מנכ"ל גוגל: "הפכנו להיות נרדפים פשוט משום שאנו סמל"

בראיון ל"פייננשל טיימס" מדבר אריק שמידט על היהירות בגוגל, על האיסוף השוגג של מידע מרשתות אלחוטיות פרטיות, וגם על הרשעתם של 3שלושה בכירי גוגל בביהמ"ש באיטליה בעקבות סרטון ב-YouTube

כשהוא מתמרן בין מה שנדמה להגנה עצמית לבין אמרות פילוסופיות, מסביר מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, כיצד מתמודדת החברה עם הסערה הציבורית המתעוררת לעיתים קרובות סביב מדיניותה בנושאים דוגמת פרטיות, זכויות יוצרים ונושאים רגישים נוספים. "הפכנו להיות נרדפים, פשוט משום שאנו סמל", אומר שמידט בן ה-55.

בראיון שהעניק ל"פייננשל טיימס" במשרדי גוגל בלונדון, פרש שמידט את תפיסת עולמו באשר לביקורת החריפה כלפי החברה בראשה הוא עומד, שזוכה לא פעם לכינויים כמו "יהירה" ו"חסרת רגישות", במיוחד לאור הפרשה האחרונה בה הודתה החברה כי אספה בטעות מידע מרשתות WiFi במסגרת פרויקט מיפוי הרחובות שלה - Google Street View.

"גוגל היא חברה גדולה והיא גם חברה שמעוררת מחלוקת מעצם הגדרתה ומטרותיה", אומר שמידט. "אנחנו מנסים לעשות דברים חדשים וכשאתה עושה דברים כאלה, אתה מערער את הסדר הישן של הדברים. כתוצאה מכך, האנשים שנפגעים מהמהלכים האלה מתלוננים. אנחנו בעסקי המידע ולכל אחד יש דעה בנושא, אבל החוקים שנוגעים לכך הם לא עקביים", הוא מסביר.

לדברי שמידט, "היהירות שלנו באה מכיוון שאנו מכוונים את המוצרים שלנו למשתמשי קצה כשמנגד עומדים בעלי מניות שלא מרוצים מכך ולכן מכנים אותנו 'יהירים'. בכל מקרה, אני בטוח שבכל ארגון מצליח יש קצת יהירות", הוא אומר.

"התרבות הפנימית בגוגל לא אשמה"

שמידט, שעוטה על פניו חיוך פייסני במהלך הראיון, דוחה בנימוס את הטענות שהתרבות הפנימית של גוגל היא זו שמובילה בסופו של דבר ליחס העוין כלפי התנהלות החברה. מבקריה של גוגל טוענים כי היא מנותקת מהצרכים ותחומי העניין של האדם הממוצע. אבל שמידט טוען כי מדיניות "לירות עכשיו, לתקן אחר כך" של החברה היא חיונית לסגנון האולטרה-יצירתי של גוגל, שהביאה לעולם את מנוע החיפוש הפופולרי בעולם, את שירות הדואר האלקטרוני ג'ימייל ואת שירות גוגל Earth, הממפה את כל כדור הארץ.

הפתרון שמציג שמידט לבעיות העלולות להיווצר כתוצאה ממדיניות זו היא מתן חירות יצירתית מוחלטת מצד אחד והפעלת מנגנון תיקון קפדני ונוקשה מצד שני. משמעות הדבר היא יותר עורכי דין ודיונים מנהליים בנושאי פרטיות אבל גם יותר מרחב עבודה למהנדסי החברה. "בעיני האדם המתוחכם, השקיפות שלנו היא מדד לאמינות", אומר שמידט.

סוגיה נוספת בה עסוק שמידט בימים אלה היא ההפרדה שמנסים לעשות בגוגל בין פרשת Street View שהוזכרה, לבין הביקורת על הרשת החברתית גוגל באזז, שהשיקה החברה בניסיון להתחרות בפופולריות הגואה של פייסבוק. במקרה הראשון, מהנדס בחברה, הנמצא כעת בחקירה פנימית, הכניס שורת קוד לתוכנה ב-Street View תוך "הפרה מוחלטת של הנהלים בחברה".

"הפרשה באיטליה פגעה בי אישית"

במקרה השני טוענים בגוגל מדובר ב"כישלון בשלב הבדיקה", מפני שהמהנדסים בחברה ביצעו בדיקה פנימית בלבד ל"באזז" ולא לקחו בחשבון את האופן בו הוא עשוי להיתפס על ידי הציבור הרחב. הגדרות הפרטיות של גוגל באזז, שעוררו את המהומה סביב המוצר, תוקנו תוך ארבעה ימים מהשקתו.

שמידט, שמציג עמדה מתפייסת בכל הנוגע לנושאים הללו, מאבד את הגינונים כשהוא נשאל על הרשעתם של שלושה בכירים בחברה בבית משפט באיטליה, לאחר שאלה לא מנעו העלאה של סרטון לאתר יו-טיוב, הנמצא בבעלות גוגל, ובו נראים שלושה נערים מכים נער אחר הלוקה בתסמונת דאון. "חד וחלק, השופט טעה", אומר שמידט. "שלושת הנאשמים היו שעירים לעזאזל. זה פגע בי אישית וזה פגע גם בגוגל", אמר וציין גם כי אין לראות בדבריו "כתב אישום נגד איטליה" וכי אירופה היא שוק רווחי וחשוב עבור גוגל.

האווירה הציבורית, כך נראה, הופכת את העולם למקום פחות ידידותי עבור חברות אינטרנט, לא מדובר רק בנושאי הפרטיות או בהחלטה של גוגל להפסיק את פעילות מנוע החיפוש שלה בסין בשל רדיפת הצנזורה מקומית. רייצ'ל ווטסטון, סמנכ"ל לענייני מדיניות ותקשורת בגוגל שליוותה את הראיון, הסבירה כי "ב-25 השנים האחרונות, הרגולציה על האינטרנט הייתה מאוד 'ידידותית', אבל המצב הזה עובר תהליך של שינוי".

שינוי זה מציב בפני גוגל בפני אתגר משמעותי, הנובע מהדחף של החברה להיות חדשנית ומקורית בכל מעשיה ומוצריה. "אני בהחלט בעד מערכת של בלמים ואיזונים, אבל אני גם חושב שזה נורא לדכא את היצירתיות של העוסקים במלאכה. עלינו למצוא דרך להמשיך ולהיות יצירתיים אבל גם לחזק את הביקורת הפנימית", אמר שמידט.