פסטיבל קולנוע דרום פותח חזית מול רשות השידור

הפסטיבל ממשיך גם השנה את הקו האנטי-ממסדי המאפיין אותו ■ הסרט הפותח יהיה "המדריך למהפכה" של דורון צברי ואורי ענבר, המספר את מאבקם בן 8 השנים של הבמאים למען רפורמה בשידור הציבורי

פסטיבל הסרטים הבינלאומי "קולנוע דרום", מיסודה של המחלקה לקולנוע במכללת ספיר, ממשיך גם השנה את הקו האנטי-ממסדי המאפיין אותו, עם סרטים חדורי אג'נדה חברתית ממדינות המזרח הרחוק, סרטים שנוצרו במדינות בעלות שלטון לא יציב או מושחת, וכמובן מישראל.

את הפסטיבל, שיתקיים בסינמטק שדרות בין ה-30 במאי ועד ל-5 ביולי, יפתח הסרט "המדריך למהפכה" של דורון צברי ואורי ענבר. צברי, במאי דוקומנטרי בדרך כלל, שילב בין התיעודי לבדיוני בסרט המספר את מאבקם בן 8 השנים של הבמאים למען רפורמה בשידור הציבורי. על פי צברי וענבר, בניין רשות השידור ברוממה הנו מקום "הזוי", כדבריהם, בעת שהם מציגים את רשות השידור כמשל לישראל.

על-פי היוצרים, "הסרט בנוי כמעין מדריך למהפכה, כל מהפכה, שמבקשת לערער את הסדר הקיים. חוקים פשוטים שמתאימים לכל מאבק אזרחי ברשויות אטומות, ששכחו שמטרתן לשרת את האזרח ולא להפך".

הפסטיבל יקיים השנה רטרוספקטיבה על היוצר יקי יושע, במהלכה יוקרן סרטו העלילתי החדש "עוד אני הולך" ו"הר האושר" - עבור שני הסרטים אלו הקרנות בכורה. במהלך הפסטיבל תתקיים רטרוספקטיבה נוספת של סרטים בבימויו ובכיכובו של זאב רווח.

הפסטיבל יקיים כמדי שנה תחרות בין סרטי הבוגרים של החוג לקולנוע המקומי, וגם תחרות בין סרטים חדשים מהעולם ומחוות לקולנוע חתרני ממדינות כמו ארמניה, מקסיקו והפיליפינים.

הבולט שבין אורחי הפסטיבל הוא התסריטאי והבמאי הפיליפיני ברילנטה מנדוזה, הנחשב לאחד היוצרים המקוריים והנועזים בקולנוע העולמי. סרטו "סרביס", שיוקרן בפסטיבל, היה לסרט הפיליפיני הראשון שמתקבל לתחרות הרשמית בפסטיבל קאן מאז 1984. סרטו השביעי, "קינאטאי", אשר זכה בפרס הבימוי בפסטיבל קאן 2009, יוקרן אף הוא. מנדוזה יעביר סדנת אמן לילית במהלך שהותו בפסטיבל.

ד"ר אבנר פיינגלרנט, ראש המחלקה לקולנוע במכללה האקדמית ספיר: "השנה, שנתו התשיעית של הפסטיבל, אנו מבקשים להביא את קולם של 'העניים' למרכז השיח החברתי תרבותי, מתוך תחושת נחיצות גדולה ואמונה שדווקא קולות אלו מביאים אותנו להתעמת עם עצמנו באופן הכן ביותר. מרבית גיבורי הסרטים של היוצרים המרכזיים שסרטיהם מוצגים בפסטיבל, הן דמויות שאינן שייכות להגמוניה החברתית, אינדיבידואלים שחיים במרחב שקיומו בקצוות הפחות בטוחים של החיים, גיבורים השייכים למעמדות מוחלשים שקוראים תיגר על החברה והממסד שנראים דכאניים מתמיד".