מדד האמון: צניחה בנכונות לרכוש דירה

שיעור הנכונות לרכוש דירה לפי מדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים" עמד על 6.1% בלבד - הנמוך מאז פברואר 2009 ■ חריקת הבלמים החלה בפברואר, החודש בו הודיע המפקח על הבנקים חזקיהו כי יגביל את האשראי לקבוצות רכישה

בעוד שלל נתונים ממשיכים להתפרסם חדשות לבקרים לגבי עלייה (או צינון) של מחירי הדירות בישראל, ניכר כי הפרסומים עושים את שלהם על דעת הקהל הציבורית; על-פי נתוני מדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים" בשיתוף קסלמן קסלמן PwC, באפריל צנחה הנכונות בציבור לקנות דירה בחצי השנה הקרובה ב-28.2% תוך חודש אחד! על-פי הסקר עליו מתבסס המחקר, רק 6.1% מהנשאלים הביעו באפריל נכונות לרכוש דירה - שיעור הנכונות הנמוך ביותר מאז פברואר אשתקד, סמוך ללב המשבר.

שיעור נכונות זה, יצוין, יורד לאחרונה בצעדי ענק: חריקת הבלמים החלה בפברואר, החודש בו הודיע המפקח על הבנקים חזקיהו כי יגביל את האשראי לקבוצות רכישה - היקף המשיבים שהביעו נכונות לרכוש דירה אז נותר ללא שינוי (10.6%); במארס שיעורם ירד ל-8.5% ובאפריל ל-6.1%, כאמור. נתוני המגמה, לפי ממוצע נע תלת-חודשי, מצביעים על ירידה חדה אף היא, למרות שבאופן טבעי היא מתונה יותר. עם זאת, מספר השוקלים לרכוש דירה עודנו גבוה - 8.4%, ולפני אפריל דווקא ניכרה עליה.

אם ננתח את אוכלוסיית השוקלים לרכוש דירה, נגלה כי הירידה החדה ביותר בקרבה ניכרת אצל אלו הבוחנים רכישת דירה חדשה - בין מארס לאפריל פחת מספרם ביותר ממחצית, והם מהווים כיום 1.6% בלבד מהמשיבים לסקר. בהקשר זה נזכיר, כי מסקירת "אורות אדומים" של משרד האוצר שפורסמה בשבוע שעבר עולה, כי מחירי דירות חדשות ברבעון הראשון של 2010 ירדו ב-1% לעומת הרבעון שקדם לו.

לאחר שנגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, הודה השבוע כי "הריבית הנמוכה העלתה את מחירי הדירות", בדקנו את השפעתה של העלאת ריבית בנק ישראל בשנה האחרונה על הנכונות לרכוש דירה; לא מצאנו השפעה מובהקת, אולי בשל עליות ריבית מתונות והדרגתיות. מתאם, ככל אשר קיים, התייחס יותר לנתונים החודשים ולא לנתוני המגמה - ומהם ניתן ללמוד כי הריבית במשק עדיין אטרקטיבית כדי להניע את מחירי הדירות מעלה.