רווחים חד-פעמיים סידרו לדלק רווח של 864 מיליון שקל אשתקד

ההכנסות קטנו אמנם ב-6.5%, אך רווחי הון חד-פעמיים חיפו על כך ■ המנכ"ל אסי ברטפלד השתכר 4.7 מיליון שקל

רווחי הון חד פעמיים סידרו לקבוצת דלק של יצחק תשובה רווח נקי של 864 מיליון שקל בשנת 2009. מדובר אמנם בשיפור לעומת הפסד של 1.8 מיליארד שקל שנרשם ב-2008, אך הקבוצה עדיין רחוקה (כמו חברות רבות אחרות במשק) מרווחי 2007 שהסתכמו ב-1.3 מיליארד שקל.

הכנסות דלק קטנו אשתקד ב-6.5% והסתכמו ב-43 מיליארד שקל, בעיקר בגלל הירידה במחירי הדלקים בעולם ומהירידה בהכנסות בית הזיקוק בארה"ב בשל השבתתו. הפגיעה העיקרית בהכנסות מדלקים הגיעה מארה"ב, שם נפלו ההכנסות ב-40% והסתכמו בפ10.4 מיליארד שקל ב-2009.

כאמור, "רעשים" חד פעמיים הניבו לדלק רווחי הון שחיפו על הירידה בהכנסות. אותם רווחי הון הסתכמו ב-263 מיליון שקל אשתקד (בעיקר בגלל רווחים של 314 מיליון שקל ברבעון הרביעי), בהשוואה להפסדי הון של 380 מיליון שקל ב-2008.

אותם רווחי הון כוללים בעיקר מכירת 12% ממניות דלק השקעות ב-HOT לפטריק דרהי תמורת 402 מיליון שקל, שהניבה לדלק רווח של 195 מיליון שקל. דלק רשמה גם רווחים של כ-300 מיליון שקל מהחלפת מניות דלק אנרגיה ומימוש 2% ממניותיה, וכמו כן הרוויחה 40 מיליון שקל ממכירת מניות נובל אנרג'י.

"אנו מתכוונים לדבוק בהמשך השקעות ופיתוח של עסקי הליבה של הקבוצה: אנרגיה, גז, תשתיות, רכב ופיננסים", אמר המנכ"ל אסי ברטפלד. "בנוסף לאתרי הגז 'תמר' ו'דלית' אשר ביכולתם לשנות את פני הכלכלה הישראלית, בידי השותפויות דלק קידוחים ואבנר רישיונות נוספים אשר יש בהם פוטנציאל לתגליות נוספות. נחזק את אחיזתנו בשוק הדלקים והקמעונאות הן בישראל והן בארה"ב ובאירופה".

עם פרסום הדו"חות השנתיים הודיעה החברה על חלוקת דיבידנד נוסף והפעם בהיקף של 100 מיליון שקל, מה שמעמיד את היקף הדיבידנד שחילקה אשתקד הקבוצה על 460 מיליון שקל, בהתאם למדיניות חלוקת הדיבידנד שאימצה החברה ב-2005 הגורסת כי יש לחלק כמחצית מהרווחים כדיבידנד. את הרבעון הרביעי סגרה דלק ברווח של 424 מיליון שקל לעומת הפסד של 612 מיליון שקל ברבעון המקביל, כאמור בעיקר הודות לרווחי הון חד פעמיים.

רגע לפני שמצעד מקבלי השכר הבכירים נסגר, הצצה לחבילות התגמול בקבוצת דלק מראה שלמנהלי הקבוצה אין סיבה להרגיש מקופחים. המנכ"ל אסי ברטפלד השתכר אשתקד 4.7 מיליון שקל, בעיקר באופציות הנמצאות בתוך הכסף. יו"ר הקבוצה גבי לסט קיבל חבילת שכר של 3.2 מיליון שקל וליאורה לוין, המכהנת כיועצת משפטית ומזכירת הקבוצה, השתכרה 1.5 מיליון שקל.

נתונים אלה מצטרפים לחבילות השכר של בכירים אחרים בחברות הבנות בקבוצת דלק שנחשפו לאחרונה עם פרסום דוח"ותיהן הכספיים, כגון חבילת התגמול של מנכ"ל דלק ישראל דוד קמיניץ שעמדה על 11.5 מיליון שקל אשתקד או שכרו של מנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור שהסתכם ב-8.1 מיליון שקל.