מנכ"ל כת"ב על די פארם: "הניסוי הרפואי שלה - כמו בקופקסון"

ראובן קרופיק בכנס למשקיעים שערכה כת"ב: "אנחנו נהיה צמודים לתוכניות של עצמנו. זה ששוק ההון הכיר בנו כיצירת ערך בדרך זה יפה, אך זו לא המטרה" ■ דיווחים מבוקר: עסקת הכנסת משקיע למדיוונד עשויה להניב לכת"ב רווח של 210-330 מיליון שקל

כ-100 משקיעים מוסדיים הגיעו היום (ד') לאולם הכנסים של הבורסה באחד העם, לרגל כנס המשקיעים שערכה כלל ביוטכנולוגיה (כת"ב), כנס ראשון מאז הונפקה החברה בבורסה לפני כ-3 שנים. עיתוי הכנס משך גם הוא עניין רב מצד המשקיעים, שכן בשבוע האחרון ריכזה המניה עניין רב על רקע דיווחים לעסקאות מהותיות ובכללן הכנסת משקיע לחברה הבת מדיוונד שעשוי להניב לכת"ב רווח של 210-330 מיליון שקל.

כת"ב משקיעה בחברות העוסקות בפיתוח תרופות, ובהן די פארם, מדיוונד, פוליהיל וביוקנסל. החברה, מקבוצת IDB של נוחי דנקנר, נסחרת לפי שווי של 2.1 מיליארד שקל. טבע מחזיקה ב-15.2% מכלל ביוטכנולוגיה לאחר שהגדילה את החזקותיה ב-1.8% בעקבות רכישה של מיליו מניות בעסקאות מחוץ לבורסה אתמול.

"הפורטפוליו שלנו מורכב מחברות בוגרות שנמצאות בשלבי ניסויים קליניים מתקדמים", אמר המנכ"ל ראובן קרופיק למשקיעים, כשברקע מתנוססת המצגת ובה (בין היתר) הכיתוב: "מגוון מוצרים עם פוטנציאל מכירות של מיליארדי דולרים".

מודע לרגישות סביב מניות הביומד, קרופיק הפגין זהירות בדבריו והדגיש כי תהליך פיתוח התרופות הינו "ארוך, מורכב ויקר", אך באותה נשימה ציין ש"התגמול הוא אדיר, עם שיעור רווחיות של יותר מ-50% מהמכירות. התהליך ארוך אבל כשמגיעים לתוצאות - אין תעשיה שמיטיבה איתך יותר".

כשליש מהפורטפוליו של כת"ב הינו חברות ביומד הנמצאות בשלבים מתקדמים - שלב III בניסויים הקליניים שהן עורכות (כדוגמת פוליהיל ומדיוונד). בכלל, 10 חברות בהן מחזיקה כת"ב נמצאות בשלבים קליניים מתקדמים - שלב II ומעלה בניסויים.

"לא כמו כל החברות"

"אנחנו לא כמו כל חברות פיתוחי התרופות. אנחנו מנהלים עסק, לא פיתוח", הוסיף קרופיק, ולאחר מיכן שיגר מסר ברור לשוק ההון על רקע הזינוק במניה בחודשים האחרונים: "תשואה למשקיעים זה דבר יפה אך זו לא המטרה שלנו. אנחנו נהיה צמודים לתוכניות של עצמנו. זה ששוק ההון הכיר בנו כיצירת ערך בדרך זה יפה, אך זו לא המטרה".

יישום, החברה לפיתוח ומחקר של האוניברסיטה העברית בירושלים, הודיעה היום כי היא משקיעה ביחד עם פונטיפקס, כלל ביוטכנולוגיה ופרופסור מרתה ויינשטוק-רוזין ומשקיעים נוספים 9 מיליון דולר בחברת אברהם פרמצבטיקה לצורך ביצוע שלב IIb של ניסויים קליניים בתרופה חדשה לטיפול במחלת האלצהיימר.

קרופיק סקר בפירוט את החברות בפורטפוליו של כת"ב, וכאשר הגיע לדי פארם, אשר נסחרת גם היא בבורסה וכת"ב מחזיקה כ-46% ממנה, ניכרת ההתלהבות. די פארם מפתחת תרופה לטיפול בהתמודדות המוח עם אירוע שבץ. החברה צלחה ניסוי שלב II, עם הצלחה בקרב 31% מהחולים מול 16% אלה שקיבלו את תרופת הפלאסיבו, וכעת התקדמה לביצוע ניסוי שלב III בקרב 800 חולים ב-100 מרכזים בעולם. דו"ח ביניים בשלב III של הניסוי ייצא בשנה הבאה.

"100 מרכזים בעולם בניסוי רפואים - אין דברים כאלה", אמר קרופיק. "הניסוי היחידי שמתקרב לזה הוא הניסוי בקופקסון של טבע".

כשנשאל קרופיק כמה מ-11 החברות הנמצאות בשלבים מתקדמים יגיעו לקו הגמר ויעמידו מוצר למכירה, ענה: "שיעור הכישלונות הוא גבוה; אי אפשר לנבא ואני לא יודע מה יהיה בעתיד".