ברוך הבא לחקירה נטולת פריבילגיות

יש במשטרה מי ששמח להפגיש את אולמרט עם אורחות החקירה שחווה אזרח מן השורה

אף שבשנות כהונתו כראש הממשלה נהנה אהוד אולמרט מתנאי דה-לוקס בחקירות המשטרתיות שנוהלו בעניינו, פגישתו הבוקר (ג') עם חוקרי יאח"ה במתחם המשטרתי בלוד איננה הפעם הראשונה שבה מגלה אולמרט כיצד נראה חדר חקירות מבפנים. אולמרט הועמד לדין כזכור בשנות ה-90, בפרשת חשבוניות הליכוד. החקירה בפרשה ההיא נוהלה כשאולמרט היה עדיין חבר כנסת מן המניין ושר זוטר בממשלת יצחק שמיר.

בהמשך, בפרשות בל"ל, טלנסקי, ראשונטורס, מרכז ההשקעות והמינויים הפוליטיים נאלצו החוקרים לתאם את החקירות מול עורכי דינו, ואלה ניאותו מדי פעם בפעם להקצות לקציני המשטרה שעה או שעתיים בימי שישי, במגרשו הביתי של הנחקר - לשכת ראש הממשלה.

אולמרט לא בחל שום טקטיקת השהיה בחקירות - הוא בזבז את הזמן הקצר שהקציב להם בגערות על הדלפות המשטרה, ביקש לכתוב בכתב-ידו את השאלות שהוא נשאל ושוחח מדי פעם גם בטלפון האדום.

לא קשה להבין, אפוא, מדוע ברמה האישית יש למשטרה מעין חשבון פתוח עם אולמרט. מבחינה זו יש במשטרה מי ששמח להפגיש מחדש את אולמרט, כעת במעמד אזרח מן השורה הנטול (כמעט) סממני שררה ושלטון, עם אורחות החקירה שחווה כל אזרח מן השורה.

ברוך בואך, מר אולמרט, כך נראית חקירה נטולת פריבילגיות. השאלה היא אם המטענים האישיים באו לידי ביטוי כלשהו בשעות החקירה הארוכות שעבר אולמרט היום, ואם יבואו בחקירות הצפויות לו בימים הבאים.

הדרך לאישום רחוקה

מבחינה ראייתית, בניגוד לרושם שמנסים אנשי אולמרט ליצור - המשטרה איננה זקוקה למעידה או לטעות טקטית מצדו בחקירה, שתביא להפללתו העצמית, כדי לקשור אותו למעשי השוחד הנרחבים. הררי הראיות שנאספו עד עתה בחקירה - רחבת ההיקף שנוהלה בישראל מעולם - מתארים תמונה חד-משמעית, שתקשה מאוד על אולמרט לספק לה הסברים.

בפרשות טלנסקי וראשונטורס התלבט היועץ המשפטי הקודם, מני מזוז, אם להאשים את אולמרט בלקיחת שוחד או במירמה והפרת אמונים בלבד, ובחר לבסוף בעבירה החמורה פחות. גם הפעם, עוצמת הראיות שייאספו תכריע מה תהיה העבירה שבה יואשם אולמרט בסוף התהליך, אם בכלל.

אך הדרך לשם עדיין ארוכה; גם בפרשות אלה המליצה המשטרה להאשים את אולמרט בשוחד. החקירה במצבור הפרשות הקרויות בכותרת הגג "הולילנד" טרם הגיעה אפילו לשלב ההמלצה המשטרתית.

מומלץ אפוא להתאזר בסבלנות: אין לזלזל בכוח היצירתיות של אולמרט ושל סניגוריו (שיקבלו ממנו תדרוך מפורט הערב) לספק הסברים לכל אחד מהרכיבים המפלילים שעמם יעמתו אותו החוקרים.