רוני חזקיהו: "הדירקטוריון לא עובד אצל המנכ"ל"

חזקיהו: "השטח לא יכתיב לאן הולכים ואח"כ הדירקטוריון יאשר, אלא הדירקטוריון צריך לקבוע האסטרטגיה, ואסטרטגיה מתחילה עם ניהול סיכונים" ■ חזקיהו אמר עוד כי יש לחזק הביקורת הפנימית בבנקים והדירקטוריון חייב להסתמך עליה

"הדירקטוריון לא עובד אצל המנכ"ל אלא המנכ"ל עובד בבנק שמנוהל ע"י דירקטוריון", כך הבהיר היום (ד') המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, שדיבר היום בכנס לשכת המבקרים הפנימיים. חזקיהו הסביר, כי בעבר תפקידו המסורתי של הדירקטוריון היה פיקוח על פעולות ההנהלה, אך כיום תפקיד הדירקטוריון אקטיבי בהרבה.

חזקיהו: "השטח לא יכתיב לאן הולכים ואח"כ הדירקטוריון יאשר, אלא הדירקטוריון צריך לקבוע את האסטרטגיה, ואסטרטגיה מתחילה עם ניהול סיכונים. תפקיד הדירקטוריון הוא לקבוע מה עושים, ויותר חשוב - מה לא עושים. בנק הוא עסק גדול והעסק חייב להיות מתוכנן מלמעלה למטה, ולא להיפך".

"אחת המשימות הראשונות שלי כשנכנסתי לתפקידי כמפקח על הבנקים, הייתה לטפל במערכת הבנקאית מלמעלה למטה. כלומר: הדברים לא צריכים להגיע מהשטח ולקבל את אישור הדירקטוריון, אלא לדירקטוריון יש אחריות למה שנעשה מתחתיו. המשבר של 2008 רק נתן לנו רוח גבית לכך".

חזקיהו ציין כי אחד הדברים שייחס להם חשיבות ולכן קידם אותם, הוא נושא של תרבות ארגונית ראויה. חזקיהו: "יכול מנכ"ל לכתוב ספרים ונהלים מה צריך לעשות ומה לא, אבל אם הדוגמא האישית שהוא נותן איננה ראויה, זה משפיע על יכולת הארגון של העסק להשיג את המטרות. לכן, מצאתי לנכון להוסיף את הרובד של ניהול תרבות ארגונית".

חזקיהו אמר עוד כי יש לחזק את הביקורת הפנימית בבנקים, והדירקטוריון חייב להסתמך עליה. חזקיהו: "כשדירקטוריון מתכנס פעם או פעמיים בחודש הוא לא יכול לפקח על כל שנעשה בארגון, ולכן הוא חייב מישהו בשטח. לכן יש לחזק את הביקורת הפנימית. לא הייתי רוצה לרות מצב שהמנכ"ל מכתיב למבקר מה לעשות. "אני עוקב כל הזמן אחר יחידות הביקורת הפנימית וכל פגיעה בתקציב ובתקנים של הביקורת מדליקה ישר אור אדום .אני מצפה לראות גידול מתמיד בתקנים ובתקציבים של הביקורת הפנימית".

חזקיהו גילה עוד כי הפיקוח על הבנקים שוקד על שינויים בדרכי עבודתו של הדירקטוריון, כמו למשל, משך הקדנציות של חברי דירקטוריון מועמד לבנק, מתוך ציפייה כי יתרום לא. חזקיהו: "מה שחשוב זה לא רק כשירות פורמאלית של עמידה בהשכלה וניסיון אלא גם התאמה ספציפית לאותו מוסד בנקאי".