נעילה מעורבת באירופה; ה-IBEX הספרדי ירד ב-0.7%

הבורסה הספרדית הגיבה להורדת הדירוג ע"י פיץ' ■ צרפת הזהירה כי תתקשה לשמור על דירוג האשראי המושלם שלה - ירדה ב-0.2% ■ נעילה מעורבת באסיה ■ היום לא מתקיים מסחר בוול סטריט

בתום יום תנודתי, ננעלו הערב (ב') בורסות אירופה במגמה מעורבת. הבורסה בספרד ירדה 0.7% לאחר הורדת דירוג החוב של המדינה ע"י סוכנות הדירוג פיץ' בסוף השבוע. יצוין, כי בלונדון לא התקיים היום מסחר לרגל "חופשת הבנקים" ובוול סטריט גם כן לא מתקיים מסחר עקב יום הזיכרון.

בסוף השבוע סוכנות הדירוג פיץ' הורידה את דירוג האשראי של ספרד לרמה של AA+, מהדירוג המושלם של AAA, על רקע ההערכה כי החוב של ספרד יצמצם במידה ניכרת את שיעור הצמיחה של כלכלתה בטווח הבינוני. פיץ' מצטרפת לסוכנות הדירוג S&P שהורידה לפני כחודש את דירוג החוב של ספרד מרמה של AA+ לרמה של AA, מחשש כי האטה מתמשכת בפעילות הכלכלית במדינה עלולה לפגוע בתקציב הממשלה. ספרד גם נאלצת להתמודד עם איומי מהומות ושביתה של האיגודים המקצועיים במדינה, שמוחים על תוכניות הצנע ועל כוונת הממשלה לקצץ במשכורות ובפנסיה של העובדים.

יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס-קאהן, אמר היום כי להערכתו המאמצים של ממשלת ספרד היא טובה ומתקדמת בכיוון הנכון. "הצעדים יחזקו בעתיד הקרוב את האמון בכלכלת ספרד. חשוב עכשיו לראות איך הצעדים ייושמו, בעיקר אלה בשוק העבודה", אמר. לגבי המגעים למיזוג בין כמה בנקים ספרדים שטראוס-קאהן אמר כי זה נורמלי לגמרי".

צרפת הזהירה כי המדינה תתקשה לשמור על דירוג האשראי המושלם שלה, ללא החלטות קשות בנוגע לקיצוצים בהוצאות והגדלת ההכנסות בתקציב. הגרעון בתקציב של צרפת צפוי להגיע השנה לכ-8% מהתמ"ג, כשהמטרה היא לצמצם אותו עד לכ-3% ב-2013.

בתוך כך, האיגודים המקצועיים ברחבי אירופה מתכוננים לשבוע של עימותים, בעת שהממשלות ברחבי היבשת נערכות לקבלת החלטות קשות בנוגע לקיצוצים בתקציב והעלאות מיסים. זאת, במטרה להפחית את הגרעונות הגדולים ולשמור על גוש האירו.

הבכירים מדברים

נגידי הבנקים המרכזיים האמריקנים והאירופים - בן ברננקי וז'אן קלוד טרישה שיחררו היום התבטאויות מעודדות לגבי הכלכלה הגלובלית. לדבריהם, הכלכלות המתעוררות הן מפתח ליציבות הפיננסית הגלובלית. טרישה אמר בנפרד, כי הכלכלות המתפתחות הן אלו שמשפיעות לטובה על הכלכלות המפותחות לנוכח המיתון הגלובלי הנוכחי. טרישה אמר כי כלכלות אלו הן מוקד הכוח של הכלכלה העולמית יותר מאשר הכלכלות המפותחות.

נשיא שלוחת הפדרל ריזרב בשיקגו, צ'ארלס אוונס, אמר היום כי משבר החוב באירופה עשוי להניע את הבנק המרכזי של ארה"ב לעכב את העלאת הריבית, אם כי הוא המעיט בערכן של השלכות המשבר עד כה. אוונס אמר לעיתונאים כי הוא לא יופתע אם מדיניותו של ה'פד' להותיר את הריבית על רמת השפל הנוכחית לתקופה ממושכת - תורחב מעט. שלוחת ה'פד' בפילדלפיה, צ'ארלס פלוסר, ציין גם כן את הסיכונים מכיוון אירופה - "בנקודה זו, איני צופה שארה"ב תחווה תחתית כפולה, אך כמובן שהמשבר באירופה גורם לכמה עננים באופק שאנו צריכים לגלות זהירות כלפיהם".

נעילה מעורבת באסיה

בבורסות המרכזיות של מזרח אסיה נרשמה היום מגמה מעורבת. מדד הניקיי בטוקיו ננעל בעלייה קלה בעקבות פרסום נתוני מאקרו חיוביים ביפן ואילו בהונג קונג שמר מדד ההנג סנג על יציבות. בסיאול נרשמו עליות קלות.

ראש הממשלה של סין, וון ג'יאבאו, הזהיר היום כי הצמיחה הכלכלית הגלובלית נותרה חשופה לסיכונים שמציבים החובות הריבוניים שמעלים חשש להאטה לשנייה, זאת כאשר הוא הדגיש כי המדינה שלו עדיין נמצאת על מסלול צמיחה. "הכלכלה העולמית יציבה ומתחילה להתאושש, אך עדיין ההתאוששות איטית וישנם הרבה גורמים של חוסר וודאות וחוסר יציבות". בהתייחסו לסיכון למיתון גלובאלי נוסף, אמר וון "אני מאמין כי אנחנו לא יכולים להכריע בוודאות מוחלטת, אך עלינו לבצע תצפית קרובה ולפעול כדי למנוע את זה".

ברקע למסחר באסיה היום, המדדים בוול סטריט סיימו ביום שישי בירידות שערים, זאת לאחר פרסום נתוני מאקרו מאכזבים. מדד הדאו ג'ונס ירד 1.2%, הנאסד"ק נסוג ב-0.9% וה-S&P500 ירד ב-1.2%.

ביפן התפרסמו היום נתוני מאקרו מעודדים: התפוקה התעשייתית התרחבה ב-1.3% באפריל, חודש שני ברציפות של עלייה. "זה נכון לומר שהייצוא היפני חזק יחסית, בעיקר מכיוון שהיעד העיקרי של היצואנים היפניים הוא סין. לכן, אנחנו מעדיפים להשקיע במניות של חברות יפניות לעומת יצואניות אירופאיות או אמריקניות", אמר לאתר מרקטווץ' מרטין הנקה, מנהל השקעות בהונג קונג.

מניות הכרייה והמחצבים איבדו גובה. BHP ירדה בהונג קונג. מנגד, עליות נרשמו במניות היצוא היפניות, ביניהן טוקיו אלקטרון , טושיבה וסוני .