"אהבתי את הזמן ב-EMC, אך עתיד המחשוב נמצא ב-HP"

דייב דונטלי ערק מ-EMC למתחרה ומוביל היום את האסטרטגיה של HP בשוק המחשוב הארגוני המתחדש ■ בראיון ל"גלובס" הוא מספר על הספקולציות שיחליף את המנכ"ל מארק הארד, ועל העסקה הראשונה בתפקיד, רכישת 3COM בכ-2.7 מיליארד ד'

בדיוק לפני שנה, ב-29 באפריל 2009, שחררה HP פצצה חכמה בשוק אחסון הנתונים: ענקית המחשוב הודיעה כי דייב דונטלי מונה לנשיא חטיבת האחסון והשרתים (ESS) של החברה. המעבר של דונטלי, עד אז מנהל חטיבת האחסון של EMC ומי שסומן כיורש למנכ"ל ג'ו טוצ'י, נחשב לעריקה המשמעותית ביותר שהתבצעה בשוק המחשוב בשנים האחרונות. ב-EMC מיהרו לערכאות משפטיות כדי לנסות ולהפחית את הנזק, מה שמנע מדונטלי לעסוק בתחום האחסון בשנה הראשונה לתפקידו, אולם לא השפיע על המהלך הכולל. החשש היה במקום. HP ו-EMC הן מתחרות ותיקות בשוק האחסון. שתי החברות הובילו בתחילת העשור את השוק, עם נתח דומה מהפעילות, אולם החל מ-2002 פתחה EMC פער משמעותי מהמתחרות, וסיימה את 2009 עם 25% מהשוק, לעומת כ-15% ל-IBM ו-10.4% ל-HP, כך על-פי נתוני גרטנר.

מנהל שמביא תוצאות

מלבד המנכ"ל טוצ'י, הקרדיט על הביצועים המוצלחים של EMC בעשור האחרון מגיע לדונטלי. הוא נחשב למי שעשה סדר בחטיבת האחסון של EMC, הפך את הייצור ליעיל מבחינה תפעולית ופיננסית, התמקד בשירות הלקוחות, ושינה את האסטרטגיה. בקיצור, דונטלי נחשב למנהל שיודע להביא תוצאות ("Execution", במונחי אמריקה התאגידית). אם זה מזכיר לכם מנהל אחר בעולם החומרה, אז כן - דונטלי הוא בן דמותו של מארק הארד, מנכ"ל HP, שנודע באמונה הכמעט דתית שלו ביעילות תפעולית. לא פלא, אם כן, שהספקולציה המיידית לגבי העזיבה הייתה שדונטלי הבין כי מישהו אחר (אולי מנכ"ל VMware, פול מריץ'?) ממוקם לפניו כיורש הפוטנציאלי של טוצ'י, והוא ראה יותר הזדמנויות להתקדמות ב-HP.

לדונטלי יש הסבר משכנע משלו לשינוי. "אהבתי את הזמן ב-EMC, אבל העתיד הטכנולוגי של שוק המחשוב נמצא ב-HP", הוא אומר בראיון מיוחד ל"גלובס". "זה שילוב של חברה עם היסטוריה גדולה לצד הטכנולוגיה המתאימה לבנות את מרכזי הנתונים של העתיד. עבורי זה דבר מאוד אטרקטיבי". האטרקטיביות באה לידי ביטוי קודם כל בסדרי הגודל. חטיבת ה-ESS של HP סיימה את 2009 עם מכירות של 15.4 מיליארד דולר, כשהכנסות EMC כולה (בנטרול 2 מיליארד דולר מ-VMware) הסתכמו ב-12 מיליארד דולר.

דונטלי נחשב למנהל מוערך, אם כי אפור יחסית, וקשה לראות אותו מוביל חברה בסדר הגודל של HP, בעיקר אחרי הארד עתיר הכריזמה. למרות זאת, התפקיד שקיבל יהיה מרכזי מאוד במיקום העתידי של HP בעולם המחשוב המתחדש, וללא ספק יהווה מקפצה קדימה אם יעמוד בציפיות. "אני אוהב את מה שאני עושה כרגע, ויש לי הרבה מה לעשות", מגיב דונטלי לשאלה אם האופציה להחליף את הארד הייתה חלק מהשיקולים לשינוי.

שוק המחשוב משתנה

המעבר של דונטלי ל-HP היה אמנם דרמה גדולה בעולם הברזלים המשמים בדרך-כלל, אבל הוא היה רק מהלך אחד על לוח השחמט שפרוס כעת מול הכוחות הפועלים בשוק. בשנה האחרונה משתנה השוק מקצה לקצה. שותפים לשעבר הופכים למתחרים ישירים, מרחב הפעילות של החברות משתנה, ועולם המחשוב הופך להיות פונקציה של חומרה, תקשורת ותוכנה בשילוב הרבה יותר קרוב מאשר בעבר.

המלחמה הגדולה בשוק המחשוב החדש תהיה בין ארבעה גושים עיקריים שמסתמנים כרגע: HP, סיסקו (לצד EMC ו-VMware), IBM ואורקל-סאן. כל אחד מהם אמור לספק, בעצמו או באמצעות שותפויות שונות, מרחב חדש של חומרה ותקשורת. היחסים בין HP לסיסקו היו הקורבן הראשון במרחב החדש. החברות הודיעו רשמית על הפיכתן למתחרות ישירות - כתוצאה מההכרזה של סיסקו על קו שרתים מבוססי תקשורת שהיא מספקת - זאת לעומת שותפות קרובה שהייתה לחברות בתחום התקשורת.

במקביל, הצעד המשמעותי הראשון שביצע דונטלי בתפקיד החדש היה רכישת 3Com, שהושלמה לפני שבועיים, תמורת כ-2.7 מיליארד דולר. הרכישה הרחיבה את יכולות HP בתחום ציוד התקשורת, עם חיזוק משמעותי בצד הטכנולוגי, ותהפוך את ענקית המחשוב לשניה בשוק המתגים (Switch) הארגוניים עם נתח שוק של כ-10%, אחרי סיסקו, שמחזיקה בכ-70% מהשוק, כך על פי חברת המחקר IDC,.

"יש לנו המון לאן ללכת"

"אנחנו מאמינים שהשוק מחכה לאלטרנטיבה למה שיש שם", מצהיר דונטלי על הכוונות של HP בשוק ציוד התקשורת, "ואנחנו מאמינים שיש לנו קו מוצרים טוב יותר מאשר להם (לסיסקו - ש.ש)". שוק ציוד התקשורת הסתכם בכ-32 מיליארד דולר ב-2009, אם כי רכישת 3Com רלבנטית להתמודדות רק על 70% מתוכו, בעיקר בתחומי המיתוג וניתוב המידע הארגוני. התרחבות בשוק דורשת גם כניסה לתחומים כגון מכונות ניתוב התקשורת בספקי השירות, היכן ש-HP ו-3Com לא נמצאות היום.

דונטלי לא משאיר הרבה מקום לספק לגבי הכוונות של החברה. "כרגע אנחנו מאוד מרוצים ממה שאנחנו עושים, ויש לנו המון לאן ללכת", הוא מצהיר. "אני מרגיש טוב מאוד לגבי פורטפוליו המוצרים שלנו בתחום התקשורת. במשך הזמן נגדיל את הפורטפוליו, חלק בפיתוח פנימי וחלק ברכישה. זה מה שאנחנו עושים בכל תחום".

הרכישה של 3Com, יותר משהיא מהווה הזדמנות פיננסית (היא תוסיף רק 1.3 מיליארד דולר לשורה העליונה, כאחוז מסך ההכנסות הצפויות של HP השנה), היא מהלך אסטרטגי ותדמיתי. ב-HP הכריזו לפני כחצי שנה על אסטרטגיה בשם תשתיות מאוחדות, שבו מגדירה החברה את השילוב שבין שרתים, תקשורת ארגונית, אחסון ותוכנת ניהול לחבילה אחת, ורכישת 3Com מילאה ואקום בתחום התקשורת.

עד כמה שזה נשמע אירוני, בשוק החדש צריכה HP להוכיח את היכולות מול סיסקו גם בתחום האחסון והשרתים, בו סיסקו, EMC ו-VMware יצרו מתחרה חדש. בשבוע שעבר הכריזה HP בפרנקפורט על מהלך משמעותי ראשון באסטרטגיה החדשה. החברה בחרה כצעד ראשון להתמקד בקו שרתי העל שלה - ה-Superdome - המיועדים לאפליקציות ארגוניות קריטיות, ולנסות ולהדגיש את היתרון בשילוב יכולות החומרה, התוכנה והתקשורת תחת מסגרת אחת.

מערכות ה-Superdome יקבלו במסגרת המהלך גרסה חדשה, לאחר שהגרסה הקודמת הושקה כבר בשנת 2000. כמו כן, חשפה החברה ארכיטקטורת מחשוב חדשה מסוג BladeScale, שתאפשר לשלב את שרתי העל לצד שרתים בסיסיים יותר תחת אותה תשתית ניהול ותקשורת, מה שאמור, לטענת HP, לספק חסכון משמעותי בעלויות תפעול. לפי דונטלי, החברה עבדה על הארכיטקטורה החדשה כשלוש שנים, מה שתומך בהצהרה שלו כי "זוהי הכרזה שחיכינו לה הרבה זמן".

הכותב היה אורח חברת HP בגרמניה