מגדל המגורים הגבוה במנהטן יציע דירות ב-66 אלף דולר למ"ר

בימים הקרובים יתחילו בהקמת המגדל בהשקעה של 1.3 מיליארד דולר, התחלת הבנייה הרצינית הראשונה בניו-יורק מקריסת ליהמן ברדרס ■ יתנשא לגובה 306 מ' מעל הרחוב ה-57 ממזרח לשדרה השביעית

גארי ברנט, אחד הקבלנים הפעילים בניו יורק סיטי, עומד להתחיל בבניית גורד שחקים בהשקעה של 1.3 מיליארד דולר ברחוב ה-57, שיעלה על טראמפ וורלד טאואר כבניין המגורים הגבוה ביותר בעיר.

המגדל החדש, בתכנונו של האדריכל הצרפתי כריסטיאן דה פורצמפארק, יתנשא לגובה 306 מטרים מעל הרחוב ה-57 ממזרח לשדרה השביעית, עם נופים מדהימים של סנטרל פארק. הוא יכיל 136 דירות שברנט מקווה שיהיו היקרות והיוקרתיות ביותר במנהטן. 20 הקומות הראשונות של המגדל יהיו מלון הייאט פארק הוטל, שיכלול 210 חדרים.

"אנחנו מתחילים לבנות בשבועיים הקרובים", אמר ברנט, מנכ"ל חברת אקסטל דיבלופמנט, לניו יורק טיימס. "אנחנו חושבים שזה יהיה הפרויקט היפה ביותר שנבנה אי פעם בניו יורק".

500 בניינים בהקפאה

זוהי התחלת הבנייה הרצינית הראשונה בניו יורק מאז קריסת ליהמן ברדרס בספטמבר 2008, מה שהופך כמובן את הפרויקט לשאפתני ומסוכן. שיעור האבטלה בניו יורק עדיין מרחף מעל 10%, והעיר איבדה במיתון 150 אלף מקומות עבודה. עד לא מזמן, תעשיית הנדל"ן ניצבה אחרי וול סטריט ותעשיית הרכב במה שנוגע לתחנונים לחילוץ פדרלי.

אבל ברנט ופעילי נדל"ן נוספים אומרים שהם מבחינים בסימני חיים בסקטור הזה, למרות שהכלכלה טרם הבריאה לחלוטין ולמרות החששות שמשבר החובות של אירופה יגרור גם את ארה"ב למטה. נכון להיום, רשימת פרויקטי הנדל"ן שהוקפאו בניו יורק סיטי על רקע המשבר בוול סטריט מקיפה לא פחות מ-500 בניינים מתוכננים.

לפי ברנט, מחירי הדירות והשכירות של המשרדים בעיר כבר נגעו ברצפה ובעלי הנכסים צריכים להציע כעת פחות תנאים מפתים. המשקיעים הזרים חזרו, ואנשים אמידים שוב קונים נדל"ן. התיירים ממשיכים לזרום לעיר. הקמעונות חזקה יחסית ותפוסת המלונות מצויה בעלייה.

הנה כמה עסקאות בולטות מהחודשים האחרונים. חברת המלונות הרשה הוספיטליטי טרסט קנתה מאז ינואר ארבעה מלונות במנהטן, ב-200 מיליון דולר. אס.אל. גרין, בעלת הנכסים המסחריים הגדולה ביותר בעיר, קנתה בחודשים האחרונים שני מגדלי משרדים ביותר מ-500 מיליון דולר. שלושה קבלנים מנהלים התמודדו על אחזקת מיעוט בוורלד טרייד סנטר מספר 1 (גראונד זירו), שיהיה גורד השחקים הגבוה בעיר כאשר יושלם ב-2013.

"יש הרבה יותר פעילות", אומר סטפן רוס, מנכ"ל רילייטד קומפניז, חברת בנייה ידועה. "זה כבר לא רק עצב ובכי".

ברנט אומר שהמגדל שלו יושלם ב-2013, בדיוק בזמן למה שהוא צופה שיהיה שוק נכסים מלבלב. היסודות של הבניין, שיעמוד מול קרנגי הול וייקרא קרנגי 57, כבר הושלמו.

מאחר שהבנקים עדיין לא להוטים לממן פרויקטים גדולים כאלו, ברנט גייס שותפים ומימון באבו דאבי. חברת הנדל"ן טסאמין שבשליטת ממשלת האמירות קנתה אחזקה בפרויקט כבר לפני שנתיים. מאוחר יותר הסכימה חברה אחות שלה, אחבאר, לספק את המימון.

כאשר המגדל ייפתח לאכלוס, אומר ברנט, יהיה מחסור בדירות קונדו אולטרה יוקרתיות מרווחות בעיר. המגדל יהיה כמעט בגובה 150 מטר מעל אסקס האוס היוקרתי הסמוך, ויעניק לדייריו נופים פנוראמיים.

הדירות יימכרו במחירים זהים או גבוהים מאלו של הדירות בפארק ווסט 15 של אייל עופר, בניין שמושך אליו סלבריטאים כמו סטינג ואלכס רודריגז, שבו הדירות משיגות מחיר של 6,500 דולר לרגל רבועה ויותר (66 אלף דולר למ"ר).

"אם אתה יכול לגייס את הכסף, זה הזמן להיות בבנייה", אומר ברנט. "עוד לא חזרנו לשיאים של 2007, אבל אנחנו רואים שיפור משמעותי".

"אמיץ למדי"

החברה של ברנט בונה או משלימה כעת חמישה בנייני מגורים בווסט סייד ובאיסט סייד של מנהטן עם סך של 924 דירות. היא גם מתכננת לבנות מלון של 487 חדרים עם 54 קומות ברחוב 45 מערב, ליד השדרה השישית. אבל בניית מגדל אחר של החברה, ג'ם טאואר בגובה 34 קומות, שאמור לאכלס יהלומנים ברובע היהלומים, נעצרה זמנית.

ג'ונתן מילר, נשיא חברת השמאות מילר סמיואל, אומר שהפרויקט החדש של ברנט "אמיץ למדי". מחירי דירות אכן הפסיקו לרדת בשנה שעברה, אחרי צניחה של 25% עד 30%, הוא אומר. השוק האנמי לנכסים היקרים ביותר התעורר באחרונה, בעיקר מפני שהדירות הללו הפכו לנגישות יותר. זה אומר שהיעד של ברנט שאפתני למדי.

בעוד שלוש שנים, אומר מילר, הקבלנים ובעלי הבתים עלולים להיאבק עם היצע של 20 אלף דירות להשכרה ודירות קונדו למכירה בבניינים שבהם הבנייה או המכירות נעצרו בשנתיים האחרונות. "אני חושב שהמצב יהיה טוב יותר בהשוואה להיום, אבל אני לא יודע עד כמה יותר טוב. אנחנו עדיין לא בשלב של הבראה", לדבריו.

סוכנים וקבלנים מעודדים בכל זאת מן העובדה שקוני הדירות חזרו לשוק. פמלה ליברמן, נשיאת קבוצת קורקוראן, אומרת שמספר הדירות בבניה זינק ב-81% ברבעון הראשון הנה בהשוואה לרבעון המקביל ב-2009, אם כי הוא היה עדיין נמוך מהשיא של 2007.

ברנט אומר שרק קטסטרופה תעצור את הפרויקט שלו. "אנחנו מאמינים בניו יורק. אנשים תמיד ירצו לגור כאן", הוא מסכם.

"השוק המשרדי עובר סוף סוף תפנית"

ומה בנוגע למשרדים במנהטן? אף קבלן פרטי לא מתכנן עדיין להתחיל לבנות מגדל משרדים ספקולטיבי בזמן הקרוב. עם זאת, בעלי נכסים וקבלנים אומרים שהשוק במידטאון מנהטן עומד על סף הבראה, למרות ששיעור השטחים הפנויים עדיין גבוה מאד, 14%. השכירות האפקטיבית, שצנחה ב-45% במקרים מסוימים, זוחלת כלפי מעלה, לפחות בנכסים מהליגה הראשונה, וההטבות שמציעים בעלי הנכסים מתמעטות.

יש גם מחסור בשטחי משרד גדולים ומרוכזים במידטאון. הברוקרים אומרים שמורגן סטנלי, UBS, בנק אוף ניו יורק וסוסייטה ז'נרל מחפשים כל אחד לפחות 400 אלף רגל רבועה. זהו סימן של אופטימיות לעתיד, מאחר שהבנקים הללו וחברות אחרות חששו להתחייב לנדל"ן לפני שנה.

"אנחנו מאמינים שהשוק המשרדי בניו יורק סיטי עובר סוף סוף תפנית אחרי כמה שנים קשות", אמר מארק הולידיי, מנכ"ל אס.אל. גרין, בעקבות החלטת חברתו לרכוש עוד שני בנייני משרדים.