בעל השליטה באקסום למחזיקי האג"ח: "קחו את החברה"

חברת הנדל"ן, שפועלת במזרח אירופה, חייבת 38 מיליון שקל למחזיקי האג"ח ■ הבעלים, משה שוסטר: "השוק במזרח אירופה הוא בעל פוטנציאל עצום ומי שיחזיק מעמד, מצבו יהיה טוב"

משבר הנדל"ן במזרח אירופה חי ובועט. בעלי חברת אקסום , משה שוסטר וידין סגל, הרימו ידיים, והציעו למחזיקי האג"ח לקחת את החברה ללא תמורה. "המשבר במזרח באירופה לא מאפשר פעילות של בנייה ושיווק: הבנקים לא נותנים אשראי, לאנשים אין כסף, אין ביטחון לקנות דירות, ויש ציפייה שהמחירים עוד ירדו", אמר היום ל"גלובס" שוסטר, שמשמש גם כיו"ר החברה.

חברת הנדל"ן אקסום הוקמה בשנת 2004 ורכשה קרקעות ברומניה, קרואטיה וסלובקיה. החברה, שלא הנפיקה מניות, לא חילקה דיבידנד ממועד היווסדה, וצברה התחייבויות של 148 מיליון שקל - מתוכם 38 מיליון שקל למחזיקי האג"ח.

את 2009 סיימה אקסום בהפסד של 14 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 6.3 מיליון שקל ב-2008. הגירעון בהון העצמי של החברה עומד על 7 מיליון שקל, והגירעון בהון החוזר מסתכם ב-54 מיליון שקל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הינו שלילי בהיקף של 21 מיליון שקל, ולדו"חות החברה צורפה הערת "עסק חי".

האג"ח של החברה, שהונפקו בריבית של 11.75% (צמוד למדד) ונסחרות בתשואת זבל של 1040%, אמורות להיפרע החל מהחודש ב-5 תשלומים שווים. אך אקסום הודיעה לנושים שאין ביכולתה לעמוד בהחזר החוב בזמן. הסדר החוב, אם אפשר לקרוא כך להצעת החברה, כולל דחיית תשלומי הקרן והריבית לחודש אוגוסט. עד אז תפעל החברה לצמצום הוצאותיה ולמציאת משקיע.

"קחו את החברה", אמר אתמול שוסטר למחזיקים במהלך אסיפת אג"ח. בהתייחס למשבר, אמר היום שוסטר ל"גלובס", כי "זה נראה באותו זמן כניצול הזדמנות - השוק במזרח אירופה הוא בעל פוטנציאל עצום, ומי שיחזיק מעמד מצבו יהיה טוב. לא ציפו למשבר כזה". שוסטר מציע למחזיקי האג"ח מימון ביניים בגובה של מיליון שקל, אך מתנה זאת בהפיכת המימון לחוב בכיר.

לאקסום פרויקט בשם ספטיקה, המבוצע במשותף עם חברת סקורפיו של בני שטיינמץ. במילה "מבוצע" בימים אלו במזרח אירופה, הכוונה היא שנרכשה קרקע של 500 דונם באוקטובר 2007 תמורת 18.5 מיליון אירו, מאז לא נבנה שם דבר והקרקע לא ניתנת למימוש. הבנק דורש מסקורפיו ואקסום שיתחזקו את החוב, אחרת הוא יחלט את הנכס.