מנכ"ל לאומי קארד: "אנו יודעים בזמן אמת מתי ללקוח נולד ילד"

בישראל קיימים כ-6.4 מיליון כרטיסי אשראי, כ-1.5 כרטיסים לכל זכאי

"כפי שהאשראי החוץ-בנקאי העסקי עשה את העשור האחרון, האשראי החוץ-בנקאי הצרכני יעשה את העשור הקרוב. זה קורה בעולם וזה יקרה גם כאן". את התחזית הזו סיפק היום (ד') דני כהן, מנכ"ל לאומי קארד, בוועידת שוק ההון של "גלובס" בשיתוף BDO זיו האפט. כהן העריך כי הצמיחה בשוק האשראי החוץ-בנקאי הצרכני תזנק בחדות בשנים הקרובות, בעיקר בשל זמינות האשראי ו"הרעב" של חברות כרטיסי האשראי.

כהן שטח דוגמה שהדגישה עד כמה האשראי בחוץ-בנקאי זמין בפני הצרכן הישראלי: "קחו לדוגמה לקוח שנכנס לבנק וביקש הלוואה, ואמרו לו: 'נחזור אליך בעוד 24 שעות'. במקום זה, הוא נכנס לאתר לאומי קארד וקיבל את ההלוואה מייד. זהו הרעב של חברות כרטיסי האשראי".

בישראל קיימים כ-6.4 מיליון כרטיסי אשראי, כלומר כ-1.5 כרטיסים לכל זכאי. כ-80% מהזכאים מחזיקים בכרטיס אשראי. לדברי כהן, השוק צומח בעקביות מדי שנה ב-14% בשנים האחרונות ובשנים 2007-2009 נרשמה צמיחה של 51% במספר הכרטיסים החוץ בנקאיים, לעומת צמיחה של 5% בלבד בכרטיסים הבנקאיים.

הבנקים שולטים היום ביד רמה באשראי הצרכני. 91% מהאשראי הצרכני (ללא משכנתאות) הוא אשראי בנקאי, בניגוד לעולם שם רוב האשראי הינו חוץ-בנקאי. "בבריטניה", אמר כהן, "65% מהאשראי ניתן על ידי חברות כרטיסי האשראי. בעוד 10 שנים האשראי החוץ-בנקאי בישראל יגיע נתח של כ-50%. הצמיחה היא צמיחה מואצת".

ומה באשר לסיכונים הטמונים במתן אשראי כה מהיר ובאופן נרחב? ובכן, כהן מציין כי שיטת ההלוואות בה עובדות חברות כרטיסי האשראי שונה לגמרי מזו של הבנקים. לדבריו, "אנו לא רוצים ערבויות, ביטחונות או פיקדונות, אלא הכל נעשה לפי ציון שניתן לכל לקוח".

הפיצוי, כמובן, מגיע בדמות ריבית גבוהה יותר שנוטלות חברות כרטיסי האשראי לעומת הבנקים, אך כהן מציין כי הלקוח צריך לראות באשראי החוץ בנקאי כמסגרת אשראי נוספת. הוא ציין כי היכולת של חברות כרטיסי האשראי לעקוב מקרוב אחר צרכי הלקוח תסייע להן להשיג את אותה צמיחה מהירה עליה הוא דיבר.

"יותר ויותר לקוחות ייקחו אשראי חוץ-בנקאי", אמר כהן. יש לנו מידע בזמן אמת: אנחנו יודעים מה הלקוח קונה, מתי הוא משפץ את הדירה, מתי נולד לו ילד - אנחנו עוקבים בזמן אמת אחר הצרכים של הלקוח ויכולים להציע לו אשראי".