ה-OECD: ישראל תצמח ב-3.8%; לא צפוי מיתון בגוש האירו בגלל הקיצוצים

תחזית הארגון גבוהה מזה של בנק ישראל * הצמיחה הצפויה ב-2011 - 4.2%

ארגון ה-OECD פרסם היום (ד') את תחזיות הצמיחה שלו. לפי התחזיות המשק הישראלי יצמח השנה ב-3.8%, שיעור גבוה מזה שפרסם בנק ישראל לפני מספר שבועות שעמד על 3.7%. לגבי שנת 2011, התחזית מרשימה עוד יותר, לא פחות מ-4.2%.

עוד עולה מהפרסום ה-OECD, כי שיעור האבטלה יעמוד השנה על 7.2% אך יירד בהדרגה במהלך 2011 ויסתכם ב-6.5% בלבד. "תהליך ההתאוששות של המשק הישראלי מהמיתון המתון למדי ממנו סבל כבר בדרך" כותבים כלכלני הארגון. עוד נכתב כי עמידה ביעדים הפיסקליים ל-2010 נראית מובטחת. "הממשלה צריכה להתמקד בהשגת יעד הגרעון ל-2011 באמצעות הקטנת הגידול בהוצאה או דחייה של הפחתת מסים".

כלכלני ה-OECD מברכים את בנק ישראל על צמצום הרכישות שלו בשוק הפתוח. לדבריהם, בשנתיים הבאות לא צפויה להיות במשק בעיית אינפלציה, שכן היא צפויה להיות סביב אמצע יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה. בארגון טוענים כי "הסיכונים חיצוניים לצמיחת התמ"ג מאוזנים, אולם גאות במחירי הבתים מעלה את האפשרות של בועה ספקולטיבית, שעשויה לעמעם את ההשפעה של הידוק מוניטרי".

המטבע יתקן

גוש האירו אינו צפוי לשוב ולשקוע במיתון, והיחלשות האירו תקזז את הפגיעה בצמיחה הכלכלית כתוצאה מצעדי הצנע לצמצום הגירעונות התקציביים. כך מעריך פייר קרלו פדואן, הכלכלן הראשי של ה-OECD.

פדואן טען שהממשלות צריכות לפעול לקונסולידציה פיסקלית, ולשלבה עם צעדים להמרצת הצמיחה, כמו רפורמות במערכת הפנסיה, בשוק העבודה.

פדואן העריך שגם אם צעדי הצנע יפגעו בצמיחה של גוש האירו, זו תקוזז חלקית באמצעות הביקוש - שאותו מובילה אסיה - למוצרי ייצוא מגוש האירו, שהתחרותיות שלהם תגבר הודות להיחלשות האירו. "האם יהיה מיתון של תחתית כפולה באירופה? לדעתי לא", אמר פדואן, שציין שחובות אדירים לאחר המיתון העולמי "אינם נחלתה של אירופה בלבד".