איל לפידות עשה דיאטה להוצאות הפניקס

חברת הביטוח הרוויחה ב-2009 227 מיליון שקל ■ עדיין סוחבת את הפסדי 2008 בביטוחי המנהלים: "הבור" בדמי הניהול עומד על 170 מיליון שקל

שוק ההון החיובי, תוצאות חזקות מתחום ביטוחי הבריאות והחיזוק מבית ההשקעות אקסלנס, משכו מעלה את רווחי קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס בשנה החולפת. הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק ובניהול אייל לפידות, רשמה ב-2009 רווח נקי המיוחס לבעלי המניות בהיקף של 227 מיליון שקל, לעומת הפסד של 388 מיליון שקל ב-2008.

בדו"חות לשנה החולפת רשמה הפניקס הפחתות בהיקף של כ-60 מיליון שקל בגין רכישת השליטה באקסלנס ובסוכנויות ביטוח. מנגד, היא נהנתה מהטבת מס בהיקף של כ-30 מיליון שקל. בשורת הרווח הכולל, רווחים שנזקפו לקרנות הון ולא לדו"ח רווח והפסד, החברה הציגה רווח של 414 מיליון שקל ב-2009, לעומת הפסד של 560 מיליון שקל ב-2008.

היחידה שלא סגרה את הבור

"בשורה התחתונה הדו"ח והתוצאות טובים מאוד. האיחוד עם אקסלנס מצוין בחיסכון לטווח ארוך, והתוצאות בביטוחי הבריאות ובביטוח הכללי מצוינות ביחס לשוק", אומר היום המנכ"ל, לפידות. "במהלך 2009 פעלנו באופן מאוד מהותי ומעמיק ליצירת הפניקס אחרת. הרבה יותר רווחית, הרבה יותר רזה בהוצאות, והרבה יותר אסרטיבית בחוכמה - כלומר עסקים לא בכל מחיר", הוסיף.

לפידות מתייחס, סביר להניח, בעיקר לשינויים הפרסונליים הרבים שהוביל בחברה בשנה החולפת, שהסעירו את הענף. בכירים רבים מצאו עצמם מחוץ לחברה ואחרים הגיעו להפניקס במקומם. "החברה עברה שינוי מהותי בהנהלה. זה היה שינוי בזמן קצר ושידרגנו את הצוות הניהולי", מסכם לפידות את הנושא.

לפידות אמר עוד: "אני רוצה לשפר את הרווחיות הפרמננטית של הפניקס ואת שווייה", והבהיר כי יש לו תוכניות להגדיל את החברה ופעילותה, "רכישת פעילויות, סוכנויות וכו'. גם בתחום ההשקעות וגם בתחום הביטוח".

הגורם העיקרי למעבר לרווח ב-2009 הוא העלייה המהותית ברווחי ההשקעות בכל אחת מפעילויות הקבוצה. הפניקס מציגה יציבות בפרמיות בתחום ביטוח חיים, שהניב לחברה רווח לפני מס של 96 מיליון שקל לעומת הפסד של כ-147 מיליון שקל אשתקד. עם זאת, מבחינת התיק האיכותי של הפניקס בפוליסות ותיקות, הרי שהתוצאה אינה מרשימה במיוחד, כשב-2007 החברה הציגה בתחום רווח של כ-175 מיליון שקל.

הסיבה המרכזית לכך היא שבניגוד ליתר החברות בענף, הפניקס מסיימת את 2009 כשהיא ממשיכה לסחוב על גבה את הגיבנת מהפסדי ההשקעות ב-2008. במהלך 2009 החברה לא שבה לגבות דמי ניהול משתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים, כשנכון לסוף השנה "הבור" שעל החברה לסגור בטרם תשוב לגבות דמי ניהול אלו עמד על 229 מיליון שקל.

ביטוח הבריאות הופך למרכזי

בפברואר השנה "הבור" המשיך להצטמצם וכעת הוא עומד על 170 מיליון שקל. מנגד, הפדיונות ירדו לרמה של 2.8% מהעתודה הממוצעת, לעומת סך של 2.9% ב-2008.

תחום הפנסיה רחוק מלהוות ספק רווחים משמעותי עבור הפניקס, בעוד שתחום הגמל הפך לפקטור משמעותי. הסיבה לזינוק בתוצאות הגמל היא רכישת השליטה באקסלנס. בסוף החודש תעבור השליטה בבית ההשקעות לידי הפניקס באופן בלעדי, בעקבות עסקה שנחתמה ב-2009 ואשר עברה עליות ומורדות במהלכם הגיעו החברה והמוכרים, גיל דויטש ורוני בירם, לביהמ"ש, והחליפו האשמות בתקשורת. לבסוף, שונה מתווה העסקה ובתוכו התשלום לדויטש ובירם, ובינתיים נראה כי להפניקס אין מה להצטער על העסקה.

תחום שהופך מרכזי יותר ויותר בהפניקס הוא תחום ביטוחי הבריאות. ב-2009 הציגה החברה רווחיות מרשימה של 163 מיליון שקל בבריאות, כשהפרמיות צמחו בכ-19% לסך של כמיליארד שקל.

מהדו"חות עולה שהחברה צומחת בתחום תוך שהיא מציגה שיפור בתביעות ובהוצאות, וגם בביטוחים הקולקטיביים.

במגזר הביטוח הכללי גדלו הפרמיות בכ-6%. הגידול נבע מצמיחה של 12% בפעילות בביטוחי החובה לרכב (פרמיות של כ-360 מיליון שקל) וגידול בביטוחי החבויות בביטוחי דירקטורים וביטוחי אחריות מקצועית לבתי השקעות. ביתר הפעילויות בתחום הביטוח הכללי החברה רשמה יציבות ואף קיטון. החברה רשמה ב-2009 רווח בכל פעילויותיה בתחום, לעומת הפסדים או איזון ב-2008.