כלכלן בכיר בממשל הסיני: ייתכן כי הריבית תעלה כבר החודש

ז'ו בו-ליאנג, כלכלן בכיר במרכז המידע הלאומי בסין, פוסל את האפשרות של ייסוף חד פעמי נוסף של היואן

סין עשויה להעלות את ריבית הבסיס במשק כבר החודש, אך לא לייסף את היואן לעת עתה. כך מעריך ז'ו בו-ליאנג, כלכלן בכיר במרכז המידע הלאומי (SIC) בסין.

"אני סבור שניתן להרחיב את רצועת הניוד של היואן, אך ייסוף חד פעמי נוסף אינו אפשרי", הוא אמר. "היואן עשוי להיות מוצמד לסל מטבעות".

סין שומרת על היואן ברמה של כ-6.83 יואן לדולר מזה כשנתיים ולא מאפשרת שום ייסוף של המטבע שלה. לאחרונה גברו הקריאות בקונגרס להכריז על סין כעל מניפולטורית בשוק המט"ח, מה שיגרור צעדים של ארה"ב נגדה. שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, מנסה להרגיע את הרוחות ויצא השבוע לביקור בסין כדי להשיג התקדמות בנושא. הוא הבטיח השבוע כי התקדמות אכן תושג ב-3 החודשים הקרובים, בהם אמורים בכירים אמריקנים וסינים להיפגש במספר פורומים, כמו למשל בפסגת מדינות ה-G20.

ההערכות בשוק הן שייסוף של היואן יתבצע בין חודש יוני לאוקטובר. עסקאות פורוורד לשנה על היואן מבוצעות בשער של 6.615 יואן לדולר, ומשקפות בכך ייסוף של 3.2% על השער בו מחזיק הממשל הסיני את היואן.

אתמול דיווח העיתון "ניו יורק טיימס" כי סין תכריז בקרוב על שינוי במדיניות המט"ח שלה, כולל ייסוף "קטן אך מיידי" של היואן. היום מחזיקה סין במדיניות של רצועת ניוד ומאפשרת ליואן להתחזק או להיחלש ב-0.5% לכל היותר מול הדולר מדי יום. בפועל, היואן קופא על שמריו בשל היעדר ניוד חופשי.

"אם מחירי הנדל"ן ימשיכו לעלות, הבנק המרכזי יצטרך להעלות את הריבית החודש", אמר ז'ו. סין, שהצמיחה בה חצתה את ה-10% ברבעון הרביעי של 2009 ובכך סימנה רשמית את סוף המשבר, מתמודדת עם לחצים אינפלציוניים בעיקר נוכח הזינוק במחירי הנדל"ן בשנה האחרונה. ז'ו מעריך כי האינפלציה השנתית תעלה מרמה של 2.7% בפברואר לרמה של 4% בהמשך השנה.

בחודשים האחרונים ניסתה סין לרסן את האינפלציה על ידי קירור הצמיחה במשק, בעיקר באמצעות האטת קצב מתן האשראי. בין היתר, הממשל הסיני העלה את שיעור רזרבות המזומנים שהבנקים צריכים לרתק מול הקצאות האשראי. ואולם, ההערכות הן כי הממשל ייאלץ להעלות את הריבית בקרוב כדי לשלוט באינפלציה, בדומה לצעד בו נקטה הודו בחודש שעבר.