נהמת הדוב: רוביני מזהיר מהתפשטות משבר החובות ב-OECD

רוביני, שחזה את משבר האשראי: "חבילת חילוץ ופריסה מחדש של החובות אינה מטפלת בבעיה המרכזית" ■ "הבעיות של אירופה נובעות מחוסר תחרותיות, חוקי עבודה נוקשים, שכר גבוה והאירו"

משבר החובות ההולכים ותופחים מתפשט מעבר למדינות ה-PIIGS (פורטוגל, איטליה, אירלנד, יוון, ספרד) למדינות נוספות החברות ב-OECD (הארגון לפיתוח ושיתוף פעולה כלכלי), ביניהן כלכלות גדולות כגון ארה"ב. כך אומר היום פרופ' נוריאל רוביני בבלוג שלו.

רוביני מזהיר כי חבילת חילוץ וסיוע ליוון לא תפתור את הבעיות של מדינות רבות באירופה. "הבעיות של אירופה נובעות מחוסר תחרותיות, חוקי עבודה נוקשים, רמות שכר גבוהות והתחזקות האירו בשנים 2002 עד 2008", כתב.

רוביני מצטרף לג'ורג' סורוס וכלכלנים אחרים המותחים ביקורת על תוכניות הסיוע ליוון. "חבילת חילוץ ופריסה מחדש של החובות לא תפתור את הבעיות מכיוון שאינה מטפלת בבעיה המרכזית - היכולת לשרת את החובות לאורך זמן".

הוא צופה שכלכלת אירופה תצמח ב-0.9% בלבד ב-2010 לעומת צמיחה של 2.8% בכלכלה האמריקנית.

האיחוד האירופי ערך בדיקה נוספת לחובותיה של יוון והודיע היום (ה') כי הגירעון התקציבי שלה עלול לחצות את ה-14% תוצר, מה שמחק את העליות בשוקי המניות בעולם ושלח את החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט לירידות של כ-0.5%.

האיחוד האירופי מסר כי הגירעון של יוון עמד על 13.6% מהתוצר בשנה שעברה, גבוה יותר מהתחזית שעמדה על 12.9%. מלבד יוון, אירלנד סבלה מגירעון עמוק יותר של 14.3% מהתוצר בשנת 2009 וניצבת במקום הראשון בטבלת החובות באירופה.

ראש ממשלת יוון, ג'ורג' פאפנדראו, העלה מיסים וקיצץ בהוצאות בניסיון להוריד את הגרעון השנה לכ-8.7% מהתמ"ג ולהמשיך בקיצוצים על מנת להפחית את הגרעון עד ל-3% בשנת 2012, משימה שנראית כמעט בלתי אפשרית בעיקר עקב התנגדות קשה מאוד של האיגודים המקצועיים החזקים במדינה.