השבדים יחרימו? הייצוא לשבדיה - 0.002% מהייצוא הישראלי

הייצוא לשבדיה עומד על 54 מיליון דולר בלבד בחודשים ינואר-אפריל, בעוד שסך הייצוא מסתכם ב-18.6 מיליארד דולר ■ הנספח המסחרי של משרד התמ"ת בשבדיה, יוסי אקרמן: אין ביכולתה של ההודעה להשפיע על יחסי הסחר שבין ישראל לשבדיה

איגוד עובדי נמלי הים בשבדיה הודיע בסוף השבוע על כוונתו להחרים ספינות ישראליות ב-15-24 ביוני, ולמעשה לא לפרוק סחורות באוניות ישראליות שיגיעו לנמלים בשבדיה. זאת, כצעד מחאה על השתלטות חיל הים על המשט לעזה בשבוע שעבר. ואולם, לפי נתוני הלמ"ס, נראה כי לא צפויה כלל וכלל פגיעה מהותית בייצוא הישראלי מצעד מחאה זה.

בבחינת סחר החוץ של שבדיה לפי נתוני הלמ"ס המעודכנים לחודש אפריל עולה, כי ישראל ייצאה לשבדיה בהיקף של 16.5 מיליון דולר באפריל, קרי 0.004% בלבד מסך הייצוא הישראלי שעמד באותו חודש על כ-4.3 מיליארד דולר. בחודשים ינואר-אפריל הסתכם הייצוא הישראלי לשבדיה ב-54 מיליון דולר - 0.002% בלבד מסך הייצוא.

אגב, אם בחרם עסקינן, הרי ששבדיה עלולה "להפסיד" יותר מצעדים כגון אלה, שכן הייבוא הישראלי משבדיה עומד על 194 מיליון דולר בחודשים ינואר-אפריל - פי 3.6 מהייצוא לשבדיה. משבדיה מהווה 0.1% מסך הייבוא לישראל.

המצב עם טורקיה, כמובן, שונה בתכלית. הייצוא הישראלי לטורקיה עומד על 410 מיליון דולר בחודשים ינואר-אפריל ובשנה שעברה הוא הסתכם בכמיליארד דולר. הייצוא לטורקיה מתחילת השנה היווה 0.02% מסך הייצוא הישראלי.

עם זאת, הייבוא הישראלי מטורקיה גבוה יותר מהייצוא והסתכם ב-600 מיליון דולר בחודשים ינואר-אפריל וב-1.38 מיליארד דולר אשתקד. אגב, למרות המשבר עם טורקיה בחודשים האחרונים, הייצוא למדינה עלה ב-16% בחודשים ינואר-אפריל (בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד) והייבוא זינק ב-36%.

הנספח המסחרי של משרד התמ"ת בשבדיה, יוסי אקרמן, מוסר כי אין ביכולתה של ההודעה להשפיע על יחסי הסחר שבין ישראל לשבדיה, מכיוון שמרבית הסחורות נפרקות ומועמסות על אוניות בנמלים במדינות אחרות ביבשת ומועברות באופן יבשתי. בנוסף לכך האיום אינו אפקטיבי מכיוון שיש קושי בזיהוי ייעודם הסופי של כלי השייט והסחורות שעליהם.