראל ■ תכנים עדיין אין, והעלות הגבוהה אומרת שמי שייהנה מהטכנולוגיה החדשנית בשלב זה הם צרכנים מהאלפיון העליון

עד לפני מספר חודשים, תקן ה-HD היה הדבר הכי חם בטלוויזיה. חלקנו שקל להחליף את המסך בסלון, את נגן ה-DVD ואת ממירי הכבלים והלוויין במוצרים שתומכים ברזולוציה הגבוהה. אבל, עוד לפני שהטכנולוגיה האיכותית הזו הצליחה לכבוש את לב הצופים, יצרניות הטלוויזיה והיבואנים המקומיים כבר התחילו לדבר על השדרוג הבא.

התלת-מימד מגיע למסך הביתי לאחר שהצליח בבתי-הקולנוע. אולפני הסרטים גילו שכאשר הם נותנים לצופה חוויה שאינו יכול להשיג בביתו, הוא מצביע בארנק ומגיע לבית-הקולנוע. לנוכח הצלחתם של סרטי תלת-המימד החדשים, ו"אווטאר" בראשם, ראו יצרניות הציוד הזדמנות לגרום לצרכני הטכנולוגיה להחליף את מערכת הקולנוע הביתית שלהם במסך חדש ונגן בלו-ריי, וקפצו עליה. ובקרוב, תגיע הטכנולוגיה גם לצרכן הישראלי.

בתחילת השבוע הכריזו יבואני פנסוניק וסמסונג על כוונתם להביא לישראל את מסכי התלת-מימד. יורוקום תקשורת דיגיטלית, המשווקת את מסכי פנסוניק בארץ, הגדילה לעשות והביאה לארץ מספר מסכים כאלו לצורכי הדגמה. מוטי אלמליח, מנכ"ל יורוקום, אמר כי "אנחנו מאמינים שמסכי התלת-מימד יחדרו לישראל, למרות שכמות התוכן עדיין לא גדולה".

מחסור בתכנים

בדבריו הצביע אלמליח על הבעיה הקשה ביותר של הטכנולוגיה התלת-מימדית - מחסור בתכנים מתאימים. בדומה לטכנולוגיית ה-HD, אז לקח לחברות התוכן בישראל זמן רב לייצר תכנים בתקן המתאים, לא ברור מתי יופקו הפקות מקור בתלת-מימד בארץ. יש לזכור שערוצים כמו 2 או 10 עדיין לא משדרים אפילו ב-HD, וגם מגוון התכנים ש-HOT או yes מציעות ברזולוציה הגבוהה הוא מצומצם מאוד, ועלויות הממיר ללקוח עדיין גבוהות. קשה להבין כיצד קברניטי הטלוויזיה בישראל מתחילים בכלל להתכונן למהפכה הבאה.

חברת ישפאר, המייבאת לישראל את מסכי סוני, מתכננת להתחיל למכור את מסכי התלת-מימד החדשים של החברה ביולי הקרוב, לכבוד המונדיאל. אך אם לא יהיו הפתעות מרעישות, אירוע הספורט החשוב הזה לא צפוי להיות משודר בישראל בטכנולוגיה החדשה. צביקה שמעוני, מנכ"ל ישפאר, לא חושש מהמהלך המתוכנן. לדבריו, "תהליך החדירה של התלת-מימד יכבוש את השוק, כי כל מי שייחשף אליה לא יכול להישאר אדיש. החדירה תהיה מהירה יותר מה-HD.

"כמו שה-HD נכנס מהר לשוק, גם התלת-מימד יעשה אותו דבר. מי שיחליף בקרוב מסך, יכניס את התלת-מימד לשיקול הרכישה שלו, כך שבתוך שנתיים-שלוש יהיו אחוזי חדירה גבוהים של המסכים מהסוג הזה". לדברי שמעוני, ישראל נחשבת למדינה של מאמצים ראשונים של טכנולוגיות.

שמעוני מכריז כי סוני הולכת להוביל את השוק, מכיוון שהיא מוכרת את כל החבילה התלת-מימדית. לדבריו, לסוני יש נגני בלו-ריי - היא ממציאת הטכנולוגיה, היא מייצרת את הטלוויזיות, והיא מייצרת גם את התכנים, וצפויה להפיק סרטים בתלת-מימד.

פרט לפנסוניק ולסוני, גם סם ליין, משווקת מסכי סמסונג בישראל, הודיעה על כוונתה להביא לכאן מסכי תלת-מימד ביוני הקרוב.

הכנה לתלת-מימד

עד לפני כשנה, יצרניות טלוויזיה מכרו מסכים עם הכנה ל-HD (HD Ready), סוג נחות לעומת Full HD, ששולט כיום בשוק. ההבדלים התבטאו בעיקר באיכות התמונה בסרטי בלו-ריי, והפרשי המחירים בין מסכים עם הכנה לבין מסכים עם HD מלא היו לעיתים עשרות אחוזים. חברת פיליפס החליטה לרכב על הפטנט הזה, ולהציע בישראל בחודשים יוני-יולי מסכים עם התקן Full HD 3D Ready. המהלך של פיליפס אומר, ככל הנראה, שהמסכים החדשים שלה יציעו צפייה בתלת-מימד באמצעות ערכת שדרוג.

הערכה, שתצא לשוק בספטמבר, צפויה לכלול תוכנה לשדרוג המסך, שני זוגות משקפיים ומשדר מתאים. בכך מאפשרת פיליפס לצרכנים שלא מעוניינים בתלת-מימד לא לשלם עבור היכולת הזו. החברה צפויה להשיק בישראל באוקטובר מסך שתומך בתלת-מימד בצורה מובנית.

המהלך של פיליפס עם מסכי התלת-מימד החדשים שמשלב משקפיים הוא קצת מפתיע, מכיוון שהחברה הציגה בעבר מסך שאפשר צפייה בטלוויזיה ללא משקפיים. לדברי אלישבע שוחט, מנהלת השיווק בפיליפס ישראל, הסיבה למעבר לטכנולוגיה שבה משתמשות רוב החברות בשוק היא תקנים של תוכן וחומרה. "היינו חייבים להקשיב לאן השוק הולך, למרות שמדובר בתקן נחות יותר", היא אומרת. הסיבה לנחיתות, היא כמובן שהתקן הנוכחי מחייב להרכיב משקפיים מסורבלים.

המשקפיים יקבעו

נושא המשקפיים הוא כנראה מה שיקבע עד כמה הצרכנים ירצו לאמץ את הטכנולוגיה. הצורך להרכיב משקפיים במשך שעות ארוכות מול הטלוויזיה בבית לא דומה לצורך להרכיב משקפיים במשך שעתיים-שלוש בבית-הקולנוע. גם הצורך לחפש את המשקפיים ולדאוג שהם מוטענים, כשרוצים לשבת בבית ולצפות במשחק כדורגל או בסרט פעולה, לא יוסיף אושר למשתמשים.

בעיה נוספת היא העלות של המשקפיים. לפי מה שמוצע היום בשוק, נראה שהצרכן יצטרך לשלם כ-100 דולר על זוג משקפיים. משפחה של 5 נפשות תצטרך כבר לשלם 500 דולר על תענוג של צפייה משפחתית. וגם המיקום חשוב. מי שמתכנן צפייה משותפת עם חברים במשחק כדורגל בתלת-מימד, צריך לתכנן את הסלון שלו כך שמקומות הישיבה יהיו מול הטלוויזיה.

לבסוף, שוחט אומרת את מה שנראה מובן מאליו: מי שיקנה טלוויזיות התלת-מימד בשלב זה הם אותם צרכנים שקונים טלוויזיות יוקרתיות ללא התחשבות במחיר, כלומר, בעיקר האלפיון העליון. לדבריה, "בשלב הראשון המוצר הזה לא יפנה לכלל האוכלוסייה, אבל לנו בפיליפס חשוב להציג עם המוצרים שלנו חוויה קולנועית בבית, ולכן ברור לנו שאנחנו צריכים להיות שם".

11
 11