איך לכסח את גוגל

בתחום הטכנולוגי השוק שומר על הצרכנים טוב יותר מרגולטורים - תשאלו את IBM ומיקרוסופט

‎‎איזו מן כותרת זו? איך אפשר לכסח חברות כה מוכשרות, כה חדשניות וכה רווחיות? ומי בכלל צריך לכסח אותן? ולמה בכלל צריך?

נגד גוגל, למשל, מתנהלת מתקפה די פופוליסטית ופופולרית שטוענת, פחות או יותר, שגדול מדי זה רע ושהיא נחושה בדעתה להשתלט על תעשיית המידע והפרסום באינטרנט בכל מחיר, גם במחיר דריסת המתחרים.

עד כדי כך גדול החשש, שהרשות המפקחת על התחרות בנציבות האירופית פתחה לפני כמה חודשים בחקירה ראשונית של התנהלות גוגל בשוק מנועי החיפוש ושוק הפרסום במנועים הללו.

הרגולטורים בודקים כעת טענות שהועלו נגד מונופול החיפושים באינטרנט (אכן, בהגדרה, אם מודדים את נתחי השוק, גוגל היא מונופול בריבוע) בנוגע לשיטת ענישה לכאורה שגוגל מפעילה נגד מתחרות - הורדת הדירוג של מודעות הפרסום המקוונות שלהן. טענה נוספת שהועלתה היא כי גוגל מנצלת את שליטתה המוחלטת כמעט בשוק הפרסום המקוון כדי לגבות תעריפים מנופחים.

מתחרים מתוסכלים ורגולטורים כוחניים

נו, אז? ייתכן שגוגל מנצלת את שליטתה בשוק מנועי החיפוש והפרסום המקוון לדיכוי מתחרים. אין בכלל ספק שגוגל היא סיוט אחד גדול לבעלי אתרים, מפרסמים, פרסומאים ומו"לים, ואין כמעט ספק שהיא משתמשת בטקטיקות תחרותיות שמרגיזות מאוד גם את לקוחותיה וגם את מתחרותיה.

אלא שכל הטענות הנשמעות נגדה הן בסך הכול תערובת תרעומת וקנאה על הכישורים וההצלחה שלה, הן מתבססות במידה פחותה מדי על היגיון כלכלי כלשהו ולא מחזיקות מים אם בוחנים את ההיסטוריה הכלכלית.

לא פעם ולא פעמיים סיפרנו כאן על ההתנכלות רבת השנים למיקרוסופט, שנראית כיום די מגוחכת, אבל היא די דומה למתקפה העכשווית על גוגל. המאבקים המשפטיים הארוכים נגד מיקרוסופט הצליחו אמנם לסחוט ממנה כמה מיליארדי דולרים בקנסות, אבל הוכיחו דבר אחד פשוט: מה שלא יעשו מיקרוסופט, גוגל או אפל או כל ענק טכנולוגי אחר כדי להביס את מתחרותיהן, בשלב מסוים יהפכו החברות קורבן להצלחתם ויחטפו תלונות, תביעות ואף יעברו רדיפות משפטיות מצד מתחרים מתוסכלים ורגולטורים כוחניים.

הכול, כמובן, ארוז בססמאות יפות על תחרות חופשית וחששות שמא יפשטו את עור הצרכנים.

בזמנו התלוננו על מיקרוסופט שהיא מעניקה לצרכנים תוכנות כמו אופיס או אקספולרר חינם לצד תוכנת "חלונות", ובכך מדכאת את המתחרות ומנסה לנצל את שליטתה בחלק אחד של המערכת, כדי לחדור לתחומיה האחרים ולהרחיב את המונופול שלה (וזה, פחות או יותר, מה שגוגל מנסה כעת לעשות, גם על חשבון מיקרוסופט).

הטענות הללו אבסורדיות: ברור מאוד מדוע ניסיונות ההתפשטות של גוגל או מיקרוסופט מזיקות למתחרים, אך האם הם פוגעים גם בצרכנים? ממש לא.

אלי ציפורי גוגל
 אלי ציפורי גוגל

בואו ונצעד 30 שנה לאחור במנהרת הזמן: בשנת 69', המיקרוסופט של התקופה היתה ‏IBM‏. אז היא נראתה, בדיוק כפי שנראית כיום גוגל, בלתי מנוצחת. משרד המשפטים האמריקני ניהל מלחמת חורמה נגד ‏‏IBM‏ ותבע את פירוקה. כאשר ביטל המשרד את תביעתו, כבר היו מחשבי "מיין פריים" הגדולים בעיצומvה של דעיכה. בשעה שהיא שקעה (ושבה לתחייה), החלו להתבסס ענקים אחרים כגון אינטל ומיקרוסופט, שמכרה בתחילת שנות ה-80 עותק ראשון של מערכת ההפעלה דוס.

בשלב מסוים היה נראה כי מיקרוסופט תספק את מערכות ההפעלה למחשבים לנצח לנצחים, כפי שחושבים היום שגוגל תשלוט בחיפוש האינטרנט ובפרסום המקוון לעד, או שאפל תפתח שליטה בשוק מחשבי הלוח ותמשיך להכות את מתחרותיה שוק על ירך מפה ועד הודעה חדשה. שטויות.

הטכנולוגיה מתקדמת בקצב כה מהיר, עד שדבר שהיה מפחיד כל כך או "מונופוליסטי" רק לפני זמן כבר לא יהיה כזה. בסופו של דבר, שוק הטכנולוגיה הוא מכסח המונופולים הכי טוב, הרבה יותר מכל עורכי הדין הפרנואידים שמטפלים בו ברשויות הפיקוח. עם זאת, ולמרבה הצער, טכנולוגיה היא אחד התחומים היחידים שאפשר לסמוך על כוחות השוק שיעשו את העבודה בשביל הצרכנים.

אינפו: אלי ציפורי גוגל
 אינפו: אלי ציפורי גוגל