מחריף הסכסוך: עוד סיבוב של דודי ויסמן נגד ברונפמן-פישר

רשת רבוע כחול שבשליטת דודי ויסמן הפסיקה את קשריה העסקיים עם חברת פאלאס תעשיות של ברונפמן-פישר - על רקע טענתה כי רשת "יש", בה הם שותפים, עומדת מאחורי חידוש חרם החרדים על רשת "שפע שוק"

מחריף הסכסוך בין יו"ר קבוצת אלון, דודי ויסמן, לאנשי העסקים שולם פישר ומתיו ברונפמן, שותפיו לשעבר ברשת רבוע כחול וכיום מחזיקי מניות ברשת המתחרה שופרסל.

ל"גלובס" נודע כי רבוע כחול החליטה להפסיק כליל את קשריה העסקיים עם חברת פאלאס תעשיות, הנמצאת בשליטת ברונפמן-פישר, וכן את רכישת הסחורה ממנה. זאת על רקע התפתחות חדשה, לכאורה, בחרם החרדים על תת-הרשת של רבוע כחול, שפע שוק.

קבוצת ברונפמן-פישר מחזיקה כיום בכ-20% ממניות שופרסל. שולם פישר עצמו משמש כיו"ר משותף בשופרסל ומעורב בניהול תת-הרשת "יש", הפועלת במגזר החרדי ומתחרה ישירות בשפע שוק של רבוע כחול.

פאלאס תעשיות עוסקת בייצור ושיווק של מוצרי Near-Food כגון נרות, מגבונים ומוצרי אלומיניום ונייר, והיתה אחת הספקיות של רבוע כחול, שרכשה ממנה סחורה בהיקף של מיליוני שקלים בשנה. יתרה מכך, עד לפסח האחרון פאלאס גם ייצרה עבור רבוע כחול מותג פרטי, הן עבור תת-הרשת שפע שוק והן עבור רשת מגה.

בתחילת 2008 החל חרם חרדים על שפע שוק של רבוע כחול, כאשר ועדת הרבנים של העדה החרדית פרסמה מודעות בעיתונות החרדית הקוראות לציבור ש"לא להתקשר בעסקים" עם חברת הדלק דור-אלון ורשתות השיווק רבוע כחול ושפע שוק, בשל רכישת סניפי רשת המרכולים AM:PM בשנת 2007 והפעלתם בשבת. כל העסקים המוזכרים נמצאים בשליטת קבוצת אלון של ויסמן ושותפו, עו"ד שרגא בירן.

שפע שוק, שזכתה עד אז להצלחה רבה במגזר החרדי ורשמה מכירות שנתיות של כמיליארד שקל, ספגה בעקבות החרם מכה קשה ואיבדה הכנסות של מאות מיליוני שקלים בשנה. ברבוע כחול נאלצו לצמצם את פריסת הרשת, וזו מונה היום 17 סניפים בלבד, ש-11 מתוכם פועלים במגזר החרדי. במקביל התחזק כוחה של רשת "יש" של שופרסל, המתחרה כאמור על המגזר החרדי.

באמצעות מודעות שפרסמה בעבר קבוצת אלון בעיתונות, היא הפנתה אצבע מאשימה כנגד יו"ר קבוצת אי.די.בי, נוחי דנקנר, המחזיק בשליטה בשופרסל, ובעיקר כנגד קבוצת ברונפמן-פישר, שותפתו, שרקחו לדעתה את החרם.

עם זאת, גם לאחר ניסיון שלא צלח להגיע לפשרה בין הצדדים, השתדלו ויסמן וברונפמן-פישר לשדר כלפי חוץ עסקים כרגיל.

המפנה בסכסוך הגיע לפני חג הפסח האחרון, כאשר בקרב החרדים התנהל קמפיין נוסף נגד רשת שפע שוק. ברבוע כחול כינו את הקמפיין "קמפיין המיליונים", כיוון שנראה היה כי הושקע בו כסף רב, וכן כיוון שהוא התנהל בצורה מקצועית ומסודרת.

לאחר בדיקות שונות שערכו ברבוע כחול, הגיעו שם למסקנה כי קבוצת ברונפמן-פישר, באמצעות רשת "יש", מעורבת בקמפיין. בעקבות זאת התקבלה ברשת ההחלטה לנתק את הקשרים העסקיים עם פאלאס תעשיות.

ההחלטה התקבלה ברבוע כחול כבר לפני החג, אולם הוחלט להשהות את יישומה עד לאחריו, וזאת עד להתארגנות עם ספקים חלופיים, כדי למנוע היווצרות חוסרים בסחורה ברשת בתקופה קריטית זו.

יצויין כי עוד קודם להחלטה הנוכחית, דיללו ברבוע את הרכישות מפאלאס תעשיות.

"זה כבר פאסה"

דובר קבוצת אלון מסר בתגובה כי "כפי שכל הנוגעים בדבר יאשרו, לא קיימים סכסוכים אישיים בין ברונפמן ופישר לבין דודי ויסמן, ואף שוררים בין אישים אלה יחסי ידידות. ההחלטות המתקבלות ברבוע כחול בדבר הסכמים מסחריים כאלה או אחרים עם ספקים נובעות משיקולים עסקיים וכלכליים גרידא. אנו מצרים על העובדה כי גורמים אינטרסנטיים מנסים לפגוע ביחסי הידידות השוררים בין הקבוצות".

גורם בקבוצת ברונפמן-פישר אמר ל"גלובס" כי "אנחנו לא מממנים את הקמפיין נגד שפע שוק ולא קשורים לזה. זה כבר פאסה. אלה סיפורים של שנים, ומה עכשיו? האם אפשר להתכחש לעובדה שרשת AM:PM נמצאת תחת אותה בעלות של שפע שוק?".

"שפע שוק היא כמו כל מתחרה אחר. מאשימים, אז מאשימים". לדבריו, "אנחנו ביוזמתנו הפסקנו למכור להם סחורה, לאחר שהם פעם מכרו את המוצרים, ופעם לא מכרו. שילמו ולא שילמו".

בקבוצה מזכירים גם את הפשקווילים שהופצו כנגד שולם פישר, שהוא כידוע איש עסקים חרדי, וכנגד נוחי דנקנר. "מעניין מי כתב פשקווילים ששולם פישר מחלל שבת?!", אמרו.

בקבוצת ברונפמן-פישר מציינים את העובדה שמאז שהקבוצה מכרה את מניותיה ברבוע כחול ורכשה את המניות בשופרסל, ירד נתח השוק הכולל של רבוע כחול מ-26% ל-20%. "זה כבר לא שייך לשפע שוק", נאמר.

צמיחה בהכנסות וברווח

פאלאס תעשיות הינה חברה ציבורית, הנסחרת בבורסה של תל-אביב לפי שווי של כ-57 מיליון שקל. באחרונה ביצעו ברונפמן ופישר, בעלי השליטה בחברה, שינוי במסגרתו העבירו את החזקותיהם הפרטיות בחברה (כ-85% מהון מניותיה) לחברת ישראלום, אותה מחקו מוקדם יותר מהמסחר. לפאלאס חברה-בת, CGI, הפעילה בשוק האמריקני.

על-פי דו"חות פאלאס לשנת 2009 ותשקיף המדף אותו פרסמה לאחרונה, הלקוחה העיקרית של החברה במרבית תחומי הפעילות שלה היא רשת שופרסל, כאשר גם רשתות קמעונאיות אחרות, בהן רבוע כחול מוזכרות כלקוחותיה (כפי שהיא מציגה גם במצגת למשקיעים), אך החברה לא ציינה את שיעור המכירות אליה מתוך כלל המכירות.

מחזור ההכנסות של פאלאס בשנת 2009 צמח בשיעור של 6.3% לסך של 310.4 מיליון שקל, והרווח הנקי הסתכם בסך של 6.3 מיליון שקל לעומת הפסד של כ-20.8 מיליון שקל בשנת 2008. את הרבעון הראשון של 2010 סיימה החברה עם צמיחה של כ-5.1% בהכנסות לסך של 86.1 מיליון שקל, ועם רווח נקי של 3.1 מיליון שקל - פי שניים מהרווח ברבעון המקביל אשתקד.

שולם פישר, מבעלי השליטה בקבוצת ברונפמן-פישר, מסר בתגובה: "מעולם לא הייתי מעורב בחרם כלשהו, זה מנוגד להשקפת עולמי".

דובר פאלאס תעשיות מסר כי "קבוצת פאלאס מקיימת עסקים שוטפים עם קבוצת דור-אלון, הבעלים של רבוע כחול".

ויסמן נגד ברונפמן-פישר: תולדות הסכסוך

* אפריל 2003:

קבוצת אלון, בראשות דודי ויסמן, רוכשת ביחד עם מתיו ברונפמן ושולם פישר את רשת רבוע כחול לפי שווי של 367 מיליון דולר.

* ספטמבר 2004:

סכסוך פורץ בין קבוצת אלון לקבוצת ברונפמן-פישר, סביב אסטרטגיית הניהול המשותפת.

* פברואר 2005:

הסכסוך עולה מדרגה לאחר שקבוצת ברונפמן טוענת כי תקציבי פרסום של רבוע כחול הועברו לידי דוברת קבוצת אלון, רות שטרית, מבלי ליידעם.

* נובמבר 2006:

קבוצת אלון רוכשת את רשת הסופרמרקטים AM:PM, הפועלת בשבתות. הרכישה אינה מתבצעת דרך רבוע כחול, כדי לא לעורר כעס בציבור החרדי.

* ינואר 2007:

על רקע חרם החרדים על הרשת, ברונפמן-פישר יוצאים מרבוע כחול ומוכרים את יתרת מניותיהם לויסמן תמורת 52.6 מיליון דולר.

* מארס-ספטמבר 2007:

ברונפמן ופישר רוכשים 19.8% ממניות שופרסל מידי נוחי דנקנר תמורת כ-215 מיליון דולר, לאחר שלא הצליחו לרכוש ממנו את השליטה בחברה.

* יוני 2008:

ויסמן דרש את התפטרות המנכ"ל המיועד של רשת שופרסל למגזר החרדי, יהודה פורת, בטענה כי העביר סודות מסחריים מהרשת המתחרה.