מחקר חדש: חברות הביטוח אוהבות לקחת את המבוטחים לביהמ"ש

חברות הביטוח נתבעו או היו מעורבות בתביעה ביותר מ-56 אלף תיקים ב-2006; יותר מ-58 אלף תיקים ב-2007; ויותר מ-37 אלף תביעות נזיקין ב-2008 ■ סוכן הביטוח אהרון כהן: להקים בית דין ייעודי לתעשיית הביטוח

חברות הביטוח אוהבות ללכת לבתי משפט, ומהוות חלק מרכזי מאוד - ואולי אף מדי - מסך התביעות המשפטיות בארץ. לא מדובר בחדשה מרעישה, אך עד היום זה היה רק עניין של הרגשה - וכעת לראשונה יש גם מספרים שמגבים את התופעה.

מחקר שביצע סוכן הביטוח אהרון כהן מחדרה, בעל סוכנות ביטוח אהרון כהן סוכנות מרכזית לביטוח, בנושא פתיחת תיקים בבית משפט השלום ותביעות קטנות בכל הארץ, מעלה את המספרים הבאים:

חברות הביטוח נתבעו או היו מעורבות בתביעה ביותר מ-58 אלף תיקים ב-2005; מעל ל-56 אלף תיקים ב-2006; מעבר ל-58 אלף תיקים ב-2007; ומעבר ל-37 אלף תביעות נזיקין ב-2008.

ייתכן שב-2008 היו הרבה פחות תביעות בגלל המשבר הכלכלי, כשמבוטחים רבים מבעבר העדיפו להתפשר עם חברת הביטוח במקום לעמוד על זכויותיהם בבית המשפט.

בכל אופן, מהנתונים של כהן עולה כי מספר המקרים בהם חברות הביטוח והמבוטח אינם רואים עין בעין בהגיע מועד התשלום בגין תביעת ביטוח - גבוה מאוד. יש שיגידו כי מדובר בטרטור של המבוטח. למעשה, מהנתונים שאסף כהן עולה כי חברות הביטוח הקטנות מעורבות באחוזים גבוהים מאוד ביחס לחלקן בשוק בתיקים משפטיים. ככלל, כל חברות הביטוח מהוות כ-12%-15% מסך התביעות המשפטיות בבתי המשפט השלום ותביעות קטנות.

איפה היחס כפול?

כהן, הפועל בענף הביטוח כ-33 שנים, ומשמש בין היתר כחבר מועצת לשכת סוכני הביטוח והוועד המנהל של הלשכה, דירג במחקרו את חברות הביטוח על-פי תיקים שנפתחו בבתי המשפט החל משנת 2004 עד 2008, וביחס לנתח השוק של החברות בשוק הביטוח הכללי בשנה שקדמה לשנת הגשת התביעות.

כך, חברת הביטוח עם מספר התביעות הגבוה ביותר בכל אחת מ-4 השנים שנבדקו היא כלל ביטוח, והמעורבת בהכי פחות תביעות משפטיות היא AIG ישראל. מספרים אלה אינם מפתיעים, לנוכח העובדה שבשנים הללו לכלל היתה הפעילות הגדולה ביותר בשוק בתחומי הביטוח הכללי, בעוד ש-AIG היתה מהחברות הקטנות בתחום.

שהרי יש לבחון את מספרי התביעות והתהליכים המשפטיים בהן מעורבות חברות הביטוח אל מול גודלן ונתח השוק שלהן בפעילות הביטוחית, וכך אכן עשה כהן.

מבדיקה שכזו, והצלבה בין נתחי השוק של החברות בשנים 2004-2007, עולה כי אצל החברות כלל, הראל, הפניקס, מנורה מבטחים, מגדל וביטוח חקלאי, נתחי השוק שלהן במונחי הפעילות הביטוחית גבוהים מנתחי המעורבות שלהן בהליכים משפטיים. מנגד, החברות הבינוניות המסורתיות וביטוח ישיר מציגות דווקא שיעור גבוה יותר של מעורבות בתביעות משפטיות ביחס לחלקן בשוק עצמו.

כלומר, יחס התביעות של חברות הביטוח איילון, אליהו, הכשרה ביטוח, שירביט, ישיר איי.די.איי (המוכרת כביטוח ישיר) וגם שומרה (שמרבית הזמן היתה עצמאית, אך כיום נמצאת בבעלות מלאה של מנורה), גבוה מנתח השוק שלהן בתחומי הביטוח הכללי. בשירביט, הכשרה ביטוח ואליהו, היחס שלהן ביחס לסך התביעות כנגד חברות הביטוח אף כפול מנתחי השוק שלהן בעסקי הביטוח.

האם החברות 'מורחות' התשלום?

התובנות הללו מתווספות לנתונים העולים מבדיקתו של כהן, לפיהם בבתי הדין למשפחה ובתי הדין לעבודה כ-54-59 אלף תיקים לשנה. לכן, לדעתו, "אין מנוס מלשקול פתיחת בית דין ייעודי לתעשיית הביטוח. אם יוקם בית דין שכזה, הדבר יאפשר את הקטנת הלחצים בבתי משפט השלום, ומאידך תושבי מדינת ישראל יזכו לקבל פסקי דין בפרק זמן קצר יותר".

בכל אופן, יש מקום לבחון כיצד ועד כמה חברות הביטוח לוקחות לעצמן חופש בעיכוב או הפחתת תשלומים למבוטחים, בהבנה שרבים כלל לא ילכו לבית המשפט ויסכימו להתפשר על תשלום נמוך מהיקף התביעה המקורי, או שלחילופין הן ירוויחו זמן יקר של המבוטח עד שההליכים המשפטיים יתבררו.