יהלומים לנצח

בני שטיינמץ הכה פעמיים: במצחה של ריו, ובפנים של אלה שהספידו אותו בפרוץ משבר האשראי

אומרים שבחיים הכול שאלה של עיתוי, ושגם למזל יש תפקיד משמעותי. עסקת השנה שעליה חתום איש העסקים בני שטיינמץ מוכיחה זאת ביתר שאת. שטיינמץ, מאנשי העסקים היותר מסקרנים בארץ, מכר בסוף השבוע שעבר את השליטה בפעילות הכרייה שלו בגינאה לידי ענקית הכרייה הברזילאית Vale, תמורת סכום העתק 2.5 מיליארד דולרים.

אלה מספרים מדהימים, אך ספק אם שטיינמץ היה נפגש עמם אלמלא המזל - בצד מערכת יחסים טובה עם ממשלת גינאה וחוש עסקי מפותח - לא היה משחק לו ובמקרה הזה הוא שיחק בתפקיד ראשי.

הנה הסיפור: שטיינמץ קיבל את הזיכיונות על המכרות רק לפני פחות משנתיים, לאחר שממשלת גינאה הפקיעה אותם מידי חברת הכרייה השנייה בגודלה בעולם, ריו טינטו. זאת, לאחר שהאחרונה כבר השקיעה מאות מיליוני דולרים בפיתוחם ואף נעזרה בשוויים הפוטנציאלי כדי להיאבק בניסיון השתלטות עוינת מצד חברת הכרייה הגדולה בעולם, BHP Billiton.

ריו יצאה למאבק מול שטיינמץ בסגנון גוליית מול דוד. היא גייסה את מיטב אנשיה, נעזרה בתקשורת הכלכלית ומחתה, אך במדינת עולם שלישי כמו גינאה, כשהזרוע המבצעת מקבלת החלטה, קשה להפוך אותה. ריו, עם כל כובד משקלה ומשאביה הכספיים, נאלצה לראות כיצד איש העסקים הישראלי שם ידו על אחד מאוצרות הטבע הגדולים בעולם.

שטיינמץ הבין די מהר כי לבד יהיה לו קשה לפתח את המכרות, וכבר עם קבלת הזיכיון חיפש שותף. הגאות בשוקי ההון סייעה לו, ובתוך פחות משנתיים הוא מצא את השותף המיוחל ועשה "אקזיט" של מיליארדי דולרים על נכס שספק אם היה נופל לידיו אלמלא החלטת ממשלת גינאה. וכך "דוד" הכה פעמיים: במצחה של ריו, ובפניהם של אלה שהספידו אותו עם פרוץ משבר האשראי.