"יצרני הברזל באירופה מחזרים אחרינו כי השוק שם התכווץ"

הודות למצב, דורון הלפרין, מנכ"ל הל-דור, משלם היום 20% פחות עבור הסחורה לעומת 2008

העסק: אברהם הלפרין, מראשוני סוחרי הברזל בארץ, העביר את שרביט הניהול לבנו, דורון, ב-1986. כיום, חברת "הל-דור", מוכרת פרופילים וצינורות ברזל שהיא מייבאת בעיקר מאירופה - ספרד, גרמניה, אנגליה, איטליה והולנד, בהיקף שנתי של 18 מיליון דולר - לחברות כמו בתי הזיקוק, מפעלי ים המלח, משרד הביטחון וחברת החשמל. מרבית היבוא, 12 מיליון דולר, מספרד. החברה מייבאת ברזל גם מטורקיה, אוקראינה, רוסיה וסין.

הנזק: "הטלטלות וחוסר היציבות באירופה, ובמיוחד בספרד, מלחיצים במידה מסוימת. כשספקים חשובים באירופה מתעטשים, זה לא טוב לאף אחד. גם לא לי. קיים חשש שמפעלי ברזל יסגרו, וערוצי אספקה ישתבשו ויגרמו לאי-יציבות בענף הברזל כולו. כתוצאה מכך, היקף היבוא שלנו מספרד קטן מתחילת השנה ב-15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לאור זאת, אני מקפיד קודם לקבל סחורה ורק אחר כך לשלם, וגם להתעדכן מאוד במגמות ובמחירי הברזל".

הרווח: "בשנה האחרונה יצרני הברזל באירופה מחזרים אחרינו, הלקוחות מחוץ ליבשת, כי השוק שם התכווץ. ספקים מספרים לי שהם לא מצליחים למכור את כל הברזל, כתגובת שרשרת לירידה בפיתוח התשתיות והנדל"ן ביבשת. פתאום, נציגים של מפעלי ברזל באירופה מגיעים לארץ במשימת קידום מכירות. הודות למצב הזה, אני משלם היום 20% פחות עבור הסחורה לעומת 2008 ו-10% פחות לעומת 2009".

ההזדמנות: "הקרקע רועדת כאמור, וזאת הזדמנות. ספקים משדרים רצון עז למכור סחורה ואנחנו מנצלים את זה לטובתנו".

התחזית: "אני מאמין שהמשבר יחלוף. אנחנו בשפל גדול שממנו אפשר רק לעלות".

הל-דור

פעילות: יבוא ושיווק ברזל

שנת הקמה: 1942 (במתכונתה הנוכחית, 1992)

בעלים: דורון הלפרין

מס' עובדים: 25

היקף יבוא שנתי מאירופה: 18 מיליון דולר