רק 8.5% שוקלים רכישת דירה

עם זאת, נתוני המגמה עדיין מלמדים על עלייה בנכונות לבצע רכישה; 3.4% מעדיפים דירת יד ראשונה ו-2.9% מעדיפים יד שנייה

מספרם של השוקלים לרכוש דירה בחצי השנה הקרובה פחת בחמישית בחודש מארס - כך עולה מנתוני מדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים" בשיתוף קסלמן קסלמן PwC. על-פי הנתונים, הנכונות לרכוש דירה ירדה במארס ל-8.5%, הנמוכה ביותר השנה, מרמה של 10.6% בפברואר.

מנגד, נתוני המגמה, הכוללים את ממוצע שלושת הסקרים החודשיים האחרונים, מגלים כי הנכונות לרכוש דירה בטווח הקרוב דווקא עלתה קלות במארס ובכך היא ממשיכה את המגמה הניכרת מתחילת השנה, כשהרצון לרכוש דירה חדשה או יד שנייה הוא הגבוה ביותר מאז אוקטובר ושיעורו מגרד את ה-10%.

בנוסף, ולמרות שהסקר החודשי הצביע כאמור על ירידה בכוונה לרכוש דירה, פילוח התשובות מעלה כי מספר המתלבטים קטן בחצי ל-2.2%, אבל בקרב מי שבוחנים רכישת דירה, גדל מספרם של המתעניינים בדירת יד שנייה (2.9%, לעומת 2.2% בפברואר) על חשבון המתעניינים בדירה חדשה (3.4%, לעומת 3.9% בפברואר), למרות שלל אירועי המכירות המתוקשרים בפרויקטים חדשים שנערכו במארס.

הסתירה בין שלל המספרים נובעת ככל הנראה מתחושות סותרות כיום בקרב הציבור ביחס לכיוון השוק; האם מחירי הדירות ימשיכו לטפס גם ב-2010 לאחר העלייה אשתקד ולאור ההיצע הנמוך של קרקעות ודירות, כיצד תשפיע התערבות משרד השיכון, רשויות המיסוי והמפקח על הבנקים על קבוצות הרכישה וממילא על כל הענף ועוד

הנתונים שהתפרסמו במהלך החודש מגורמים רשמיים מצביעים גם הם על מגמה דומה. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה על ירידה של 4% בביקוש לדירות בפברואר (הנתון העדכני ביותר), מה שלכשעצמו נובע מעלייה במכירת דירות מקבלנים ומירידה משמעותית יותר בהתחלות בנייה של דירות שאינן מוגדרות למטרת מכירה - קבוצות רכישה בעיקר.

במבט קדימה, נותר לבדוק את ההשפעה של העלאת הריבית במשק (שפורסמה לאחר הסקר) - ושנועדה באופן ברור לצנן את עליות המחירים בשוק הדיור.