מבחן הממלכתיות של עופר עיני

אם המו"מ על תוספות השכר ייהיה בסגנון מאכעריות מפלגתית, צפוי פה קיץ לוהט

האם עופר עיני הוא "מר ממלכתיות" ו"אדון אחריות" או צ'ה גווארה מודרני, תל אביבי, שבשם ה"צפונבוניות" הלוחמת-האדומה יבעיר את הכלכלה ואת הקואליציה בדרישה לתוספות שכר מפליגות?

האם עיני, איש השבוע, איש החודש ואולי כוכב הקיץ החם, יראה במשא ומתן על השכר במגזר הציבורי, שנפתח בתחילת השבוע ויימשך בשבוע הבא, צעד נוסף בבניית מעמד מנהיג מדינה, לקראת העתיד, שבו יתמודד כראש מפלגת העבודה על ראשות הממשלה? אם כן, זה אומר שהדיונים יתקיימו בעצימות נמוכה, בלי להזדקק ללחץ פוליטי קואליציוני מופגן, בלי לאיים ולסחוט את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובלא השבתת המשק.

ואולי יכוון עיני את המו"מ הזה למסלול העסקנות, ישתמש בו לחיזוק מעמדו בקרב ועדי העובדים החזקים, דורשי התוספות המפליגות, שחלקם כבר מבקרים אותו על "הבנה והתחשבות יתר" בממשלה ותוקפים התבטאויות של אנשיו ולפיהן "לעופר חשובה ההרמוניה של הגוף כולו, הוא לא רואה רק את מה שחשוב לאיבר זה או אחר".

אם עופר עיני יגלוש מהממלכתיות שקבע לעצמו זה מכבר ויתפתה לנצל את המו"מ למאכעריות מפלגתית זעירה, למשל למאבק מול קודמו, ח"כ עמיר פרץ מהעבודה, שלא לגמרי במקרה הגיש באחרונה הצעת חוק פרטית להעלאת שכר המינימום במשק ל-4,600 שקל; או למאבק מול שותפו הקואליציוני בהסתדרות, ח"כ חיים כץ מהליכוד, שמעשיו בוועדת העבודה והרווחה מכוונים להתמודדות עתידית על תפקיד יו"ר ההסתדרות - אם כך יעשה, צפוי קיץ לוהט. מלחמה. עקשנות. כותרות. סחיטה. שימוש ציני בחולשת משרד האוצר, איומים לפירוק הקואליציה וכמובן סדרת השבתות או שביתה כללית במשק.

מה המצב?

ועוד שאלה, עקרונית מאוד למשא ומתן שנפתח בין הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, לבין היו"ר החדש של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, המקורב מאוד לעיני: האם מצבה הכלכלי של ישראל טוב או רע?

בכירי האוצר מקפידים, כמו תמיד ובעיקר כשהם מנהלים מו"מ על שכר, לנבא שחורות ולתאר סכנות אורבות. לעומתם, הפוליטיקאים ממשיכים לחגוג הצלחות, בעיקר כאלה שאינן קשורות אליהם.

תיאורי השבח ממשיכים להגיע - רק הסתיימו חגיגות ההצטרפות ל-OECD וכבר נודע, בעיצומו של חג השבועות, כי מכון המחקר השווייצי IMD קבע שקפצנו למקום ה-17, מתוך 58, במדד התחרותיות של המדינות המפותחות, ואפילו זכינו במקום ראשון בעולם בעמידות המשק בפני משברים.

רק אל תגידו לו "יוון"

ובכן, ישאל עיני בבוא העת, אם הספינה יציבה וחזקה, כמו ששרי הממשלה חוזרים ואומרים, למה שלא תזרקו פירורים לחלשים ותפתרו את שחיקת השכר בסקטור הציבורי?

ומה יענו לו אילן לוין ואודי ניסן, הממונה על התקציבים? שהספינה מיטלטלת, שגלי ענק מאיימים עליה ממערב, שיש ירידה ביצוא, שהשקל חזק, שאימת היורו והדולר שורה עלינו, והיא לא מסוגלת לתת את התוספות המתבקשות? הרי שר האוצר יובל שטייניץ וראש הממשלה נתניהו מתהדרים בהצלחות...

ורק אל תגידו לו "יוון". מצד אחד, בהסתדרות מרגישים שהאוצר עושה במילה הזאת, במדינה הזאת, במשטר הכלכלי ובכוחות האיגודים המקצועיים שם סוג של תעמולה נגד דרישות ההסתדרות והתארגנות עובדים, ואומרים: גם אנחנו יודעים מה קורה בעולם.

מצד אחר, הרי לא סביר שהאוצר לא ישתמש במשבר ביוון כדי לאיים על ההסתדרות, על הציבור ובעיקר על השרים, הממשלה וראש הממשלה, שעלולים, כל אחד מטעמיו הוא, להתפתות להתערב ולתת, לתת ולתת.

עיני הולך לעשות להם בית ספר. הוא הולך להעמיד את המנהיגות הפוליטית עם הפנים אל הקיר..

stella-k@globes.co.il

23 עופר עיני
 23 עופר עיני