הבלוף של הקבלנים

מה עומד מאחורי הקמפיין נגד העובדים הזרים

באחרונה פורסמו מאמרים נרגשים מצד קבלנים או מנהלי חברות כוח אדם שמתריעים מפני צפי על עלייה חדה במחירי הדירות. ואכן, ביולי הקרוב אמורה הממשלה ליישם החלטה שקיבלה זה מכבר, ולפיה היא תצמצם באופן הדרגתי את מספר העובדים הזרים בענף הבנייה. המטרה: בשנת 2011 לא יינתנו עוד היתרים להעסקת זרים בענף. בהתאחדות הקבלנים יוצאים כעת בקמפיין אגרסיבי, ומקווים שהוא יצליח כפי שהצליח הלחץ של הלובי החקלאי, עליו כתב רק השבוע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.

ההודעה שפרסם היום (ה') נשיא התאחדות התעשיינים, ניסים בובליל, לוותה בנתונים שהציג רפי אלימלך, מנכ"ל חברת ל.מ - עולם של כוח אדם. אלימלך כתב כי ברשות החברה ישנן 1,200 משרות פנויות בענף הבנייה, שהוצעו ל-20 אלף ישראלים. לדבריו, רק 20 נענו והתחילו לעבוד, מתוכם 16 פרשו לאחר שבועיים בלבד. הנתונים של אלימלך ושל הקבלנים אמורים לחזק את הטענה הרווחת בקרב המתנגדים לצמצום מספר העובדים הזרים במשק: הזרים נכנסים לענפים בהם הישראלים לא מוכנים לעבוד.

בדיקת "גלובס" מעלה כי חברת כ"א שמעטרת את הודעת התאחדות הקבלנים כלל לא פנתה לישראלים מהמגזר הערבי - שם עדיין מעוניינים לעבוד בבניין. "לא פנינו למגזר הערבי. ושם זה סיפור אחר בהחלט", מודה אלימלך. "פנינו רק לצעירים צברים אחרי צבא, שמעוניינים בעבודה מועדפת תמורת מענק של 8,000 שקל. אני חושב שגם במגזר הערבי לא מוכנים לעשות את העבודות השחורות, אבל לא בדקתי את זה לעומק", הוא מוסיף.

אסף אדיב, פעיל בעמותת מען, שחרטה על דגלה לעודד תעסוקת ערבים ישראלים במקום עובדים זרים, מספר כי עד לפני שנים ספורות היו בעמותה רשימות של עובדים המעוניינים לעבוד בענף. הם חדלו מעריכת רשימות כאלה בשל מדיניות הקבלנים. "הקבלנים כבר לא קולטים עובדים אלא באמצעות קבלני משנה, שהם חאפרים לכל דבר. השיטה הזו יצרה בעיה קשה של בטיחות בעבודה בצד פגיעה בזכויות העובדים. כנראה פחות ערבים מוכנים לעבוד ככה", הוא מסביר.

מעדיפים סינים

לדבריו, הקבלנים מעדיפים להעסיק סינים. הקושי לתקשר וכתוצאה מכך חוסר המקצועיות בעבודה, מחפים על היותם "צייתנים". אפילו מנהלי העבודה הערבים מעדיפים כיום את הסינים, שכן העסקתם יצרה מעמד "נחות" לכאורה מזה של הערבים, וכך התאפשר קידומם של הערבים לתפקידי ניהול. אדיב טוען כי הרחבת ההיתרים להעסקת פלסטינים מהשטחים היא פתרון שיטיב הן עם הישראלים והן עם הרשות הפלסטינית. עם זאת גורמים שונים מתנגדים לרעיון, ובהם בנק ישראל, שסבור כי הדבר יפגע בערבים הישראלים.

הקבלנים, כך נראה, מעדיפים את "הצייתנות" של הזרים על פני ה"עצלות" לכאורה של ערביי ישראל, וטוענים כי הזרים עובדים מסביב לשעון. "עובד זר עובד מבוקר עד לילה, ופועל פלסטיני חייב להגיע למחסום לפני חמש בערב", אמר לאחרונה סגן נשיא התאחדות הקבלנים, יצחק אמסלם. דבריו משקפים יותר מכל את הסיבה האמיתית להעסקת העובדים הזרים: הם לא פה כדי לעבוד, הם פה כדי להיות עבדים.

שיא ההגיגים המקסימים בעניין הגיע מהדוגמנית מירי בוהדנה, שהסבירה אמש בתוכניתו של גיא פינס "ערב טוב עם גיא פינס" המשודרת בערוץ 10, מדוע נאלצה להעסיק עובדת זרה בניגוד לחוק: "צר לי להגיד שמאז שלקחו את העובדת שלי אני מחפשת בקדחתנות אחת חדשה. הישראליות פשוט לא מוכנות לעבוד. יש להן תנאים משלהן, וימים משלהן, והן לא עושות גיהוץ, והן לא עושות זה. הן צריכות לבוא בתשע בבוקר וללכת בארבע אחה"צ. נורא נורא קשה למצוא עובדת שמנקה טוב את הבית ולא מתפנקת". תסתכלו עליה ותראו אותנו.