חוק חדש במקסיקו עלול לנתק 30 מיליון אזרחים מהסלולריים

החוק החדש נועד להילחם בפשע המאורגן ודורש מכל האזרחים לרשום את מכשירי הטלפון הסלולרי שלהם על שמם ■ החוק שאושר בפרלמנט המקסיקני לפני כשנה, נועד למנוע מארגוני פשע להשתמש בסלולריים לצורכי סחיטה ודרישת כופר

עשרות מיליוני מקסיקנים עלולים למצוא את עצמם מנותקים מהרשת הסלולרית במדינה בעקבות אכיפת חוק חדש, שנועד להילחם בפשע המאורגן ודורש מכל האזרחים לרשום את מכשירי הטלפון הסלולרי שלהם על שמם.

כבר כמה שבועות קוראים תשדירי שירות ברשתות הטלוויזיה והרדיו המקומיות לאזרחים לשלוח פרטים לרשויות באמצעות הודעת טקסט, שתאשש את בעלותם על הטלפון שברשותם.

ביום חמישי הקרוב יגיע תאריך היעד שהציבה הממשלה למבצע אכיפת החוק החדש, ו-30 מיליון אזרחים טרם מילאו אחר הוראות הממשלה. ספקית הסלולר המובילה במקסיקו, אמריקה מובייל, החוששת מהפסדים כספיים שעלולים להיגרם לה בעקבות הניתוק ההמוני, מנסה לשכנע את הממשלה המקומית לדחות את תאריך היעד.

החוק אושר בפרלמנט המקסיקני לפני כשנה, ונועד למנוע מארגוני פשע להשתמש בטלפונים סלולריים לצורכי סחיטה ודרישת כופר במקרים של חטיפת אזרחים. לדברי גיירמו פרר, האחראי על הקשר עם הממשלה באמריקה מובייל, "קרוב ל-30 מיליון אזרחים יושפעו מכך, רבים מהם תלויים בטלפון הסלולרי כאמצעי התקשורת העיקרי שלהם עם העולם".

ספקית סלולר מובילה אחרת במדינה, טלפוניקה, אמרה כי היא מתכוונת לאפשר ללקוחותיה את המשך השימוש בהודעות טקסט, הודעות קוליות ושירותי מידע מקוונים, למרות האיסור הממשלתי. "תקשורת היא זכות בסיסית, המוגנת על-ידי החוקה, ואסור למנוע אותה מהאזרחים", מסרה החברה בהצהרה בסוף השבוע.

מבקרי החוק החדש טוענים כי ארגוני הפשע יוכלו לעקוף אותו בקלות על-ידי רישום טלפונים סלולריים תחת שמות מזויפים.

בממשל המקסיקני טוענים כי המדינה מתכוונת לבדוק את האותנטיות של כל אזרח שירשום טלפון סלולרי על שמו. חברי פרלמנט במדינה סירבו עד עתה לדחות את תאריך היעד לאכיפת החוק, אם כי נציגי השלטון ממשיכים לנהל מגעים עם חברות הסלולר בעניין.