החשיפה של הבנקים בישראל לאג"ח יוון ופורטוגל: 10-20 מיליון דולר

כך עולה מבדיקת "גלובס" ■ חשיפה משמעותית לבנקים במערב אירופה המחזיקים בחוב יווני, אך גורמים במערכת הבנקאית לא רואים מקום לדאגה

החשיפה של הבנקים בישראל ליוון ופורטוגל נאמדת בכ-10-20 מיליון דולר, כך עולה מבדיקת "גלובס". ההערכות הן כי מאחר שמדובר בחשיפה ריאלית, הנובעת מקווי אשראי לסחר חוץ, מוצרים ושירותים - לא צפויה בעיה, והחשיפה הממשית למתרחש ביוון, אפסית.

בבנקים הישראליים אמנם יש חשיפה משמעותית לבנקים גדולים במערב אירופה המחזיקים בחוב יווני, אך גורמים במערכת הבנקאית לא רואים מקום לדאגה. זאת מאחר שלהערכתם ממשלות גרמניה וצרפת, בהן הבנקים עם עיקר החוב היווני, יגבו את הבנקים שלהן במידת הצורך.

עם זאת, במידה שהמשבר באירופה יתפתח ויגיע למדינות גדולות כמו ספרד ואיטליה, צפויה החשיפה של הבנקים הישראליים לעלות בסדרי הגודל ולהגיע למאות מיליוני דולרים.

החשש האמיתי: ספרד או איטליה

"ביום שתהיה בעיה אמיתית עם החוב של מדינה גדולה כמו ספרד או איטליה, הבעיות שלנו לא יהיו שם, אלא באג"ח של מדינת ישראל. מי שחושב שאם יתערער הביטחון באג"ח של מדינות אירופה, התשואות על האג"ח של ממשלת ישראל לא יושפעו, משלה את עצמו", אומר בנקאי בכיר.

הבנקאי הוסיף כי המשבר באירופה צפוי להשפיע על הבנקים דרך ההשפעה הריאלית על מצב המשק ועל היצואנים. מאחר שכמחצית מהיצוא הישראלי מופנה לגוש האירו, הרי הביקושים יקטנו עם העמקת המשבר באירופה ובמקביל האירו ייחלש מול השקל.

גם אלון גלזר, סמנכ"ל מחקר בלידר שוקי הון, אינו מוטרד מהחשיפה הפיננסית בתיקי האג"ח של הבנקים אלא יותר מהחשיפה הריאלית. להערכתו, אין בתיקי הבנקים הרבה אג"ח אירופיות וכמעט אין חשיפה למדינות שהוגדרו כבעייתיות. "אם תהיה פתיחה של מירווחים, ברור שתיקי ניירות הערך של הבנקים ייפגעו, אבל אנחנו לא בדרך חזרה לשנת 2008", הוא מסביר.

"מבחינת פעילות ריאלית צריך להבין שאנחנו בכפר גלובלי. אם תהיה בעיה ריאלית באירופה, תהיה פגיעה בחברות שמייצאות לאירופה והיא תזלוג לבעיה בצמיחה של המשק הישראלי. בנקים במצב של שוקי הון יורדים ובמשק שצומח פחות, ירוויחו פחות. לכן אם הצמיחה במשק תיפגע, גם הבנקים ייפגעו מהצד הריאלי של המשק", אומר גלזר.