רשות המסים: המאזדה 3 אחראית לעליית מחירי המשפחתיות

הרשות טוענת כי יבואני הרכב "יישרו קו" עם המחיר החדש והגבוה יותר של המאזדה 3 בתחילת השנה ■ במקביל חושפת הרשות את הדומיננטיות של רכבי הליסינג בשוק היד השנייה

בעקבות ביטול "קבוצות המחיר" של שווי השימוש בתחילת השנה נרשמה עליית מחירים גורפת במחירי המכוניות המשפחתיות. עלייה זו נשארה עד היום למרות ירידה חדה בשערי המטבעות עד היום. כעת מזהה רשות המסים את האשמה המרכזית במגמה הזו: המאזדה 3.

בסקירה שנתית של הרשות, שפורסמה היום, נכתב כי "עליית שער החליפין של הין וביטול "מגבלת הקבוצות" (ששימשה בפועל מעין "מפקח על המחירים"), דחפה את מחירה של מאזדה 3 הפופולארית כלפי מעלה, כאשר שיעור שווי השימוש הנמוך לא יצר תמריץ מספיק על מנת לשמור על מחירה ברמה נמוכה יחסית".

לדברי הרשות, בהיעדר "מסורת" של תמחור תחרותי בשוק הרכב, לאחר שנים של היצמדות לקבוצות המחיר, מרבית יבואני המשפחתיות גזרו את המחיר החדש של המשפחתיות שלהם "תוך היצמדות למחירה של מזדה 3 עם פרמיה חיובית או שלילית בהתאם למאפייני הדגם ומאפייני הביקוש".

יצוין כי מחירי רוב המשפחתיות אכן עלו בתחילת ינואר בעקבות המאזדה 3 החדשה, ונמצאים כיום בטווח מחירים ממוצע של 2% בלבד מעל ומתחת למחירה.

נתוני הרשות חושפים לראשונה גם את הדומיננטיות של רכבי הציים - חברות הליסינג וההשכרה - בהיצע של שוק הרכב המשומש "הטרי" יחסית בישראל. מעיבוד של הרשות עולה כי לא פחות מ- 78% מהמכוניות המשומשות בנות 4-5 שנים (שנות דגם 2006-2007) שנמכרו לבעליהם השני, מקורן בציי רכב ובדגמים מסוימים שיעור זה גבוה עוד יותר.

החלק היחסי של ציי רכב לשעבר במכוניות משומשות משנות מודל חדשות יותר, דגם 2008-2009, עמד "רק" על 68% מכיוון שציי רכב מוכרים את הרכב בדרך כלל אחרי 2-3 שנות שימוש. הרשות מעריכה כי שיעור זה צפוי לעלות בעוד שנה-שנתיים כשתחל המכירה המסיבית של מכוניות אלה המוחזקות כיום בציי רכב.

כלי רכב יד 2 שמוחזקים בבעלות פרטית, לפי סוג הבעלים הקודם, לפי שנות דגם

כלי רכב יד 2
 כלי רכב יד 2