בתמ"ת ממליצים: שכר של 19% מעל המינימום לעובדי הבניין

העוקץ: סעיף בהסכם קובע כי התוספת "תיבלע" אם יעלה שכר המינימום, בענף הניקיון התוספת מובטחת

לראשונה מאז 1968 יזכו העובדים בענף הבניין והשיפוצים ליהנות מהסכם עבודה חדש שיבטיח כמה תנאים מיטיבים. ל"גלובס" נודע כי הוועדה המייעצת לשר התמ"ת, בראשות הממונה על יחסי העבודה במשרד שלמה יצחקי, המליצה היום (ד') לשר בנימין בן אליעזר לחתום על צו ההרחבה להסכם שגובש בינואר האחרון בין ההסתדרות להתאחדות הקבלנים. ההסכם מבטיח לעובדים קרן השתלמות וקרן פנסיה מהיום הראשון לעבודה, מספר ימי מחלה וחופשה גבוה מהמינימום הקבוע בחוק, וכן פיצוי על ביטול עבודה במקרה של מזג אוויר סוער. צו ההרחבה יקנה להסכם מעמד של חוק המחייב את המעסיקים והעובדים בענף, לרבות עובדים זרים ופלסטינים, ורק לאחר החתימה עליו ייכנס ההסכם לתוקף.

עם זאת, אחד הסעיפים המשמעותיים ביותר בהסכם עשוי להתרוקן מתוכן, אם תאושר העלאת שכר המינימום במשק. זאת משום שההסכם אמנם קובע "שכר מינימום ענפי" של 4,600 שקל לחודש (שכר המינימום הענפי נקבע על 4,350 שקל, ובתוספת 6% הוא מגיע ל-4,600 שקל), אך סעיף אחר בו קובע כי תוספת השכר שנקבעה מעל שכר המינימום הנוכחי "תיבלע" במקרה של העלאת שכר המינימום במשק. כלומר, אם שכר המינימום במשק יעלה ל-4,600 שקל בחודש, הרי שהשכר בענף הבניין יישאר ברמה הזו - דהיינו השכר ההתחלתי בענף הבנייה לא יהיה תמיד גבוה ממנו ב-750, אף על פי שההסכם התיימר לקבוע "שכר מינימום ענפי".

המקרה הזה שוב ממחיש כי הצעת החוק של עמיר פרץ יכולה להביך את יו"ר ההסתדרות עופר עיני, שרואה בהסכמים הענפיים אחת מגולות הכותרת של הכהונה שלו. יחד עם זאת, בהסתדרות מבהירים היום כי ההסכם שגובש בענף הניקיון מבטיח חד משמעית תוספת של 20% מעל שכר המינימום, גם אם שכר המינימום יעלה. אם אכן כך הדבר, הרי שמדובר בהישג של ממש ליו"ר ההסתדרות.

העובדים יידעו את זכויותיהם

ככלל, השכר בענף הבנייה אינו נופל מ-4,600 שקל - העובדים הזרים בענף מרוויחים לא פחות מ-5,000 שקל בחודש מתוקף החלטות ממשלה קודמות - וההסכם החדש מבטיח, כאמור, תנאים משופרים לעובדים.

אך העיקר הוא שלראשונה מאז 1968 מוחלף ההסכם הישן ולראשונה נוסח הסכם הברור לכל הצדדים, והעובדים יידעו במפורש את זכויותיהם.

בעבר ההסתדרות והקבלנים היו חלוקים בכל הקשור לתגמול העובדים. כך למשל, בעוד ההסתדרות טענה כי עובדים שלא החסירו ימי עבודה זכאים לתוספת מיוחדת על פי ההסכם, הקבלנים טענו כי התוספת הזו היא חלק משכר היסוד. בנוסף, שכר מינימום ענפי מבטיח כי מעסיק שלא ישלם את מלוא השכר שקבוע בענף, ייחשב הדבר לאי תשלום שכר מינימום לכל דבר, לרבות עבירה פלילית.