מכה לסטארט-אפים: תקציב המדען הראשי יקוצץ בעוד 25%

התמ"ת: "זה תקציב הבסיס. אנו בטוחים שמשרד האוצר ימצא את המקורות התקציביים ויגלה אחריות לאומית בנושא" ■ איל ליפשיץ, פורום החממות: "הקיצוץ עלול להנחית מכת מוות על ההיי-טק"

המחסור בהון שמיועד למימון חברות טכנולוגיה בישראל, מתכווץ עוד יותר. תקציב המדען הראשי במשרד התמ"ת לשנת 2011 צפוי להגיע לסכום של מיליארד שקל, ירידה של 40% לעומת התקציב של שנת 2009 ושל 25% בהשוואה לתקציב המדען הראשי ב-2010, שאמור להגיע ל-1.35 מיליארד דולר.

לקראת דיוני התקציב לשנת 2011, במשרד המדען הראשי בתמ"ת נזעקו במטרה לשנות את כיוון הרוח, שנוטה להמשך הקיצוצים. תקציבי המדען הראשי הם למעשה ההון שמיועד לתמיכת הממשלה בחברות מו"פ. בעזרת התקציב, המדען תומך בחברות טכנולוגיה ישראליות בכל שלבי הצמיחה. בשנים האחרונות תקציב המדען קיבל תוספות תקציביות נוספות במסגרת עסקאות חבילה ותוכניות מיוחדות של הממשלה.

בימים בהם למנהלי החברות יש מעט מאוד אפשרויות לגייס הון ממקורות פרטיים, ההון שמציע המדען הראשי הוא זריקת חמצן לא מבוטלת, שגם כך לא מספיקה למימון מספר רב של חברות.

לפי נתוני התמ"ת, הביקושים למענקי ותקציבי מדען בשנת 2009 הסתכמו ב-6.7 מיליארד שקל. תקציב המדען בשנה שעברה, שעמד על 1.7 מיליארד שקל, נוצל במלואו בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. במשרדי המדען מעריכים כי הביקוש בשנת 2010 יהיה דומה לזה של השנה שעברה.

במשרד התמ"ת אמרו בתגובה כי "תקציב הבסיס של המדען הראשי הינו סביב מיליארד שקל, אבל אנחנו סמוכים ובטוחים כי משרד האוצר ימצא את המקורות התקציביים לנושא, כפי שעשה בעבר ויגלה אחריות לאומית בנושא. אין לנו ספק כי נמצא את המכנה המשותף לשני המשרדים".

"זה ליקוי מאורות"

איל ליפשיץ, שותף מנהל בקרן ההון סיכון פרגרין ויו"ר פורום החממות הטכנולוגיות, שמאגד את גופי השקעות ה-Seed המובילים בישראל, אמר ל"גלובס" בתגובה כי "קיצוץ תקציב המדען הראשי עלול להנחית מכת מוות על חברות הטכנולוגיה, בעיקר הצעירות שבהן, שמנסות בימים אלה להרים ראש אחרי השנתיים הקשות ביותר שידע ההיי-טק בישראל.

"כל מקבלי ההחלטות במשק מסכימים בשיחות סגורות שתקציב המדען צריך לעלות. הכוונות לקצץ בתקציב מצביעות על ליקוי מאורות בקרב מקבלי ההחלטות במדינת ישראל".

אהרון מנקובסקי, ראש איגוד ההיי-טק הישראלי, הוסיף כי "קשה לי להאמין שזה יקרה. בתקופה כזו, של מחסור במקורות המימון, זה צריך להיות האבסורד הכי גדול שתקציבים שהולכים ישירות לחברות, יקוצצו. זו תהיה טעות אסטרטגית גדולה".