חיים כץ מבהיר: כן לתוכנית ויסקונסין חדשה, לא לחברות פרטיות

"האוצר הקציב מיליארד וחצי שקל לטובת תוכנית ויסקונסין, ולהערכתנו במידה וחצי מהסכום יועבר לשרות התעסוקה הוא יידע לבצע את העבודה על הצד הטוב ביותר" ■ "האוצר שבוי בקונספציה של הפרטה, ובדרך שכח את האזרח שבמצוקה"

יו"ר ועדת העבודה של הכנסת, חיים כץ, מי שאחראי לכך שתוכנית ויסקונסין נקברה בשבוע שעבר באופן סופי, הבהיר היום (ד') כי הוועדה בראשותו לא תקבל תוכנית "ויסקונסין 2" כל עוד היא תופעל על ידי חברות פרטיות כמו במתכונת המקורית.

"לא צריך חברות פרטיות כמתווכים שיכניסו מקבלי הבטחת הכנסה למעגל העבודה", אמר כץ בפתח ישיבת הוועדה. "האוצר הקציב מיליארד וחצי שקל לטובת תוכנית ויסקונסין, ולהערכתנו במידה וחצי מהסכום יועבר לשרות התעסוקה הוא יידע לבצע את העבודה על הצד הטוב ביותר. האוצר שבוי בקונספציה של הפרטה, ובדרך שכח את האזרח שבמצוקה", הוא קבע.

דבריו של כץ שופכים מעט מים צוננים על התוכנית המסתמנת שמגבש משרד התמ"ת, לפיה תוכנית ויסקונסין החדשה תוכפף לרשות תעסוקה חדשה, אולם מרכזי התוכנית ימשיכו להיות פרטיים - לפחות בחלקם. כץ פנה בקריאה אל עובדי שירות התעסוקה שיוצגו בדיון על ידי מנכ"ל השירות, יוסי פרחי, ואמר: "אתם נקראים לדגל! אתם במבחן אמת. אומרים עליכם שאתם לא טובים ולא ראויים, אז תוכיחו למלעיזים שהם טועים". פרחי ציין כי לשירות התעסוקה יש יכולות מוכחות על פי נתוני 2009, וכי בשירות קיימת מוטיבציה גדולה למען שילובם של משתתפי ויסקונסין במעגל העבודה.

חברי הוועדה מתחו ביקורת קשה על משרד האוצר, שהבהיר כי אין כוונה לאפשר למשתתפי תוכנית ויסקונסין שנמצאה להם עבודה להמשיך לקבל את השירותים להם זכו במסגרת התוכנית - כמו הסעות למקוםה עבודה או מעונות יום לילדים, וזאת לכאורה כי צריך קודם לחשוב על תוכנית ארוכת טווח חדשה, במקום לדבר על פלטפורמה זמנית. "אני מבין שאתם רוצים להעניש אותנו על ההחלטה שקיבלנו, בסדר גמור. אבל מדוע על חשבון האוכלוסייה הכי חלשה בישראל?", שאל כץ את סגן הממונה על התקציבים באוצר, משה בר סימן טוב. "אתם עושים דה לגיטימציה להחלטה להפסיק את התוכנית", הוסיפה ח"כ שלי יחימוביץ'. הקמפיין שלכם זדוני וציני שנובע מתסכול אישי. אתם חוברים לחברות הפרטיות בקמפיין ציבורי מתוזמן", היא טענה - כשהיא מתכוונת בין היתר להפגנה שנערכה באותו זמן מול הכנסת, ביוזמת ארבע החברות שמפעילות את ויסקונסין. על פי אנשי יחסי הציבור של התוכנית, בהפגנה השתתפו כ-300 עובדים ומשתתפים שנפגעו מסגירת התוכנית.

ח"כ אורלי לוי הציעה לאוצר להעניק לשירות התעסוקה את כל הכלים והמשאבים שהוענקו עד היום לחברות הפרטיות של ויסקונסין, וכך "הכל יבוא על מקומו בשלום".