למה נטפלתם לקוני הדירות?

מזמין אותך, פישר, לסיור מודרך בשביל הנדל"ן המקומי, אחרי 3 ימים איתי במאזדה, תבין לבד

בנק ישראל ממשיך במאמציו הכנים לצנן את שוק הדירות. אלא שכנהוג בארצנו, במקום לטפל בשורש הבעיה מטילים את האחריות - בדמות גזירות - על האזרח הקטן.

אי אפשר לדעת מה תהיה השפעת ייקור המשכנתאות על מחיר הדירות בעתיד וייתכן מאוד שהיא תהיה שולית, מאחר והביקושים אינם נובעים רק מעלות הכסף. דבר אחד ודאי - ההנחיה החדשה של בנק ישראל תייקר את עלות מימון הדירה ובכך למעשה עלות הדירה הכוללת תגדל.

במקום לחפש דרכים שונות ומשונות לפגוע ברוכשי הדירות, אני מציע לחזקיהו סיור מודרך של שלושה ימים בשביל הנדל"ן המקומי במזדה 3 המאובקת שלי.

ביום הראשון נפגוש אזרחים פשוטים שמחפשים דירה לרכישה.

אנשים שבסך הכל רצו לקנות דירה, למגורים, לבן שעומד להתחתן, או רחמנא ליצלן כהשקעה סולידית. העיניים שלהם ישדרו בלבול וחרדה. מצד אחד מבטיחים להם כבר חודשים שהשוק מתרסן ונוקטים בפעולות לבלימת עליית המחירים ומצד שני איש המכירות (בהתאם להנחיות שקיבל) אפילו לא מנסה לשכנע אותם לרכוש - הם היו לפני חודש ולפני חודשיים אצלו במשרד והמחיר רק עולה מביקור לביקור - מה יש להוסיף.

הם ישאלו אותך האם לא מספיק שמחיר הדירות עולה - עכשיו פוגעים גם במשכנתאות, מה יהיה?

את היום השני נקדיש לקבלנים, נבקר באתרי הבניה וננבור בדוחות.

נבדוק מה העלויות ומה המחירים. מר חזקיהו, עם ההשכלה שלך, לא תזדקק ליום שלם בכדי להבין שאין רווח בבניית בתים. נוכל להמשיך באותו יום ולבדוק את רווחי הקבלנים/היזמים שקונים קרקעות ומוכרים דירות, אצלם נמצא רווח קטן בשיעור 10-20 אחוז - לא משהו שצימצום שלו ישפיע משמעותית על מחירי הדירות.

היום השלישי יהיה המתיש מכולם, נבקר אצל בעלי המגרשים וננסה לקנות מגרש במדינת ישראל.

ללא מדריך מנוסה ספק אם נצליח לאתר מישהו שמוכר מגרש ולכן נאסוף אחד כזה מבעוד מועד. על כוס קפה בבוקר הוא ייתן לנו הנחיות כיצד להתנהג, זה יראה קצת מופרך אך בהמשך היום שתפגש בעצמך תבין.

נעיף מבט בטיוטות חוזים ותוכל לראות כמה חודשים (ושנים) מתנהל מו"מ על עסקה פשוטה של קניה במזומן. תוכל להתרשם בעצמך מהדרישות האבסורדיות של המוכרים. בלי להסתיר, ישיבו לך המוכרים שהמחיר עולה מפגישה לפגישה לכן אין להם סיבה למהר - אפשר לסחוט עוד קצת מהנכס, להתעמר עוד קצת ברוכשים - "מה בוער", הם יסבירו "הזמן לטובתנו".

כשנחזור הביתה ביום השלישי, כבר לא אצטרך להסביר לך. כבר תבין בעצמך שהטיפול לא צריך להיעשות בצד שרוכש אלא בצד שמוכר. דווקא לחץ על המוכרים שיכביד עליהם להחזיק בנכסים (כדוגמת מס רכוש שבוטל או כל פתרון יצירתי אחר), הוא זה שיביא לעצירת הגאות במחירי הדירות.

וכל זה עוד לפני שביקרנו אצל שכניך במנהל מקרקעי ישראל וביררנו את תרומתם לעליית המחירים. אבל זה לסיור הבא ולטור הבא.

עמוס שירן הוא יועץ לעסקאות נדל"ן ומומחה בקבוצות רכישה