"העלאת הריבית בהודו: סימן לעוד הרבה הפתעות בדרך"

אנליסטים מעריכים כי הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם תעלה את הריבית שוב בחודש הבא כאשר העלאת הריבית הראשונה בהודו מאז יולי 2008 אתמול היא רק הצעד הראשון במאבק שלה נגד האינפלציה

אנליסטים מעריכים כי הודו, הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם, תעלה את הריבית שוב בחודש הבא כאשר העלאת הריבית הראשונה בהודו מאז יולי 2008 היא רק הצעד הראשון במאבק נגד האינפלציה.

הבנק המרכזי של הודו העלה אתמול (ו') במפתיע את הריבית במשק ב-0.25% והעמידה על 3.5%, וזאת לאחר שהאינפלציה עלתה לשיא של 16 חודשים - 2.7% ב-12 החודשים שהסתיימו בפברואר.

המשק ההודי צמח ב-7.2% אשתקד וההערכה היא כי הוא יצמח ב-8.2% השנה. אך עם הצמיחה מגיעים גם הלחצים האינפלציוניים; נתוני מאקרו עדכניים שפורסמו אתמול בהודו הראו כי התפוקה התעשייתית בהודו זינקה ב-6.7% בינואר. במקביל, האינפלציה ליצרן עלתה ל-9.89%, מה שהניע את הבנק המרכזי בהודו לפעול באופן מפתיע היום ולהעלות את הריבית.

"העלאת הריבית הזו היא רק סימן לבאות", אמר מאנוג' ראני, אנליסט בכיר ב-BNP פאריבה במומביי. "העלאת הריבית ב-0.25% הזאת לא משיגה את היעד הממשלתי, היא רק מכריזה על תחילת הדרך", הוסיף.

יצויין כי העלאת הריבית בהודו באה בעקבות צעד דומה באוסטרליה, מלזיה ונורבגיה כאשר ישראל הייתה הראשונה לעלות את הריבית בסוף השנה שעברה לאור סימני ההתאוששות של הכלכלה הגלובלית.

עדיין, המעבר למדיניות הידוק מוניטארי מגביר את החשש בשווקים שמא ממשלות העולם יוצאות מוקדם מדי מתוכניות התמיכה. החשש המרכזי בקרב המשקיעים הוא שהגל הנוכחי של ההתאוששות הכלכלית הושג הודות להתערבות הממשלות ואילו שיעורי האבטלה הגבוהים בעולם לא מאפשרים נסיגה מהתערבות זו בשלב זה, אחרת ישנו סיכון למיתון נוסף.

ג'וזף שטיגליץ, חתן פרס נובל לכלכלה, גם כן הזהיר מוקדם יותר השבוע ואמר לפדרל ריזרב לא להסתכן ביציאה מוקדמת מדי מתוכניות הסיוע שלו.