רפאל מציגה: "פינצ'ר", הרובוט הגמדי לניטרול מטעני צד

פלטפורמה גלגלית, בגודל 3 מ"ר, שנשלטת מרחוק, עם מטול רב קני לירי חיצי נפץ בגודל עיפרון ■ המטרה: פיצוץ "רך" של מטען הצד, באופן שייצר גלי הדף חלשים; המשמעות: פחות נזק לכוחות הלוחמים בסביבה ■ אך הפינצ'ר עדיין לא מסוגל לרחרח אחר המטען; מפעיליו זקוקים לאמצעים אחרים לאיתור מטענים

תרומה חדשה של ישראל למאמצים הבינלאומיים למציאת פיתרון לבעיית מטעני צד: "פינצ'ר", רובוט גמדי, שמסוגל לנטרל מטענים כאלה בחיצי נפץ בגודל עיפרון. המתקן החדש נחשף בראשונה בגיליון החדש של דיפנס ניוז, זמן קצר לאחר שמשרד הביטחון התיר לפרסם את המידע.

רפאל מסיימת עתה מבחני שדה של הרובוט: פלטפורמה גלגלית, בגודל 3.2 מ"ר, שנשלטת מרחוק. היא נושאת מטול רב-קני לירי עשרות רקטות זעירות, באורך כ-20 ס"מ, שמסוגלות לפגוע במטרה מטווח של עד 30 מ"ר. חיצי הנפץ מתוכננים לבצע פיצוץ "רך" של מטען הצד, פיצוץ פחות עז בהשוואה לפיצוץ המטרה באמצעות פצצה רגילה. באופן זה, ייפחת פוטנציאל הנזק לכוחות הלוחמים בסביבה.

לפי נתוני רפאל, כפי שהם מתפרסמים בשבועון, אורכו של כל חץ נפץ כ-20 ס"מ. מדובר, למעשה, ברקטה לכל דבר, עם מנוע זעיר, מתקן הצתה, ראש נפץ ומרעום ביטחון. ראש החץ הפירוטכני, שעליו הוציאה רפאל פטנט, מתלקח עם החדירה למטען הצד.

רם פביאן, מנהל חטיבת מערכות לוחמה יבשתית ברפאל, מסביר: "במקום פיצוץ (של מטען הצד), שהיה יוצר גלי הלם במהירות על-קולית, פיתחנו חומר מיוחד שגורם למטען להתלקח. התלקחות זו יוצרת גלי הלם במהירות תת-קולית, ונזקם של אלה קטן בהרבה". פביאן אומר, כי רפאל פיתחה כמה אב-טיפוסים של "פינצ'ר", שניתן להרכיבם על כל פלטפורמה רובוטית נושאת מצלמה.

הרובוט מופעל ממערכת פיקוד ובקרה שמותקנת בלאפ-טופ לשימוש בזירת הקרב. משקל כל המערכת פחות משמונה ק"ג, עובדה שמאפשרת לחיל בודד, חבלן משטרתי או כל כל מפעיל אחר לשאת אותה לשטח ולהפעילה ממרחק בטוח בשלט-רחוק. בכל אופן, "פינצ'ר" עדיין אינו מסוגל לרחרח בעצמו אחרי מטענים. מפעיליו זקוקים לאתר את מטעני הצד באמצעים אחרים ורק אחר-כך לשסות בהם את הרובוט.

לדברי פביאן, ה"פינצ'ר" חייב לתפקד יחד עם חיישנים מסוגים שונים או אמצעים אחרים לאיתור מטעני צד. כאשר מאותר מטען, מונחה הרובוט להתקרב למרחק של 20 עד 30 מהמטען. המצלמה על הרובוט משמשת ככוונת לטיווח חיצי הנפץ לעבר המטרה. "הרובוט מיועד אך ורק לניטרול פצצות או מטעני צד, לא פחות ולא יותר", אומר פביאן. "זו מערכת יעילת עלויות מפני שחיצי הנפץ מיועדים לשימוש חד-פעמי וניתן להחליפם... זו גישה חדשה שנוספת למגוון היכולות שפיתחה רפאל להתמודדות עם האיום ההולך וגדל של מטעני צד".

פביאן נמנע מלומר כמה כסף השקיעה רפאל מתקציב המו"פ שלה בפיתוח האב-טיפוסים הראשונים של ה"פינצ'ר", אך מקור במשרד הביטחון אחר לדיפנס ניוז, כי המשרד תרם כספים למימון מבחני שדה נרחבים של המערכת, שנמשכים זה יותר משנתיים. "אנו נמצאים עתה בשלב הניסויים האחרון וכל התוצאות שהתקבלו עד עתה הן חיוביות", אמר המקור.

לדברי פביאן, ל"פינצ'ר" יש פוטנציאל מכירות משמעותי לצרכנים מקומיים (צה"ל, משטרה) ולצרכנים זרים. קצין צה"ל, שסיים באחרונה את שירותו ושהיה מעורב בתכניות פיתוח ורכש, אמר כי אינו יודע אם צה"ל כבר הקציב כספים לתכנית רכש של המערכת בטווח הקרוב, אך, לדבריו, התפיסה שביסוד ה"פינצ'ר" היא מבטיחה, במיוחד כאופציה לטיפול במטעני צד בשטחים אורבנייים.