יצחק תשובה, תן גם לנו קצת

בעקבות פרסום תוצאות הסקר כתבתי מכתב גלוי למלך הגז, טייקון שהתחיל ממש למטה

לכבוד: יצחק תשובה, טייקון גז.

בכבוד ובהדר. בתודה. באמת. ומכל הלב.

מאת: עם הארץ.

נפלא היה לראות אותך בשבוע שעבר מברך "שהחיינו, וקיימנו, והגיענו לזמן הזה! אמן!" בלב רחב ומפרגן השבנו לך "אמן ואמן!"

נהדר היה לראותך ביום חמישי שעבר עם ברק כזה בעיניים, מבשר לאומה הדוויה והמדוכאת ("מרמרה", צילומי לוחמי השייטת, כשלון ההסברה...) בכזו שמחה: "היום יום חג לכל אזרחי מדינת ישראל. חג שמח!"

כמה טוב שיש תשובה. כמה טוב שיש אחד כמוך, שלא נולד וכפית זהב בפיו. אחד שהתחיל מרוחק מאוד, מרחק שמיים וארץ, מהאליטות של אותם ימים, ויכול להן. אחד שחי כמו שהוא מדבר: "סוד ההצלחה בחיים הוא לחלום ולהאמין! ניתן להגיע לכל מקום עם הסוד הקטן הזה".

זה מזכיר ראיון שנתת לפני שנים, שבו תיארת את החורף הגשום של 1998, כשהעזת והצלחת, בניגוד לכל הסיכויים ולמרות הגיחוכים וטונות יוהרה והתנשאות מסביבך, והשתלטת - השתלטות עוינת אולטימטיבית - על חברת "דלק".

אז אמרת: "תחום האנרגיה תמיד עורר אצלי סקרנות עצומה, וככל שהעמקתי לבחון את העסקה יכולתי לראות בבירור את הפוטנציאל העסקי העצום הטמון בה" (הארץ און-ליין, 28.12.04).

לחץ מסיבי

מאז הכול היסטוריה. ידעת עליות, ידעת מורדות. עכשיו אתה גם מלך הגז הטבעי של ישראל. והנה, אתה עסוק כל כולך בדבר אחד: רק אל תגעו לי בתמלוגים.

אתה אולי לא לוחץ על צוואר הממשלה במו ידיך, אבל יש המון אצבעות שעושות את זה, גם בעבורך. בעבור האינטרסים האישיים שלך.

אחרי שלחץ פיזי מתון על פקידי האוצר ומשרד ראש הממשלה לא עזר עברתם לחברי הוועדה. אחרי ששר האוצר יובל שטייניץ עמד איתן בלחץ (כמה שזה הפתיע אתכם, חשבתם ש"הפילוסוף" יישבר בקלי קלות), עברתם ללחוץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו. הפעם זה כבר לא רק מקורבים בכירים, אנשי יחסי ציבור ולוביסטים מקומיים, שכבר עוברים מפרוזדור למשרד ממשלתי ולחברי כנסת - זה כבר לחץ פוליטי מסיבי. מהממשל האמריקני לראשי הממשל הישראלי.

זהו לחץ שמשתמש, כמה מביך, ביחסים הבעייתיים בין נתניהו לנשיא האמריקני ברק אובמה. אף אחד לא אמר את זה עדיין, לפחות לא ידוע בוודאות שזה נאמר בגלוי, אבל התחושה המועברת היא שאם נתניהו רוצה למצוא חן בעיני הממשל האמריקני ובעיני והעומד בראשו, שיביא בחשבון שהעלאת התמלוגים לגז ונפט בעתיד אינו מתכון לחיבה, להיפך...

אגב, שיעור התמלוגים שמשלמות חברות הנפט והגז לממשל האמריקני גבוה מזה שבישראל, ואפשר שגם שיעורי המיסוי הנוכחיים.

את פרסום הסקר הסיסמי, שנותן סיכוי גדול למציאת גז בהיקפים עצומים, ניצלת, מר תשובה, בגדול, כדי לדבר ישירות עם העם - מעל הראשים של שרי הממשלה וראש הממשלה. הטענה העקרונית שלך הגיונית: השקענו כספים רבים, הבאנו משקיעים מכובדים מאמריקה, נכנסנו לחיפוש במצב נתון, ביצענו השקעות משמעותיות, בכללי משחק מסוימים ומוגדרים, והנה רוצים לשנות לנו את כללי המשחק.

כרקע לדברים נסביר ששתי תמורות עיקריות ניתנות למדינה בעבור זיכיונות פוריים בגז ובנפט:

א. תמלוגים. בחוק קבוע 12.5% משווי השוק של הנפט והגז. בפועל, בגלל שיטות ניכויים, יורדים התמלוגים בפועל ל-10.5%. זה מה שמשלם המאגר הפעיל המוכר היחידי שיש היום בישראל, ים תטיס.

ב. מס. שילוב של מס חברות, מע"מ ובלו וגם מס הכנסה בעבור העובדים. גם לתוך זה נכנסת מערכת ניכויים משומנת היטב, כך שהמיסוי בפועל מגיע לסדר גודל ממוצע, רב-שנתי, משוער של 25%. (שוב, יש לציין כי זוהי הערכה של שלטונות המס, שכן אין עדיין ניסיון צבור למיסוי בעבור חברות המפיקות ומוכרות, לארץ או לחו"ל).

לא רק חלב ודבש

עכשיו המדינה שוקלת לבצע שינויים. אתה ושותפיך, מר תשובה, חוששים שהסכומים הללו - בעיקר בהתייחס לתמלוגים - יגדלו, ואף יכללו את המכירות העתידיות של מרבצי הגז, שאתם מקווים מאוד שיופקו משטחי החיפוש הנוכחיים של הרישיונות שבידיכם.

אתה הגיוני בטיעוניך, אבל, מה לעשות, הכללים הנוגעים לגובה התמלוגים, נקבעו בעידן אחר. מדובר במכלול כללים שנבנו בהדרגה מאז קום המדינה, בימים שכולם תמהו איך יתכן שמסביב הכל נפט ובארות ודווקא פה יש רק חלב ודבש.

הרעיון היה לקבוע תמלוגים ברמה נמוכה במיוחד, כדי לעודד חיפושים.

אז עכשיו, הגיע הזמן לעבודה מסודרת ומעמיקה, כזו שמתאימה למאה ה-21. כזו שמתבססת על המציאות העכשווית, וגם על הנתונים הנאספים מרמות התמלוגים והמיסוי במדינות העולם. זה שבדיוק באותה עת אתה מוצא גז, זה מקרי - ואין מה לעשות נגד זה.

חוץ מזה, מר תשובה, כללי המשחק השתנו גם לטובתך. ובגדול. למשל, בתחילת העשור הנוכחי היה שיעור מס החברות 36% . כיום אתה משלם מס חברות (לא כולל פעילותם של מתכנני מס רמי מעלה ודרג) בגובה 26%. כאשר עד 2016 מתוכננת ירידת מס חברות של עד 18%.

נכון, מר תשובה, אמנם אתה לא לבד, אבל גם אתה הרווחת יפה מהשינויים הללו. גם "כללי המשחק" במס הכנסה לפרטיים השתנו. המס השולי הגבוה ליחידים היה בתחילת העשור 55%, עם ההפחתות זה מגיע כיום ל-45%, וב-2016 יגיע, על פי התכנון, ל-39%. גם זה רווח נקי לכיסך ולכיסי שותפיך, בארץ ובחו"ל.

נכס לאומי

ועוד מילה: עם כל הכבוד לאשפים בעסקי הגז וההון, למדינה יש זכות ריבונית לנהל מדיניות מסים. לפעמים אתה יוצא נשכר - לפעמים אתה נפגע. לפעמים זה אתה - לפעמים זה הוא. פעם זו משפחה שמדינה מחליטה להפחית לה את קצבאות הילדים, ופעם זה טייקוני הגז, שהמדינה מוצאת לנכון, תוך התחשבות מקצועית בעתיד ההשקעות בקידוחים, להגדיל את התמלוגים ולשתף גם את התושבים האחרים בנכס שלהם.

גז , נפט ומרבצים - בשטחי הארץ ובים הצמוד לה - הם נכס לאומי. משאב טבע של תושבי המדינה. הדרך למצוא אותם ולהפיק אותם פרטית, בכספים וביוזמה פרטית ברוכה. סוג של עסקת קומבינציה, לכן חלוקת התמורה ביניהם חייבת להיות כזו ששני הצדדים ייהנו ממנה בהתאם.

ועוד משהו: אפשר, והלוואי, שרזרבות הגז של קבוצתך, קבוצת תשובה, הן כאלה שלא רק יספקו את צריכת הארץ, אלא גם יפתחו קו ייצוא חדש למדינות הים התיכון. תמלוגים נמוכים, יחסית למדינות אחרות, פירושם ייצוא של הון. ובכן, מר תשובה, עם כל הכבוד, ויש כבוד, אפשר להבין שאתה ושותפיך רוצים להרוויח הרבה יותר, אבל מה לעשות, הנכס הזה שייך לעוד כמה אנשים, וגם הם רוצים וצריכים ליהנות ממנו.