"לא צריך לגנוב 2,000 מסמכים כדי להעביר מסר אידיאולוגי"

דוד סרנגה, לשעבר קונסול ההסברה בארה"ב ומי שפתח לישראל חשבונות טוויטר ופייסבוק, מאמין כי הצנזורה צריכה לתת מענה לרשתות החברתיות ■ "אין מקום להשוואה בין ענת קם לג'ודית מילר"

מוקדם עדיין לקבוע אבל יש סיכוי טוב שפרשת ענת קם - בעיקר הדיון הציבורי בסוגיית "לפרסם או לצנזר" - עשתה לרשתות החברתיות בישראל את מה שהמהומות באיראן עשו לפני כמה חודשים לטוויטר. אותו דבר, אגב, עשה מבצע שלום הגליל ל"ערב חדש"; ולהבדיל, YouTube לסוזן דויל. ראינו ושמענו את זה קודם, אבל רק בעקבות מאורע מסוים זה הפכו הרשתות החברתיות למשהו עצום ממדים, משמעותי מסך חלקיו.

"אני אסיר תודה על כך שאני בצד המדברר ולא בצד המצנזר", נאנח דוד סרנגה, עד לא מזמן קונסול ההסברה והתקשורת של ישראל בארה"ב וכיום יועץ לכנס TEDx תל-אביב בנושא רשתות חברתיות. "הייתי בניו-יורק כשקראתי מה ג'ודית מילר - אייקון בתחומה, עיתונאית שישבה בכלא כדי לא לחשוף מקורות - כתבה על פרשת ענת קם".

* גם ענת קם יכולה להשתמש בקו ההגנה הזה.

"ענת קם לא נמצאת במקום הזה, אי-אפשר להשוות בין המקרים. לא צריך לגנוב 2,000 מסמכים כדי להעביר מסר אידיאולוגי, יש דרכים אחרות, לגיטימיות יותר".

* הידיעה על מעצר-הבית שלה פורסמה בפייסבוק הרבה לפני שפורסמה במהדורות החדשות. מה המסקנה, לבטל את הצנזורה או להתחיל לצנזר רשתות חברתיות?

"מבחינתי, רשתות חברתיות הן אמצעי תקשורת לכל דבר. אז כן, צנזורה צריכה להישקל פעם נוספת. סגן עורך 'הארץ' ננזף השבוע על משהו שכתב בפרופיל שלו בפייסבוק. הוא צריך להבין שזה בדיוק כמו שהוא מעניק ריאיון. אתה חייב לחשוב על כל מילה בפוסט שלך, בפייסבוק ובטוויטר. השם שלך הוא הברנד-ניים שלך, תרתי משמע. אין דבר כזה 'פרופיל פרטי', הכול ציבורי, ועיתונאי הוא גם פרסונה אינטרנטית. מכיוון שנוסף עוד מדיום תקשורתי, אני חושב שעל גורמי הצנזורה לתת את המענה לשחקן החדש".

* אתה הרי יודע שאין מספיק כוח אדם שיעבור על כל פוסט, טוויט ובלוג כדי לוודא שלא נעשו עבירות על ביטחון-שדה.

"נכון. אז אני משער שכמו בנושאים ביטחוניים אחרים, גם במקרה הזה חלק גדול מהפתרון יהיה קשור להסברה. אנשים צריכים לצנזר את עצמם בדרך להעביר את המסרים שנראים להם חשובים. כשהקהילה מבינה שהמטרה היא להגן ולמנוע אסון ולא לצנזר, היא גוזרת על עצמה חסמים מסוימים. אם אדם נוהג בצורה בוטה ולא מקובלת, הקהילה תוקיע אותו. הוויכוח על עצם הצנזורה נכון ולגיטימי, אבל לא ממש קשור לרשתות חברתיות ולהעברת מסרים".

לא עוד: הסכסוך הישראלי-ערבי-בעד ונגד

כשזה נוגע להעברת מסרים אידיאולוגיים, בעיקר באמצעות רשתות חברתיות, סרנגה יודע על מה הוא מדבר. הוא היה הדיפלומט הראשון שהשכיל לקרוא את מפת הבלוגוספירה, ולהתייחס לישראל כמו אל עוד נערה מחוצ'קנת מפרדס-חנה שרוצה להיות מלכת הכיתה. הוא פתח לה פרופיל בפייסבוק (הפרופיל הראשון בעולם למדינה); והיה הראשון לקיים בשמה מסיבת עיתונאים וירטואלית בטוויטר, בעיצומה של הלחימה בעזה. הוא אף ענה לשאלות הגולשים, לא כולן קלות לעיכול. במקביל, הוא פתח חשבונות במייספייס, ניהל בלוגים יומיומיים, ועשה את מה שהוא מכנה "לוחמה בכלים בלתי קונבנציונליים".

ב-26 באפריל סרנגה ייקח את הנושא הזה - העברת מסרים ורעיונות באמצעות רשתות חברתיות - צעד אחד קדימה, כשיחד עם מארגני כנס TEDx תל-אביב יסייע להפיץ שורה של רעיונות ישראליים מובילים ברחבי העולם באמצעות הרשתות החברתיות.

טוויטר, מבחינתו, הוא עוד כלי להשתמש בו בניסיון לתווך בין הקהל לבין המסר בלי פילטרים. "רשתות חברתיות", הוא מדגיש, "יעילות יותר מהמדיה ה'רגילה'. לא רק בגלל מהירות התגובה שגוברת על שידור ישיר, אלא בעיקר משום שהן חושפות אותך לקהלים חדשים לגמרי - בעיקר לצעירים שלא קוראים עיתונים ולא צופים בטלוויזיה". לדבריו, "באמצעות הרשתות החברתיות ממשלות קיבלו, בפעם הראשונה, הזדמנות נדירה לדבר ישירות עם אנשים בגובה העיניים - גם עם טוקבקיסטים מתוסכלים - ולעקוף מתווכים בלתי רצויים".

* מה קל יותר, לשווק את אסף אבידן והמוג'וס בפייסבוק או את אולמרט והמדיניות הישראלית שלו ב"ניו-יורק טיימס"?

"שני הדברים מאתגרים. הסברה הפכה מזמן לחלק מעולם השיווק והמיתוג, והרשתות החברתיות - כמו גם כל אמצעי התקשורת האחרים - הן המרכיבים והכלים שעומדים לרשותנו להעברת מסרים למגזרים השונים. ההבדל המרכזי, מבחינת ישראל בכל אופן, היה שבפעם הראשונה ניתנה לנו הזדמנות להוסיף ממדים משלנו להתבוננות העולמית עלינו. לא עוד 'הסכסוך הישראלי-ערבי - בעד ונגד', אלא ישראל כנושא מולטי-רבדי. התקשורת ה'קונבנציונלית' אומנם מתייחסת לרבדים הללו, אבל זה לא מספיק".

"לדברר את ישראל היה עבורי עונג"

סרנגה נמצא בימים אלה בחופשה ללא תשלום ממשרד החוץ, לאחר שירות של יותר מ-15 שנה. בתפקידו האחרון היה, כאמור, קונסול ההסברה של ישראל בארה"ב; לפני כן שימש בתפקידים שונים במשרד החוץ, בהם סגן דובר המשרד ואחראי על התקשורת הזרה. כיום הוא מרצה בבית-הספר לתקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה, ומייעץ לסקטורים שונים בתחום מיתוג ושיווק באמצעות רשתות חברתיות.

הוא פטריוט אמיתי, שמזדעק לנוכח אזכור האספקטים הציניים של המיתוג הבעייתי של ישראל ברשת ומחוצה לה. "המוצר טוב", הוא מתעקש, "למרות שזה נראה בעייתי, ישראל על כל רבדיה, והרעיונות הישראליים בפרט, קלים לשיווק ולהפצה. בכל שנותיי במשרד החוץ, לדברר את ישראל היה עבורי עונג ולא רק זכות. המישור שאני עובד בו מתרכז באופן שבו מופץ המסר. מדיה חברתית היא מנוע ההסברה הטוב ביותר, היא אמינה ונגישה לקהלי יעד אטרקטיביים. הקשר בין הקהל לבין המסר ישיר ובלתי מתווך, וזה העיקר. זה מחייב התמחות במדיה חברתית, על כל הגורמים שמזינים את הצינור הזה: בלוגים, פורומים וכו', ואני מכיר את הכלי הזה על כל רבדיו".

* אתה מעדיף להתעסק עם "משה, מלצר, חולון" או "א', אחת שיודעת", מאשר עם "תומס פרידמן, עיתונאי, ניו-יורק"?

"אני מעדיף לחשוב על עצמי כמישהו שמתמודד עם קהילה נרחבת, שהחברים בה הם אלה שמגיעים אליך. לא אחת הם מומחים גדולים ממני, כולל בתחום העיסוק שלי. אני בעצם דובר State of Now. דברים קורים וצריך להגיב עליהם, ועכשיו. לא בעוד שעה, ברגע זה ממש. אם אתה לא עונה עכשיו, אתה לא רלוונטי. זה משהו שסיגלתי לעצמי עם הזמן, בעקבות ההתפתחויות הטכנולוגיות. בקורס צוערים של משרד החוץ, הלחם והחמאה של הדיפלומט הם הסכסוך הישראלי-פלסטיני. היום אני יודע שמקנים להם כלים נוספים, ידע כללי נרחב על אודות צדדים נוספים של ישראל כמו תרבות וארכיטקטורה, לייף-סטייל ומסעדות".

סרנגה נרגש לקראת כנס TEDx תל-אביב. תוך כדי הריאיון הוא מקבל באי-מייל לעיון ראשון את הרשימה הסגורה של הדוברים בכנס, ה"טדסטרים". אין ספק, רשימה יצירתית להפליא. "יש בישראל עשרות אלפי עוקבי TED והשלוחה הישראלית של הכנס רלוונטית מאוד לעולם", הוא אומר. "הנושא הירוק, איכות הסביבה, למשל, יועבר בפרזנטציות שיוחדרו במקביל לבלוגים ולאתרים עולמיים בתחום. חשוב להדגיש את האופן שבו הרעיונות הישראליים נתפשים בעולם".

* מהו ההימור שלך לגבי הדבר הגדול הבא בתחום המדיה החברתית?

"אני חושב שמרכז הכובד יעבור מהמסר והתוכן, מה'מה', לכיוון ולמיקום הפיזי - 'לאן'. רשתות שעוסקות במקומות אליהם אנשים הולכים, ואם אלה קהלים שאתה מזדהה עם סדרי העדיפויות ותחומי העניין שלהם - גם אתה תלך אליהם. עם זאת, חשוב לעשות זאת בצורה אמינה, כולל ביקורת במידת הצורך. אנשים אוהבים לקנות, אבל שונאים שמוכרים להם. ככה זה בכל דבר בחיים, גם ברשתות חברתיות".

דוד סרנגה
תפקיד: מרצה בביה"ס לתקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה, יועץ למגזרים ולחברות בנושא מיתוג ושיווק ברשתות חברתיות, חבר במכון ASPER, יועץ לכנס TEDx תל-אביב בנושא רשתות חברתיות
גיל: 47
השכלה: תואר ראשון במדע המדינה ותואר שני במינהל עסקים מהאוני' העברית
תפקידים קודמים: קונסול ההסברה והתקשורת של ישראל בארה"ב; לפני כן שימש בתפקידים שונים במשרד החוץ, בהם סגן דובר המשרד ואחראי על התקשורת הזרה

כנס TEDx תל-אביב הראשון יתקיים ב-26 באפריל 2010 ויועבר בשידור חי ב"גלובס און ליין" וב-iPhone.

כנס TEDxTelAviv של גלובס
 כנס TEDxTelAviv של גלובס

למעקב אחר כנס טד תל אביב בפייסבוק

למעקב אחר כנס טד בטוויטר

לצפייה בכנס טד בשידור ישיר ביום הכנס

למעקב אחר דוד סרנגה בטוויטר: DavidSaranga@