אורן: "המדינה צריכה להעניק ערבויות ליצרני חשמל פרטיים"

החשב הכללי: "האינטרס הממשלתי בקידום התחרות במשק החשמל מצדיק המהלך החריג, לאור שליטת חברת החשמל בשוק"

"כשל השוק במשק החשמל מצדיק הענקת ערבויות מדינה ליצרני חשמל פרטיים. ברור שבמצב רגיל צעד כזה לא היה נכון", כך אמר היום ל"גלובס" החשב הכללי שוקי אורן, בהתייחסות ראשונה ליוזמת האוצר. לדבריו, האינטרס הממשלתי בקידום התחרות במשק החשמל על ידי עידוד כניסתם של יצרנים פרטיים מצדיק את המהלך החריג, לאור שליטתה המוחלטת כמעט של חברת החשמל בכל תחומי החשמל - ייצור, הולכה וחלוקה.

שוקי אורן דחה את הטענה כי תנאי הסף שמציע האוצר מאפשרים רק ליצרן חשמל פרטי אחד - דוראד - לקבל את הערבויות. לדבריו, יש כבר היום כמה בעלי רישיונות מותנים לייצור חשמל שיכולים לעמוד בתנאי הסף. הוא הוסיף כי התנאים המוצעים נועדו למנוע מצב ש"כל יצרן ששם כמה קילו-ואט על הגג יוכל לבקש ערבות" וכי ההחלטה להגביל בזמן את האפשרות לבקש את הערבות מיועדת לתמרץ את היצרנים הפרטיים למהר ולהגיע לסגירות פיננסיות. לדבריו, "תחום ייצור החשמל הוא אחד התחומים המתאימים ביותר לכניסת גורמים פרטיים, בדומה למה שנעשה בשנים האחרונות בתחום התפלת המים".

האוצר פנה שלשום לוועדת הכספים של הכנסת בבקשה לקבל את אישורה למתן ערבויות מדינה בהיקף של 7 מיליארד שקל ליצרני חשמל פרטיים. ל"גלובס" נודע כי מדובר בהיקף האשראי הדרוש להקמת שתי תחנות כוח פרטיות - של דוראד באשקלון ושל דליה אנרגיות בתל-צפית, הזקוקות כל אחת לאשראי של כמיליארד דולר. באוצר יבקשו להגדיל את מסגרת הערבויות בעתיד אם יוגשו בקשות מתאימות.

הערבויות יינתנו רק עבור הקמת תחנות כוח גדולות, בהספק 100 מגה-ואט ומעלה ורק ליזמים שישלימו את הסגירה הפיננסית להקמת התחנות עד סוף 2011. באוצר מציינים כי בין היצרנים הפרטיים היכולים לעמוד בתנאי הסף נמצאות דליה אנרגיות; אלקטרה , השותפה בהקמת תחנה באגירה שאובה בגליל העליון; שיכון ובינוי , היוזמת תחנה ליד באר טוביה; וכלל תעשיות, המקימה תחנה בנשר.

קשיים בדוראד

המהלך בא על רקע קשיים מתמשכים בהשלמת הסגירה הפיננסית הראשונה לפרויקט הקמת תחנת כוח גדולה - התחנה של דוראד באשקלון. המכשול העיקרי שעיכב את הסגירה היה דרישתם של הבנקים לקבל ערבות מדינה למקרה שבו חברת החשמל לא תעמוד בהתחייבותה לרכוש חשמל מהתחנה.

באוצר טוענים שכשל השוק נוצר כתוצאה מכך שחברת חשמל היא הרוכש המשמעותי היחיד כיום במשק החשמל. הבנקים מסווגים לפיכך את המימון ליצרני החשמל הפרטיים בקטגוריית סיכון אחת עם החוב של חברת החשמל, שקרובה כבר כיום למגבלת לווה בודד (האוסרת על הבנקים להעניק לגורם אחד אשראי בהיקף של יותר מ-15% מהונם העצמי, ע"ב).

גורמים במערכת הבנקאית מסרו לאוצר כי הוספת האשראי הנוסף הדרוש לדוראד ולדליה אנרגיות תעביר את החוב הכולל של חברת החשמל אל מעבר למגבלת לווה בודד. באוצר מציינים כי במצב שנוצר יש לחברת החשמל אינטרס למנוע את כניסת היצרנים הפרטיים, שבעצם מגייסים אשראי על חשבונה.