אירופה סיימה במגמה מעורבת: האירו נופל ב-1.4% מול הדולר

הבנק המרכזי בספרד נאלץ להתערב ולסייע למוסד פיננסי גדול שעמד בפני קריסה ■ מניות הכרייה והבנקים מיתנו את הירידות בסיום ■ אסטרטג שווקים: "הבעיות במרחב האירו יתקעו מקל בגלגלי הצמיחה הגלובלית"

המסחר באירופה הסתיים במגמה מעורבת על רקע מגמה דומה בה נסחרים המדדים בוול סטריט, לאחר שבמרבית שעות היום רשמו המדדים המובילים ירידות. לשיפור בשווקים תרמו היום מגזר הכרייה והבנקים. חששות המשקיעים ממשברי החוב חוזרים לקדמת הבמה, וחדשות רעות מספרד מכבידות על השווקים. ברקע שערו של המטבע האירופי צונח מול הדולר.

הבורסה בספרד ירדה בסיום ב-1.4% לאחר שבמהלך היום נפלה קרוב ל-3% לאחר שפורסם שם כי ספרד מתכוננת לשביתה כללית כמחאה על תוכנית הקיצוצים שהושקה במדינה. בנוסף, בסוף השבוע הבנק המרכזי הספרדי נאלץ להתערב ולסייע למוסד פיננסי גדול במדינה שעמד בפני קריסה, מה שהחזיר למשקיעים את החששות לגבי מצבם של הבנקים באירופה, מצבו של גוש האירו בכלל ובייחוד המטבע האירופי.

הבנק המרכזי הספרדי השתלט על בנק CajaSur, שנפגע מאי-החזר של הלוואות על נכסי נדל"ן. יצוין, כי כלכלני גולדמן זאקס מציינים כי הבנק הכושל חולש רק על 1% מסקטור הבנקאות הספרדי, אך על 40% מניהול הנכסים מבין הבנקים הספרדים ועל 48% מסך ההלוואות במגזר - להערכתם, הסימן בהחלט לא מבשר טובות.

"התיאבון לנכסים מסוכנים בקרב המשקיעים האירופאים מאופק, והמצב של המדדים נראה שברירי, מבחינת ניתוח טכני", אמר איאן וויליאמס, אסטרטג ב-Altium Securities.

ביום שישי, נזכיר, הבורסות באירופה הצליחו למחוק ירידות של עד 2% שנרשמו במהלך המסחר, וירדו בסיום עד 0.7%. גם בסיכום שבועי המדדים המובילים איבדו עד 3.8%. בוול סטריט זינקו המדדים בדקות האחרונות של המסחר וסיימו בעליות של יותר מ-1%.

חששות המשקיעים ממשבר החובות במדינות אירופה עדיין קיימים. "הבעיות במרחב האירו עדיין לא באו על פתרונן, למרות הצעדים של האיחוד וקרן המטבע", אמר נגיוקי ימגישי, אסטרטג שווקים ב-UFJ Morgan Stanley בטוקיו. "למרות שהככלכלה העולמית מראה סימני התאוששות, ייתכן כי הבעיות האירופאיות יתקעו מקל בגלגלי הצמיחה", הוסיף.

נעילה מעורבת באסיה

מגמה מעורבת אפיינה את המסחר בבורסות המרכזיות של מזרח אסיה היום (ב') . בורסת שנחאי זינקה וגוררה איתה גם את הבורסה של הונג קונג, על רקע ספקולציות כי הממשל הסיני יאט או יפסיק לחלוטין את הצעדים שתיכנן לקירור שוק הנדל"ן המקומי, בעקבות המשבר באירופה. מנגד, בטוקיו רשמה הבורסה ירידה קלה.

"השחקנים בשוק צופים ריכוך של הצעדים הממשלתיים לצינון שוק הנדל"ן והכלכלה, על רקע חוסר הודאות בנוגע להמשך הצמיחה הגלובלית", אמר לבלומברג, לארי וואן, אסטרטג בבית השקעות בשנחאי.

מניות הכרייה התאוששו לאחר הירידות החדות של השבועיים האחרונים. מניית BHP רשמה עלייה של 2%. גם מניות הנדל"ן בשנחאי זינקו - רויאל ריל אסטייט זינקה 7.5%.

השבוע יפורסמו בארה"ב מגוון נתונים חשובים לחודש אפריל - משוק הנדל"ן ועד נתוני הצריכה החשובים. היום (ב') יפורסמו נתוני מכירות הבתים הקיימים לחודש אפריל, שלפי הערכות בשוק צפויים לעלות ב-4.6% ל-5.65 מיליון בתים. מחר מכן ייצא מדד S&P קייס-שילר, העוקב אחר שינויים במחירי הבתים. המדד צפוי להצביע על עלייה של 2.8% במחירי הבתים במארס (לעומת פברואר).