תלונה: השר כ"ץ התנה פטור מאגרה בהתפקדות לליכוד

כך עולה מתלונת התנועה לאיכות השלטון שפנתה בעניין למפכ"ל המשטרה דודי כהן - ואשר לפיה שר התחבורה הביע את תמיכתו במתן פטור לאופנוענים מאגרת שימוש בנתיב המהיר שעתיד להיפתח בכניסה לת"א

התנועה למען איכות השלטון פנתה למפכ"ל המשטרה רב ניצב דודי כהן בדרישה לחקור האם קיים קשר בין התפקדות רוכבי אופנועים לליכוד לבין תמיכת שר התחבורה ישראל כ"ץ בהענקת פטור מאגרה לרכב דו-גלגלי בנתיב המהיר שייפתח בכניסה לתל אביב.

פניית התנועה למשטרה באה בעקבות פנייה קודמת למבקר המדינה, לאחר שגורמים מקצועיים במשרד התחבורה שינו את עמדתם במהלך הדיונים בחוק מהתנגדות לתמיכה בהענקת הפטור. ממשרד התחבורה נמסר כי השר התבקש על-ידי הוועדה להציג את עמדתו בהליך שגרתי וכי תמיכתו בפטור מבוססת על שיקולים מקצועיים.

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בימים אלה באישור תקנות נתיבים מהירים המסדירים את האגרות שישלמו המשתמשים בנתיב המהיר בכביש ירושלים- תל-אביב. הנתיב, מנתב"ג לנתיבי איילון, אמור להיפתח לתנועה לקראת סוף 2010.

במסגרת הדיונים הציע חבר הוועדה ח"כ כרמל שאמה, שליווה את מאבק האופנוענים נגד ייקור דמי הביטוח, להעניק פטור מתשלום אגרה לבעלי רכב דו-גלגלי. בדיון שנערך בוועדה ב-15 בפברואר הביעו נציג משרד האוצר אודי אדירי ויועצת משפטית במשרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, התנגדות למתן הפטור. בין היתר נטען כי כלי רכב דו-גלגליים תופסים נפח רב יחסית למספר הנוסעים בהם וכן כי מתן הפטור לקבוצה אחת פוגע בעיקרון השוויון ומגלגל עלויות על בעלי הכלי הרכב האחרים.

ואולם בישיבה שנערכה שבועיים לאחר מכן אמרה ראובני כי משרד התחבורה תומך בהענקת הפטור. נציג האוצר המשיך להתנגדלמתן הפטור. הוועדה אישרה את התקנות כולל הפטור לרכב דו-גלגלי, אולם הן לא נכנסו לתוקף בגלל סירובו של שר האוצר לחתום עליהן.

כמה ימים לאחר מכן, נטען בפנייתה של התנועה, פורסם בתקשורת כי השר כץ החליט לפטור כלי רכב דו-גלגליים מתשלום אגרה בכביש אגרה חדש שעתיד להיפתח במרכז הארץ.

בפנייתה למפכ"ל מבקשת התנועה לבדוק האם יש קשר בין עמדה זו לבין הודעתם של רוכבי האופנועים על התפקדות המונית לליכוד. בתחילת פברואר הודיע מטה המאבק של רוכבי האופנועים כי הגיש 1,000 טופסי התפקדות לליכוד שמילאו חבריו.

"השר בחן, שקל והתייעץ"

התנועה לאיכות השלטון פנתה במאי לשר התחבורה ישראל כץ וליועצת המשפטית ראובני וביקשה את התייחסותם לטענות. במקביל פנתה התנועה למבקר המדינה.

ממשרד התחבורה נמסר: "שר התחבורה בחן את הנושא, שקל את הצדדים וקיים התייעצויות שונות. בסיומן הביע את דעתו כי הוא ממליץ לאשר פטור מאגרה לרכבי נכים ורכבים דו-גלגליים על בסיס שלושה עקרונות: מדינות באירופה מעניקות פטור דומה; הפטור משפר את בטיחות הרוכבים; תנועת האופנועים לא תפריע לתנועה השוטפת בכביש האגרה. השר מוכן שהפטור מאגרה ייקבע לתקופת זמן קצובה של שנתיים, שבה ייבחנו השפעות הפטור.

"עמדתו של השר נדרשת בנושאים רבים: לעתים תומכת בעמדת גורמי המקצוע ולעתים מנוגדת. לעתים נדרש השר להכריע בין עמדות מנוגדות. יש לציין כי ההחלטה היא בסמכותה של ועדת הכלכלה וחברי הכנסת החברים בה".