מבחן דרכים: וולוו S40 - יורדת אל העם

החידוש המרכזי בוולוו S40 מודל 2010 הוא המחיר ■ אבסולוטית עדיין לא מדובר ב"מחיר מציאה", אבל הוא בהחלט מספק תמריץ למעריצי המותג שתמיד רצו לשים וולוו בחניה אך נרתעו מהמחיר

קידום מכירות באמצעות חיתוך-מחירים נחשב לצעד שנוי במחלוקת ומעורר פולמוס בעולם שיווק הרכב. מצד אחד, אין עוררין על כך שהוא אכן אפקטיבי ומזרים מזומנים בטווח הקצר, במיוחד בשווקים רגישים למחיר דוגמת השוק הישראלי. הלקוח הישראלי כבר הדגים בעבר את נכונותו להסתער על דגמי רכב שהוצעו בהנחה, ולעתים הוזלות של אחוזים בודדים הניבו עלייה של עשרות אחוזים במכירות.

מנגד, הורדת מחיר עם פרופיל גבוה מבטיחה כמעט תמיד פגיעה כלשהי במותג הרכב, במיוחד אם מדובר במותג יוקרתי. הנפגעים המידיים הם דווקא הלקוחות הטובים והנאמנים של המותג, שרכשו בעבר את אותו דגם רכב במחיר מלא ונאלצים לראות כיצד המחיר ותדמית המותג היוקרתית שלהם "יורדים אל העם".

לפיכך, החלטה על הורדת מחיר לטובת העלאת מכירות דורשת מהמשווק למצוא נימוק יצירתי מספיק, או להתמקד בדגם רכב ותיק שמכירותיו דעכו מזה זמן, כך שהנזק מהוזלתו ומיצובו הנמוך יותר יתגמד לעומת התועלת.

לקבוצת מאיר, יבואנית וולוו, ניסיון רב בשימוש בחיתוך-מחיר לצורך מיצוב מחדש של דגמים ותיקים. בתחילת העשור עברה את המסלול וולוו S40 מהדור הקודם, שמחירה נחתך ישר לטריטוריה של המשפחתיות העממיות. לפני שנתיים הייתה זו אחותה הגדולה, S60, שמחירה בדגם הבסיסי צלל בעשרות אלפי שקלים לטריטוריה של "קבוצה 5". כעת מגיע גם תורה של S40 דור שני לעבור את התהליך, והיא משווקת החל מהחודש שעבר בדגם בסיס חדש עם מנוע בנפח 2 ליטר, שמחירו נמוך בלא פחות מ-70 אלף שקל ממחיר דגם הבסיס של סדרת S40 עד כה.

לא נכנעת לטרנד האמורפי העגלגל

חיצונית, S40 ה"מוזלת" אינה שונה מהותית בעיצובה משאר הסדרה שעברה מתיחת פנים ב-2008. המכונית נראית חסונה ואתלטית, ויש לה "קווי אופי" חדים ומוגדרים היטב שלא נכנעים לטרנד האמורפי והעגלגל ששולט כיום בפלח המשפחתיות. מכונית ההדגמה שלנו, בצבע שחור, שויכה ברחוב מיידית למותג וולוו ולא נעלמה בתוך המוני המשפחתיות היפניות.

גם תא הנוסעים מצליח לשמור על אפיון "פרימיום". למרות שהעיצוב הפנימי יחגוג בקרוב שש שנים, עמדת הפיקוד המוכרת של וולוו - עם הקונסול המרכזי "החלול" והדקיק - עדיין מצליחה להיראות יותר מקורית ומעניינת מרוב המשפחתיות העדכניות. האבזור התקני מכובד, המושבים הקדמיים עדיין מציעים תמיכה משובחת לעמוד השדרה על-פי המסורת, ואת התמונה משלימים גימור ברמה גבוהה וחומרי דיפון איכותיים בצבעים בהירים ומרגיעים.

המינוס העיקרי הוא המרחב לרגליים ולכתפיים מאחור, שטיפוסי למשפחתיות רגילות. בסיס גלגלים של 2.64 מ' מתקשה להתחרות במרחב הנדיב, שמציעות "משפחתיות מנהלים" בפלח מחיר זה דוגמת פורד מונדיאו, שברולט מאליבו, מאזדה 6, טויוטה אוונסיס וכדומה. לפיכך, המרחב הפנימי הוא ללא ספק הסעיף שבו תעמיד S40 את חוזק המותג "וולוו" למבחן.

מחיר הספורטיביות: נוחות הנסיעה

מכוניות סדאן שנושאות עליהן את הסמל של וולוו, משויכות בזיכרון הקולקטיבי לספיגת זעזועים רכה ולהתנהגות כביש "מבוגרת" ומבודדת מהאספלט. אבל S40 מהדור האחרון היא וולוו מסוג שונה. למכונית יש הגה כבד, מהיר וכמעט ספורטיבי בהרגשתו, אחיזת כביש גבוהה ותנודות מרכב מרוסנות בעת העברות משקל נמרצות. התוצאה היא מכונית סדאן קומפקטית, שנעתרת למשובות של נהגים חדורי מוטיבציה ולא שולחת אותם לנמנם מאחורי ההגה.

המחיר שגובה ההתנהגות הספורטיבית הוא בנוחות הנסיעה, שנוטה גם היא לכיוון "ספורטיבי". המתלים מנטרלים ללא קושי מהמורות עירוניות ובין-עירוניות בגודל סביר, אך מפגעים גדולים יותר נוטים ליצור טלטולי מרכב חדים שאינם מתקבלים בברכה בקרב הנוסעים שמאחור. ייתכן שעם צמיגים מתונים יותר מהצמיגים בחתך 55', שבהם צויד רכב המבחן, הספיגה תהיה רכה יותר.

מתחת למכסה המנוע נמצא מנוע 2 ליטר חדש ומודרני בהספק 145 כ"ס, שמשודך לתיבה ממוכנת כפולת מצמדים. את מערכת ההנעה הזו פגשנו באחרונה ב-S30 הקטנה, והיא מתמודדת ללא קושי גם עם המשקל העודף של S40. תיבת ההילוכים המתוחכמת מתנהגת בצורה הרבה יותר מעודנת ומלוטשת מתיבת ה-DSG המקבילה של פולקסווגן, ומחליקה בצורה יעילה מאוד את העברות הילוכים, למעט במקרים של פקודות רגל מהוססות בנוסח "האץ ובלום". המחמאה הגדולה ביותר שניתן לתת לתיבה זו היא: מי שלא עיין במפרט הטכני יתקשה לדעת שלא מדובר בתיבה אוטומטית רגילה.

המנוע עצמו זריז ונעים ומייצר ביצועים מכובדים, למרות שאנחנו מעדיפים באופן אישי את התאוצות המאסיביות ואת הצליל הייחודי של מנועי הטורבו המסורתיים של וולוו. ה-2 ליטר נטול הטורבו מאיץ בזריזות במישור, סוחב ללא תלונות בעליות תלולות, ולא מלחיץ את הנהג בעת שיוט ב-150 קמ"ש וצפונה. גם צריכת הדלק הריאלית שלו לא תגרום נזק לכיס.

כפי שכבר נאמר בפתיח, החידוש המרכזי בסדרת S40 מודל 2010 הוא המחיר. דגם ה-2 ליטר הבסיסי עולה בארץ 169 אלף שקל, צניחה של כמעט 25% מהמחיר ההתחלתי של S40 לפני כן. אבסולוטית המחיר עדיין אינו "מחיר מציאה"; ב-170 אלף שקל אפשר למצוא כיום בשוק לא מעט מכוניות גדולות יותר במספר אחד או שניים מ-S40 או משפחתיות קטנות מאובזרות בפאר.

מנגד, המחיר החדש "עושה סדר" במחירון של וולוו, שעד כה הציע את S60 במחיר זול יותר משל אחותה הקטנה, ומספק תמריץ לא מבוטל למעריצי המותג שתמיד רצו לשים וולוו בחניה אך נרתעו מלטפס אל מעבר ל-200 אלף שקל. כמה מעריצים כאלה נותרו בשטח ב-2010? נתוני המכירות הראשוניים של המכונית מראים שלא מעט.

אינפו: וולוו S40
 אינפו: וולוו S40

מתחרות

כמה אופציות לרכב ממותג ומשודרג במחיר זהה, פלוס מינוס

פולקסווגן ג'טה TSI

פולקסווגן ג'טה TSI
 פולקסווגן ג'טה TSI

ב-160 אלף שקל מציעה פולקסווגן את הגרסה החזקה והמאובזרת ביותר של הג'טה סדאן. למכונית בסיס גלגלים קצר יותר משל S40, אך בדרגת מחיר זו היא מציעה רמת הגימור והאבזור מושקעת ומנוע טורבו בנפח 1.4 ליטר, שמייצר 160 כ"ס ומשודך לתיבת DSG מדור אחרון. את הזינוק ל-100 היא מבצעת בשנייה מהר יותר מ-S40

אאודי A3 "ספורטבק"

אאודי A3 ספורטבק
 אאודי A3 ספורטבק

ב-174 אלף שקל מציעה אאודי את גרסת 5 הדלתות הבסיסית של A3. למכונית תא נוסעים איכותי ומשודרג טיפוסי לאאודי, שמירת ערך סולידית בשוק יד שנייה והרבה "פוזה". לגרסה הבסיסית משקל נכבד ומנוע 1.6 ליטר ותיק בהספק צנוע של 105 כ"ס בלבד, אך תיבת DSG מודרנית בת 7 מהירויות מסייעת להוציא ממנו ביצועים מתקבלים על הדעת

ב.מ.וו 118

ב.מ.וו 118
 ב.מ.וו 118

מחירה הרשמית של ב.מ.וו 118 5 לתות עומד על 194 אלף שקל, אך מפעם לפעם היא משווקת לציבור או לסקטורים מוגדרים עם תמחור אגרסיבי, שנע באזור ה-170 אלף שקל. במחיר זה מקבלים מנוע בהספק 136 כ"ס, אבל גם שלדת הנעה אחורית יוצאת דופן בקטגוריה והתנהגות כביש מרחיבת אופקים