בגלל המשט לעזה: שבדיה ונורבגיה נוקטות צעדים נגד ישראל

איגוד הנמלים בשבדיה יחרים ספינות ישראליות למשך שבוע ■ צבא נורבגיה ביטל סמינר ביטחוני בו היה אמור להשתתף קצין ישראלי

שבדיה ונורבגיה נוקטות בצעדים נגד ישראל בעקבות השתלטות חיל הים על המשט לעזה. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח היום (שבת), כי איגוד נמלי הים בשבדיה החליט להחרים ספינות ישראליות למשך שבוע. בנורבגיה, החליט הצבא לבטל סמינר ביטחוני בשל נוכחותו של קצין צה"ל.

פיטר אנרבק, דובר איגוד נמלי הים בשבדיה, אמר לסוכנות AP, כי העובדים החברים בארגון התבקשו לא לפרוק סחורות המגיעות בספינות מישראל בימים 15-24 ביוני. באיגוד חברים 1,500 עובדים.

בנוברגיה, הצבא החליט לבטל סמינר בנושא פעילות ביטחונית, בשל השתתפותו של קצין צה"ל בסמינר. דובר הצבא מסר כי ההתנגדות להשתתפותו של קצין צה"ל הגיעה מכיוון משרד הביטחון הנורבגי, ולכן הצבא החליט לבטל את הסמינר כליל.

ה"ג'ורנל" מצטט בתגובה את דבריו של גורם במשרד החוץ בישראל, אשר אמר כי פעולת איגוד עובדי הנמלים בשבדיה אינה חוקית בהתאם לחוקי בית הדין לזכויות אדם של האיחוד האירופי. באשר לתקרית בנורבגיה, הגורם הישראלי מסר כי קשה לראות כיצד חסימת יחידים מפורומים בינלאומיים יכולה להועיל במשהו.

"אני בטוח שזו הייתה החלטה פזיזה שיתחרטו עליה", אמר ל"ג'ורנל" הדובר הישראלי.

הנספח המסחרי של משרד התמ"ת בשבדיה, יוסי אקרמן, מוסר כי הודעת אגוד עובדי הנמלים אין ביכולתה להשפיע על יחסי הסחר שבין ישראל לשבדיה מכיוון שמרבית הסחורות נפרקות ומועמסות על אוניות בנמלים במדינות אחרות ביבשת ומועברות באופן יבשתי. בנוסף לכך האיום אינו אפקטיבי מכיוון שיש קושי בזיהוי ייעודם הסופי של כלי השייט והסחורות שעליהם.