למרות ההתפתחויות האחרונות בפסגות: איפקס יושבת על הגדר

אייפקס סיכמה על רכישת 74% מפסגות מהקרנות יורק, סנקה ופליינפילד לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל ■ עד כה, החקירה לא הצליחה לפגוע במוניטין של פסגות יתר על המידה, בעיקר הודות לעבודת השטח של אנשיו בקרב יועצי ההשקעות והלקוחות

החקירה בפסגות לא יכלה להגיע בטיימינג גרוע יותר לחברה. רק לאחרונה נחתמה העסקה למכירת בית ההשקעות לפי שווי גבוה (ויש שיאמרו גבוה מדי) של 3.1 מיליארד שקל לקרן אייפקס, שבניהול זהבית כהן.

עם חשיפת החקירה על חשדות להרצת ני"ע במחלקת הנוסטרו של פסגות גברו ההערכות כי החקירה, יהיו תוצאותיה אשר יהיו, לא תגרום לביטול עסקת הרכישה של פסגות. אייפקס סיכמה על רכישת 74% מפסגות מהקרנות יורק, סנקה ופליינפילד לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל. מחירו של פסגות בעסקת אייפקס משקף את חוזקו של המותג ואת סך הנכסים המנוהל תחתיו בזרועות השונות, והוא ככל הנראה מחושב כנגזרת מהרווח התפעולי או מתזרים המזומנים של בית ההשקעות. עד כה, החקירה לא הצליחה לפגוע במוניטין של פסגות יתר על המידה, בעיקר הודות לעבודת השטח של אנשיו בקרב יועצי ההשקעות והלקוחות. חקירתם תחת אזהרה של אריק שטיינברג ורועי ורמוס, עלולה להיות בעלת משמעות גבוהה יותר בשוק.

עם פתיחת החקירה העריכו בשוק כי קיימת סבירות גבוהה לכך שאיפקס תדרוש להפחית את המחיר במידה שהחקירה תפגע בתוצאותיו של פסגות.

במקרה שתיגרם פגיעה במוניטין של פסגות, שתגרור אחריה פדיונות לא מבוטלים ופגיעה ישירה בתוצאות הכספיות, עשויה כהן לדרוש מראשי יורק התאמה של המחיר למצבה החדש של פסגות.

בשלב זה ראשי איפקס ממשיכים לעקוב אחר ההתרחשויות ואינם מגיבים לשאלות בנושא. מועד הסגירה של העסקה צפוי ביוני הקרוב ומרבית הסיכויים הם שהחקירה של הרשות לא תסתיים עד אז וכן לא יגובשו המלצות כלשהן. לכן, ההערכות הן שלקראת מועד הסגירה, אנשי איפקס יצטרכו לקבל החלטה קרה, שאינה מבוססת על מידע נוסף, האם לקחת את הסיכון ולרכוש את פסגות כפי שהוא, או לא.

בכל הקשור להון האנושי של פסגות, אם קודם לכן התמקדה הפרשה באנשים מהדרג השני של בית ההשקעות, דוד אדרי ושי בן-דוד, שכבר אינם בחברה, הרי שכעת הרחבתה למנהלי הבית משנה את התמונה. הנהלת פסגות הייתה אמורה להמשיך לפעול במבנה זה גם לאחר שאייפקס תהפוך לבעלת הבית, עם שינוי קל, כנראה בעמדת היו"ר (שטיינברג). חקירתו של ורמוס עשויה להעמיד בספק את המשך כהונתו, בוודאי אם יימצא אשם במהלך החקירה.

בתרחיש אחר, התארכות החקירה עשויה להוביל לבקשה מצד אייפקס לורמוס לפרוש מתפקידו על מנת שלא לעכב את העברת השליטה בבית ההשקעות. תרחיש שכזה אינו מופרך, ובמיוחד בפסגות בו כבר התממש לפני ארבע שנים, כשקרן יורק לא תמכה בהישארותה של גבי רביד, אז תחת חקירת רשות ני"ע, ואילצה אותה למעשה לפרוש מתפקידה.