וינשטיין: דיוני ההוכחות במשפטים פליליים יתנהלו מיום ליום

‎‎בהנחיה פומבית ראשונה בתחום הפלילי מנחה היועץ המשפטי לממשלה לנהל דיוני הוכחות מיום ליום במטרה לקצר את פסקי הזמן בין ישיבות ביהמ"ש ולייעל את המערכת‏ ■ "פעולה בדרך זו מקובלת במדינות רבות ומתוקנות"

‎‎היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הנחה את כלל הפרקליטים במדינה כי עמדת המדינה היא שבמשפטים פליליים יתנהלו דיוני ההוכחות מיום ליום - כך עולה ממכתב ששיגר בשבוע שעבר וינשטיין לפרקליט המדינה משה לדור, שבעקבותיו פרסם לדור הנחיה כללית לפרקליטי המחוזות בפרקליטות המדינה, הכוללת גם צעדים נוספים לייעול עבודת הפרקליטות.

מדובר בהנחיה פומבית ראשונה של וינשטיין בתחום הפלילי מאז נכנס לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה בתחילת חודש פברואר.

"פעולה בדרך זו, המקובלת במדינות רבות ומתוקנות", כתב וינשטיין, "עשויה להביא לייעול ולשיפור משמעותי של המשפט הפלילי בישראל. לרפורמות ולהצעות שונות הנוגעות לייעול ההליך הפלילי יש חשיבות וראוי לקדמן, אך אני משוכנע כי דבר מכל אלה - חשוב ככל שיהיה - לא ישווה לעניין זה של קיום משפטים מיום ליום. יישום המהלך עשוי להביא לצמצום התדיינויות סרק ולמיקוד הדיונים בנושאים האמיתיים הנדרשים לקביעת אשמתו או חפותו של אדם; כן ישיג המהלך ניצול זמן אפקטיבי ומיטבי הרבה יותר מצד הפרקליטים, הסניגורים וכמובן גם בית המשפט, כך שמשפטים לא ישתרעו עוד על פני חודשים ושנים ארוכות".

‎‎‏"ההליך המשפטי מדשדש בבוץ"

‏‎‎בעקבות פגישת עבודה שהתקיימה בין וינשטיין ללדור בעניין זה, שוחח היועץ המשפטי גם עם נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, ולדבריו היא רואה יוזמה זו באופן חיובי.

לדברי וינשטיין, ככל שמשפטים יתנהלו מיום יום, תוכל הפרקליטות לגלות גמישות בבקשות סניגורים לקבל פרק זמן ארוך יותר בתחילת המשפט, לשם לימוד חומר הראיות בתיק, וכן בבקשות דחייה של סניגורים כל עוד לא החל המשפט.

עוד ביקש היועץ מפרקליט המדינה לקבל דיווח על התקדמות המהלך בעוד חצי שנה.

במכתבו לפרקליטי המחוזות כתב לדור כי כיום, "פסקי הזמן בין ישיבות בית המשפט שבהן נשמעים העדים נמשכים לא פעם חודשים ויותר. קיטוע הדיונים ופריסת לוחות הזמנים של דיוני ההוכחות פוגעים קשות ביעילות העבודה ומאריכים את משכה בשל הצורך בהיערכות חוזרת ונשנית של בית המשפט ושל הצדדים, בין היתר כתוצאה מההכנה המחודשת כל פעם לקראת המפגשים הנוספים".

לדברי פרקליט המדינה, נוצרת תחושה כי "בלא מעט מקרים ההליך המשפטי מדשדש בבוץ", ולפיכך גם הפרקליטות תשתף פעולה עם ההנחיה ולפיה משפטים יתנהלו ככלל מיום ליום, "אפילו יכביד הדבר עלינו במסגרת היערכותנו לדיונים".

לדור ביקש מפרקליטי המחוז גם לקיים מעקב סטטיסטי אחר מידת ההצלחה שבנטרול תופעת גרירת ההליכים המשפטיים.

‎‎הפחתת המוטיבציה לטיעוני סרק

‏‎‎לדור גם הורה לפרקליטים לשקול שיקולי יעילות בעיצוב כתבי אישום, תוך התחשבות גם בזמן ובמשאבים העומדים לרשות הפרקליטות. עוד הוא ממליץ לפרקליטים לאתר בכל תיק את השאלות המקדמיות שמעלה הנאשם בפלילים או הצד שכנגד בהליך אזרחי נגד המדינה, "כדי שתינקט זהירות יתרה בטרם ניגרר כולנו לתוך הדיון המקדמי הממושך".

‏לדור מציע לפרקליטי המחוז, במקרים שבהם נראה שהנאשם נוקט תרגילי "עיכוב והשהיה בלתי ענייניים" כדי להשיג "הרחבה טקטית ומלאכותית" של המחלוקת בתיק, לדרוש מבית המשפט להקדים את מועדי ההוכחות בתיק. "קיים סיכוי של ממש", כתב לדור, "שכך ניתן יהיה להפחית את המוטיבציה להעלות טיעוני סרק שנועדו במקרים מסוימים אך לגרור זמן".‏‎‎‏