המלחמה של טרה עבדה: תנובה נפגעת בקטגוריות הליבה

ב-4 החודשים הראשונים השנה תנובה מאבדת נתחי שוק גם בגבינה לבנה, בקוטג' ובחלב, לטובת שטראוס וטרה

תנובה ממשיכה לרשום היחלשות בשוק החלב לטובת טרה ומחלבות גד, ואף רושמת פגיעה בקטגוריות הליבה שלה - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

נתח השוק של תנובה, שעמד בין ינואר לאפריל 2009 על 59.3%, ירד בתקופה המקבילה ב-2010 ל-57.7%.

שטראוס רושמת אף היא היחלשות קלה, ונתח השוק שלה יורד מ-22.9% ב-4 החודשים הראשונים של 2009 ל-22.6% ב-4 החודשים הראשונים של 2010.

טרה, השחקנית השלישית בגודלה בשוק, ממשיכה להתחזק, ונתח השוק שלה עולה באותה תקופה מ-7.8% ל-9.5%.

שחקנית נוספת שמתחזקת היא מחלבות גד, שרושמת עלייה בנתח השוק מ-2.6% בשלישון הראשון ב-2009 ל-2.9% בשלישון הראשון ב-2010. בהתבוננות על חודש אפריל בלבד מול אפריל אשתקד, ניכרת אותה מגמה.

שוק החלב יודע מזה מספר חודשים קרבות קשים של מחיר. טרה אמנם נתנה את האות לתחילתה של מלחמת מחירים בשוק, אבל תנובה ושטראוס לא נשארו מאחור והגיבו אף הן במבצעים אגרסיביים. אלא שמהתוצאות מתברר כי למרות המבצעים האגרסיביים ושחיקת המרווחים, תנובה ממשיכה לאבד נתחי שוק לטובת טרה - והפעם גם לטובת מחלבות גד, שנותרה מחוץ למלחמות המחיר.

בתחילת השנה יצאה תשלובת החלב של תנובה במיתוג מחדש לחברה תחת הסלוגן "תנובה - לגדול בבית ישראלי", בהשקעה של 25 מיליון שקל. המיתוג כלל שינוי לוגו, שפה תקשורתית ואריזות מוצרים, בכל קטגוריות הליבה של המותג תנובה - לרבות חלב, גבינות רכות, קוטג', שמנת גיל, חמאה ועוד.

אלא שבסיכום 4 החודשים הראשונים של השנה נראה כי ההשקעה רחבת ההיקף לא מסייעת לפי שעה לתנובה לשמור על מעמדה, והיא סופגת פגיעה גם בקטגוריות הליבה.

מנתוני סטורנקסט עולה כי בהשוואה תקופתית של 4 החודשים הראשונים של 2010 מול 2009, ירד נתח השוק הכספי של תנובה בקטגוריית הגבינה הלבנה מ-67.9% ל-60.4%. במקביל עלה הנתח הכספי של שטראוס בקטגוריה מ-23.6% ל-27.5%, ואילו הנתח הכספי של טרה עלה מ-5.5% ל-9.5%.

בקטגוריית הקוטג' ירד בתקופה זו הנתח הכספי של תנובה מ-77.1% ל-74.2%, במקביל להתחזקות של טרה מ-10.6% ל-12.4% והתחזקות של שטראוס מ-12.3% ל-13.3%. גם בחלב תנובה נחלשת, והנתח הכספי שלה בקטגוריה יורד מ-77.4% ל-73.7%.

22
 22