כצפוי: החשכ"ל פרסם מכרז לשירותי טלפוניה למגזר הממשלתי

בשלב הראשון מדובר על פיילוט לחיבור 60 קווים המחברים מרכזיות ■ מדובר ב-10% מכמות הצירים בלבד שמפעילה הממשלה

אחרי שנים של דיבורים וניסיונות לרענן את שירותי הטלפוניה במתחרים חדשים, יוצא היום החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, במכרז (במסגרת פיילוט) לחיבור 60 מרכזיות בשירות הממשלתי. מדובר ב-10% מכמות הצירים בלבד שמפעילה הממשלה. עד עתה סיפקה בזק את הצירים (הכוונה לצירי PRI המחברים מרכזיות של ארגונים ומוסדות למפעיל תקשורת) וכעת הוחלט לבחון הכנסת מפעילים חדשים על מנת לעודד תחרות ולהוזיל עלויות.

לדברי האוצר, החברה הזוכה במכרז תידרש להתקנה ואחזקה של צירי PRI והעברת שיחות לסוגיהן מהמרכזיות הפרטיות של משרדי הממשלה אל הרשת הקווית הנייחת של הספקים השונים. השירות הנדרש במכרז יינתן עבור 60 צירים המהווים כ- 10% משירותי התקשורת הפנים ארצית הנייחת המופעלים כיום בממשלה. כמו כן, נקבעה אופציה להרחבת השירות ל-60 צירים נוספים.

בישראל יש כמה וכמה מתחרים בשוק הטלפוניה הנייחת, אך חלקם חסרי תשתיות לחלוטין או שברשותם רשת סיבים חלקית. השאלה היא כיצד שחקנים שאין להם רשת בפריסה אוניברסלית יוכלו להתמודד עם דרישת החשכ"ל לספק את השירות בכל נקודה ונקודה במדינה במידה ויתבקשו. כך למשל לפרטנר ולסלקום יש רשת סיבים אופטיים הפרוסה בכל הארץ, אך לא בטוח שהרשת יכולה להגיע לכל מקום ומטבע הדברים במקומות שאין להם תשתיות הן יידרשו לחכור תשתיות מבזק או מהוט, או להשתמש בתשתיות אלחוטיות, דבר שלא בטוח שהחשכ"ל יאהב. במידה והן צריכות לספק שירות על גבי תשתיות בזק או הוט העלות הכלכלית עבורן עשויה להיות בעייתית. השאלה הגדולה היא האם בזק תוכל להתמודד במכרז ובמידה ולא, האם תסכים לשתף פעולה עם מתחרותיה ולאפשר להן לחכור ממנה תשתיות.

החשב הכללי, שוקי אורן, אמר כי "מכרז זה הינו מכרז נוסף בשורה של מכרזים חדשניים שמוביל מינהל הרכש הממשלתי אשר מטרתם היא, בין היתר, לעודד את שילובם של ספקים נוספים ברכש הממשלתי תוך הגברת התחרות במשק."

מנהל מינהל הרכש הממשלתי, רו"ח ליאור אגאי, התייחס למכרז ואמר כי מכרז זה הוא מעין פיילוט למכרז גדול יותר ומשמעותי המתגבש במינהל הרכש הממשלתי לתחום שירותי הטלפוניה. המכרז העתידי יכלול הרחבת כמות הצירים ורכישת שירותי טלפוניה מנוהלים לרבות מעבר לטכנולוגיות תקשורת מתקדמות (IPT).