יו"ר מפעל חד-מתכות: "עשן שחור מצמיג לא אומר שיש זיהום. פשוט לא רוצים אותנו פה"

מדען אוויר: "ייתכן שנפלטו לאוויר חלקיקי פיח ואף חומרים מסרטנים" המשרד להגנת הסביבה פתח בחקירה פלילית וינסה לסיימה בשבוע בלבד

המשרד להגנת הסביבה פתח בחקירה פלילית של אירוע השריפה שאירע אתמול (שבת), במפעל עיבוד הפלדה של קבוצת חד-אסף, בראשות רמי שני.

עפ"י חוק המזהם משלם שהועבר בפברואר השנה, הטיפול באירוע סביבתי עד הגשת עתירה לביהמ"ש כנגד המפגעים אמור לקחת לא יותר משנה, אם יש מספיק ראיות וממצאים. את העתירה אפשר להגיש לא רק נגד החברה, אלא גם נגד נושאי משרה. לדברי יצחק בן דוד, סמנכ"ל אכיפה במשרד להגנת הסביבה, ייעשה מאמץ גדול לסיים את החקירה בתוך זמן שיא של שבוע.

לדברי ראש המועצה האזורית מטה אשר, יהודה שביט, "השריפה פרצה בסביבות 12 בצהריים בערימת גרוטאות שהיתה במפעל חד-מתכות שבכניסה לעכו. שם מתיכים גרוטאות מתכת מהשלב הראשוני ביותר, והופכים אותן לחומר גלם לעיבוד פלדה. נוסף על גרוטאות הברזל, היו שם ככל הנראה חומרים כימיים שבעת שריפה נוצרת מהם פליטה מסוכנת לאוויר".

"הדבר יצר עשן שחור וסמיך להרבה מאוד שעות, והיה קשה לנשום. לכן, יצאה הוראה לאנשי קיבוץ כפר מסריק ועין המפרץ מהמשרד להגנת הסביבה להיכנס לבתים ולהישאר בהם בחלונות סגורים. המצב הזה נמשך 4-5 שעות", אומר ראש המועצה.

"יש תחלואה גבוהה של חולי סרטן שקשור לריאות בכפר מסריק ובעין המפרץ, ואנחנו חושבים שצריך להעביר את המפעל למקום שבו רחוק מהאוכלוסייה", אומר שביט.

"עובדים בשקיפות מלאה"

ד"ר אריה ונגר, מדען האוויר של אגודת אדם טבע ודין, ציין כי "בשריפה אתמול לא נשרפו רק מתכות, אלא היה גם חומר אורגני שגרם לבעירה. אם נשרפו פלסטיקים וגומי, אז לאוויר נפלטו חלקיקי פיח וייתכן שאף דיוקסינים וכלור. דיוקסין הוא חומר מסרטן וחלקיקים שלו עשויים לגרום לבעיות לב-ריאה, ובטווח הרחוק גם לסרטן". במילים פשוטות - האירוע אתמול עלול לכאורה לגרום לתחלואה חמורה ואף למוות.

באדם טבע ודין מציינים גם כי בעוד שבועיים תידון בבג"צ עתירה שהעמותה הגישה כנגד המדינה בדרישה לפנות את הר הפסולת הפיראטי אשר נערם ליד מפעל חד מתכות.

רמי שני, יו"ר חד-אסף, הודף את הטענות לפיהן היו במתחם חומרים כימיים. "אין שם שום חומרים כימיים. אנחנו עובדים בשקיפות מלאה ומייצרים במפעל פלדה מגרוטאות. היו שם צמיגים שהעלו עשן שחור", הוא אומר. עוד לדבריו, "היו פה ארבע תחנות ניטור של המשרד להגנת הסביבה. לנו יש תחנת ניטור, ולמעט תחנה אחת שהצביעה על חריגה זניחה, כולן הראו שהכל בסדר. זה שיש עשן שחור מצמיג זה לא אומר שיש זיהום".

"לא הצתה מכוונת"

במשרד להגנת מאשרים את הדברים. "לא נמדדו חריגות מעבר לתקן, למעט חריגה אחת בכפר מסריק שנמשכה פרק זמן מוגבל, וחריגה אחת בלילה. העשן התפזר לאטמוספירה, כך שלא נוצרו חריגות", נמסר מהמשרד.

מה בדיוק ואם נגרם נזק סביבתי נדע בסיומה המלא של החקירה. השאלה המתבקשת היא איך פרצה השריפה. "לא נראה לי שמדובר בהצתה מכוונת, זה כנראה קרה בגלל שהיה יום חם מאוד", משיב על כך שני. בן דוד, מהמשרד להגנת הסביבה אומר "בתחושת בטן - שריפה כזאת לא צריכה לקרות".

מפעל חד מתכות הוקם בשנות ה-50 על ידי המדינה, ובשנת 2000 פשט רגל. ב-2003 קנתה הקבוצה של רמי שני את המפעל, וכעבור שנה החל לעבוד במסגרתה. "קיבלנו את התקן הגרמני - המחמיר בעולם. מעט מאוד מדינות מיישמות אותו, ולפיו אנחנו עובדים", אומר שני. "המפעל לא מזהם. כל הבדיקות של המפעל היו טובות למעט בדיקה אחת ב-2006, אך בבדיקה חוזרת הכל היה בסדר. השקענו 15 מיליון שקל במתקני איכות אוויר לפני כשנתיים. מפעלי פלדה קיימים בערים המובילות בעולם. בגראץ שבאוסטריה יש מפעל בתוך שכונת מגורים, בציריך יש מפעל פלדה שעובד נכון ולא מזהם. פה התושבים פשוט לא רוצים אותנו. אם הם רוצים שנזוז, שיבואו לדבר איתנו, אנחנו פתוחים לכל הצעה".