"iPad? זה רק אפליקציות של iPhone על מסך זכוכית גדול יותר"

סמנכ"ל הטכנולוגיות של מחלקת המחשבים ב-HP, פיל מקיני, שאחראי על Slate, מחשב הלוח של החברה, לא מפחד מהמוצר של אפל ■ לדבריו, לא מדובר במתחרה - אלא במכשיר שפונה לקהל שונה

עוד לפני שמישהו בכלל גלגל את השם iPad על שפתיו, לפני חמש שנים, בענקית המחשבים HP שיחקו במחשב לוח משלהם. מחשב הלוח הזה לא זכה אז לשם שבו הוא מכונה כיום, Slate, אבל לחברה כבר היה מוצר מוגמר, שהיה מוכן לצאת לשוק, ומה שמנע את ההשקה היה בעיקר המחיר.

לדברי סמנכ"ל הטכנולוגיות (CTO) של מחלקת המחשבים ב-HP, פיל מקיני, עלות הרכיבים במכשיר הייתה אז יקרה, ומחירו עמד על אלפי דולרים. דבר נוסף שעצר את HP מלהשיק את המכשיר כבר אז, ולחכות להכרזה הרשמית עד לינואר השנה, היו התגובות שקיבלו מקבוצות הבדיקה שלהם. "הקהל לא רצה לראות רק טקסט ולקרוא רק ספרים במכשיר", אומר מקיני בראיון ל"גלובס". "הם דרשו צבע, וידיאו וחווית תוכן. החלטנו להקפיא את המוצר כדי לגבש משהו משלים יותר".

המוצר היה מוכן כבר לפני שנתיים ושיניתם אותו. ובכל זאת, ההשקה שלו השנה לא מאוחרת מדי? ה-iPad של אפל עוד מעט מגיע לחנויות.

מקיני: "היינו צריכים הרבה סבלנות כדי לחכות ולהוציא את Slate החוצה. לדעתנו, הקהל לא היה מוכן אז למוצר כזה. באשר לאפל, אנחנו לא מסתכלים על ה-iPad שלהם כמוצר מתחרה. אלה שני מוצרים שונים, שפונים לקהלים שונים. אנשים שישתמשו ב-Slate יעשו את זה מצרכים אחרים לגמרי מאשר אלה שירצו לקנות את ה-iPad".

* מה בדיוק ההבדל? שניהם מחשבי לוח.

"הסיפור ב-iPad הוא בעיקר איך מעבירים לשם אפליקציות שיש על ה-iPhone. אבל תראה את הגלישה באייפון: אתה נכנס לדפדפן, ואז צריך לצבוט ולצבוט על מנת להגדיל את הטקסט כדי שתוכל לקרוא. למעשה, המוצר שלהם זה לקחת את האייפון ופשוט לשים אותו על מסך זכוכית גדול יותר.

"ב-Slate, לעומת זאת, יש מערכת הפעלה מלאה (חלונות 7 של מיקרוסופט - ר.ג), ויש חווית דפדפן מלאה עם פלאש. אלה דברים שאין לי היום על טלפונים. ויש פה גם מולטי-טסקינג, שזה עוזר כשאני רוצה להפעיל כמה יישומים במקביל. בסופו של דבר, מדובר בשתי פרספקטיבות שונות לשני מוצרים שונים".

תחרות מצד מיקרוסופט?

מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, הציג את ה-Slate בתערוכת האלקטרוניקה הבידורית (CES) בינואר השנה. אבל עכשיו נראה כי בענקית התוכנה עובדים על מחשב לוח משלהם, ה-Courier, שעשוי להפוך למתחרה.

"ה-Courier הוא עדיין לא מוצר מוכרז, בשום צורה שהיא. לפחות לא כרגע", אומר מקיני. "הדיבור על Courier נובע רק מסרטון וידיאו שמיקרוסופט שחררה לרשת לפני כמה חודשים. באותו אופן, אני יכול להביא לך סרטון וידיאו על מחשב לוח שבנינו לפני חמש שנים. סרטוני וידיאו כאלה אינם בדיוק מוצרים מוגמרים".

* אז אתה לא מאמין שיש למיקרוסופט מוצר כזה?

"לא, זה רק קונספט שהם פיתחו. אם תלך לטייוואן, למשל, תמצא שם מאות מוצרים על פלטפורמות דומות. יש כאלה שהם בשלב רעיוני, יש אבי-טיפוס ויש כאלה שבתהליכי פיתוח. אני לא יכול להגיב על קונספט של מוצר או על משהו תיאורטי. אפילו ב-CES, כשהצגנו את המוצר שלנו, עיתונאים רצו שאני אשווה את ה-Slate למוצר של אפל, אז אמרתי להם: "ובכן, שלנו אמיתי. הם עדיין לא הציגו את המוצר. שלנו היה מוכן כבר לפני שנתיים".

למרות הביטחון במוצר, מקיני לא מרבה לדבר על ה-Slate. בחברה מנסים לשמוע על עמימות בנושא, על אף שמדי פעם הם מעלים לרשת סרטוני וידיאו שמציגים את יכולות מחשב הלוח. באירוע שקיימה HP בשבוע שעבר בברצלונה עבור משווקים גדולים של החברה ועבור עיתונאים, הציגו בכירי החברה את המכשיר מרחוק, בלי יכולת אמיתית לתהות על קנקנו, אלא בעיקר רק כדי להוכיח שאכן קיים מוצר כזה. בינתיים הודלפו בסוף השבוע פרטים נוספים על המכשיר, כמו מועד השקה משוער (בין יוני לספטמבר) ומחיר שעשוי לעמוד על 400 אירו (כ-540 דולר).

גיימינג ותלת-ממד

תחרות מול אפל ומיקרוסופט או לא, ה-Slate של HP מצטרף לשוק הטרנדי של מחשבי הלוח, שרק הולך ותופח. אבל זאת לא הזירה הטרנדית היחידה שבה נמצאת HP. תחום התלת-ממד, שקיבל באחרונה זריקת מרץ מההצלחת הסרט אווטאר, הוביל חברות טכנולוגיה רבות להיכנס לשוק הצרכני הזה, עם מסכי טלוויזיה ושאר מוצרים אחרים. HP לא נשארה מאחור.

לדברי מקיני, אנשיו עוסקים באחרונה בתחום התלת-ממד בסקטור העסקי-מסחרי. "ממחקרים שביצענו עלה שכשאנשים רואים מידע בתלת-ממד, הם מסוגלים לקבל החלטות בצורה טובה יותר", אומר מקיני. "למה הכוונה? אנחנו, למשל, משתפים פעולה עם יצרן ציוד רפואי גדול בארה"ב בטכנולוגיה שתוכל לעזור לרופאים לנתח על בסיס של MRI תלת-ממדי. כך הניתוח יהיה יותר מדויק, פחות אגרסיבי וזמן השיקום יהיה קצר יותר".

מקיני מספר כי HP עובדת על תחום התלת-ממד גם במישור הבידורי, עם טכנולוגיית גיימינג למחשב שתיצור תחושה שהמשתמשים הם חלק מהמשחק. הטכנולוגיה המדוברת תגיע ככל הנראה עם משקפיים נלוות, בדומה לטלוויזיות תלת-ממד, אבל במעבדות HP כבר עובדים על טכנולוגיה שתאפשר לצפות בתכנים ללא משקפיים ייעודיות.

"אם המידע יהיה תלת-ממדי, אתה תראה אותו בתלת-ממד. אם הוא יהיה דו-ממדי, אז אתה תראה אותו בדו-ממד. לא יהיה צורך להרכיב ולהוריד את המשקפיים כל הזמן. זה יהפוך לחלק מהחוויה הטבעית של הצרכן", אומר מקיני. מלבד זאת, HP גם לקחה חלק בהפקת הסרטים התלת-ממדים האחרונים, כמו אווטאר, למעלה, מפלצות נגד חייזרים ואפילו בהפקת משחק האולסטאר של ליגת ה-NBA, שצולם בתלת-ממד.

יותר מעתיד אחד

מקיני אחראי ב-HP גם על תחום החדשנות. כך, בעוד אנחנו מדברים על מחשבי לוח ועל תלת-ממד, במעבדות שמקיני אחראי עליהן ב-HP חושבים על הדבר הבא. אחד מהדברים הללו יהיה איך להפוך את הטלוויזיה לפחות פסיבית, ולשתף תכנים ודעות בין צופים במקומות מרוחקים. טכנולוגיה עתידית אחרת תהיה האפשרות לברור תכנים מתוך מאות הערוצים ואלפי התוכניות, בהתבסס על רצונות והרגלים של הצופה.

כמובן שלא בטוח שהטכנולוגיות ש-HP עובדת עליהן היום יבשילו למשהו ממשי בשנים הקרובות, אבל מקיני מבהיר שזאת האסטרטגיה של החדשנות. "כשאתה חושב על עתיד אחד, הוא בדרך כלל לא מתממש. מה שאני והצוות שלי עושים כשאנחנו חושבים על איך ייראה העתיד, זה לא לחשוב רק על עתיד אחד אלא על שלושה: מה הכי הגיוני שיקרה, מה העתיד הכי אופטימי, ומה העתיד הכי פסימי", אומר מקיני.

"האסטרטגיה שלנו היא ליצור עתיד שיתמוך בשלושת המצבים הללו. כך אתה יוצר לעצמך מעין עתיד גמיש, ולא מגיע למצב שבו אתה חושב רק על עתיד אחד, ואם הוא לא מתממש, כל העבודה שלך לקראתו הלכה לטמיון".

הכותב היה אורח חברת HP בברצלונה

55
 55