ממשל אובמה יספק חבילת סיוע לרכישת סוללות "כיפת ברזל"

205 מיליון דולר לרכישת יותר מעשר סוללות ■ "הנשיא מכיר באיום שנשקף לישראל מהטילים והרקטות של חיזבאללה וחמאס" ■ אובמה מקיים הבטחה ישנה, שנתן בעת ביקורו בשדרות, ב-2008: "מהרגע שאחזור לאמריקה אפעל לספר את סיפורה של שדרות ואדאג לכך שהאנשים הטובים שחיים כאן ייהנו מעתיד של שלום, ביטחון ותקווה"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יבקש בקרוב מהקונגרס לאשר חבילת סיוע בסך 205 מיליון דולר למימון רכישתן של סוללות "כיפת ברזל" להגנה מפני טילים ורקטות מטווח קצר. כך מסר אמש (ה') הבית הלבן. ההערכה היא, שבקשת הממשל תאושר ברוב גדול.

דובר בפנטגון אמר, כי זו ההשקעה האמריקנית הישירה הראשונה במערכת "כיפת ברזל". הוא ציין, כי ההחלטה לספק סיוע פיננסי לרכישת הסוללות ופרישתן התקבלה לאחר שגורמי ממשל היו עדים לניסוי של "כיפת ברזל" בינואר השנה.

"הסיוע יאפשר לישראל להרחיב את הייצור והפרישה (של הסוללות) ולהחיש את ביצוע התהליך", אמר הדובר. לפי הערכות, מדובר ביותר מעשר מערכות.

בהודעה נפרדת של הבית הלבן נאמר: "הנשיא מכיר באיום שנשקף לישראל מהטילים והרקטות שבידי חיזבאללה וחמאס ולכן החליט לבקש מהקונגרס מימון לתמיכה בייצור... 'כיפת ברזל'".

"כפי שהנשיא חזר ואמר, המחויבות שלנו לביטחון ישראל אינה ניתנת לערעור והיחסים הביטחוניים שלנו עם ישראל חזקים מאשר אי פעם", אמר הדובר. "ארה"ב ובעלת ברית ישראל צריכות להתמודד עם אתגרים ביטחוניים שמשותפים לשתיהן, החל במאבק בטרור וכלה בהתמודדות עם האיום שנשקף מתכנית הנשק הגרעיני של איראן".

מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל איתנה ואינה ניתנת לערעור

כמו הסיוע האמריקני למערכת ה"חץ", גם הסיוע ל"כיפת ברזל" נפרד מחבילת הסיוע הצבאי השנתי שמקבלת ישראל מארה"ב. אשתקד הסתכמה חבילת הסיוע ב-2.55 מיליארד דולר. לפי הסכם לעשר שנים בין ישראל לארה"ב, שנחתם ב-2008, מתוכננת החבילה לגדול כל שנה עד לתקרה של 3.15 מיליארד דולר, החל ב-2013 וכלה ב-2018.

במאמץ לאחות את הקרע שהתגלע בין ישראל לארה"ב על רקע הבניה במזרח-ירושלים, נוקט הממשל בשבועות האחרונים טקטיקה חדשה, שמדגישה מחויבות עמוקה של ארה"ב לביטחון ישראל, יהיו אשר יהיו חילוקי הדעות הפוליטיים בין שתי המדינות. הביטוי המובהק ביותר לטקטיקה זו ניתן במסיבת עיתונאים משותפת של שר ההגנה האמריקני, רוברט גייטס, ועמיתו הישראלי, אהוד ברק, בפנטגון, ב-27 באפריל.

גייטס חזר והכריז באותו אירוע, כפי שעשו קודם לכן דוברים אחרים של הממשל, כי מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל איתנה ואינה ניתנת לערעור. הוא הדגיש את שיתוף הפעולה בין שתי מדינות נגד הטרור והביא כדוגמאות את תמרון ג'ניפר קוברה, שנערך בישראל בהשתתפות כוחות ישראליים ואמריקניים, ואת המאמצים לפיתוח הגנה מפני טילים. "אנו מתחייבים לשמור על עליונותה האיכותית של ישראל", הכריז גייטס.

באחרונה פורסמו ידיעות שלפיהן פנתה ישראל לארה"ב בבקשה לקבל סיוע במימון הייצור של "כיפת ברזל" ויש הערכות שהנושא עלה בשיחה שקיים ברק עם גייטס לפני מסיבת העיתונאים. יודגש, כי ברק אמר באותו אירועף ששיחתו עם גייטס התמקדה, בין השאר, בצרכי החימוש של צה"ל. לפי פרסומים זרים, חתם באחרונה משרד הביטחון על הסכם עם סינגפור, שלפיו תספק לה ישראל את המערכת תמורת מימון חלק מעלויות הפיתוח.

"מהרגע שאחזור לאמריקה אפעל לספר את סיפורה של שדרות"

הסיוע האמריקני ל"כיפת ברזל" הוא בשורה טובה מאוד לרפאל, יצרנית המערכת, שתצטרך להיערך לקראת ייצור מואץ של הסוללות.

אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, שיבחה אמש את החלטת ממשל אובמה לסיע בייצור "כיפת ברזל", וציינה כי ההחלטה מגשימה למעשה הבטחה שנתן אובמה בעת ביקור בשדרות ב-2008, במהלך הקמפיין לבחירות לנשיאות.

לאחר שראה מו עיניו את ההרס והסבל שגרמו הרקטות של חמאס לשדרות ולתושביה, אמר אז אובמה: "מהרגע שאחזור לאמריקה אפעל לספר את סיפורה של שדרות ואדאג לכך שהאנשים הטובים שחיים כאן ייהנו מעתיד של שלום, ביטחון ותקווה".

"אם מישהו היה משגר רקטות לעבר הבית שבו ישנות שתי הבנות שלי בלילה, הייתי עושה כל מה שביכולתי להפסיק זאת. ואני מצפה שהישראלים יעשו אותו דבר".